Hlavní obsah

Létající velryba je ve službě. Její rekordní žaludek pojme sedm slonů

Létající velryba.Video: Jan Marek, Youtube.com

Jeden z nejvíce očekávaných letounů, Airbus Beluga XL, závěrem minulého týdne úspěšně podnikl svůj první provozní let. Společnost jej tak zařadila do své flotily na plný úvazek, čímž své nákladní přepravní kapacity rozšířila o celou třetinu. Nákladový prostor stroje má být největší na světě.

Článek

Parametry letounu jsou vskutku ohromující. Jeho mateřská firma pro představu nabídla i praktický přepočet na známé, neživé i živé objekty ze života.

Jedna létající velryba je ve skutečnosti velká jako dvě

Tak třeba délka stroje odpovídá dvěma velrybám od hlavy jedné po ocas druhé měřící na 63,1 metru. Co do výšky je na tom s 18,9 metru asi jako třípatrová budova a maximální náklad, který pojme, se rovná sedmi slonům vážícím dohromady asi 51 tun. S pěti stroji tohoto typu chce pak Airbus podle vlastního instruktážního videa překonat ročně až 6,5 milionu kilometrů, to je bezmála 17 letů na Měsíc. Dolet jednoho letounu činí 4000 kilometrů – shodou okolností tolik měří dálnice Route 66 táhnoucí se přes osm států USA.

Světový rekordman

Jako další dokreslující měřítko může sloužit to, že při své celkové délce a také šířce dosahující k osmi metrům disponuje Beluga XL v součtu všech dílčích sekcí tím největším nákladovým prostorem na světě. Píše o tom server Breaking Travel News, podle kterého může převážet současně obě křídla civilního dopravního Airbusu A350, zatímco starší verze nákladního letounu A300–600ST zvládla pouze jedno.

Kapacity nákladní přepravy společnosti se sídlem ve Francii vzrostou s letounem tohoto nového typu v operativním provozu o celých 30 procent.

Klíčová součást budoucnosti civilního letectví

Přestože jeden z největších strojů v oblacích nebude sloužit běžným pasažérům, sehraje i tak podle CNN rozhodující roli v civilním letectví. Airbus Beluga XL bude klíčový pro přepravu dílů z továren napříč celou Evropou do tří výrobních linek ke konečné montáži: ve francouzském Toulouse, německém Hamburku a čínském městě Tchien-ťinu.

První z flotily šesti nákladních letounů dokončil svůj první provozní let 9. ledna. Společnost Airbus plánuje posílat stroje do služby postupně až do kompletního využívání všech koncem roku 2023.

Na kolik flotila vyšla a co stál bezpečnostní certifikát

Vývoj a montáž všech strojů údajně evropského výrobce vyšly na více než miliardu dolarů. Koncem loňského roku to uvedla americká televize CNBC a před čtyřmi lety to psala i agentura Bloomberg, která už tehdy informovala o třetinovém rozšíření nákladních přepravních kapacit Airbusu. Sama společnost nicméně tyto náklady nepotvrdila.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví udělila gigantickému stroji tzv. typovou certifikaci loni v listopadu. Osvědčení znamená, že je způsobilý k provozu. Kroku úřadu předcházelo více než 200 zkušebních letů trvajících přes 700 hodin.

Základem Beluga XL je nákladní letoun A330–200 s pohonem páru dvouproudových motorů Rolls-Royce Trent 700 o společném tahu 632 kN.

O velrybí tváři rozhodl hlas lidu

Za svůj netradiční vzhled, od nějž se odvíjí také jeho jméno – beluga, tj. běluha severní, vděčí 20 tisícům firemních zaměstnanců. Evropský výrobce letadel Airbus je při výběru designu poprosil o pomoc v dotazníku o šesti možnostech. O vítězi rozhodlo 40 procent z nich, tedy osm tisíc pracovníků.

Velrybí čumák stroje se ve výběru neocitl náhodou: upravuje a zlepšuje aerodynamiku stroje, který s ním podle CNN „ve vzduchu létá skoro zrovna tak snadno, jako by plaval v moři”.

Doporučované