Článek
Nekalá praxe firem označovaná pojmem „greenwashing“ znamená šíření dezinformací za účelem sebeprezentování se jako společnosti, která se chová zodpovědně vůči životnímu prostředí.
Evropská federace pro dopravu a životní prostředí (T&E) tímto označením počastovala firmu Ryanair. Stejně jako třeba britská média ve středu upozornila na to, že „největší letecký znečišťovatel v Evropě“ dostal zákaz šířit v tisku, rádiu a televizi reklamy prohlašující Ryanair za zdejšího leteckého dopravce „s nejnižšími emisemi“.
Za pět let zvýšil emise o polovinu
T&E připomněla i na to, že nízkonákladová aerolinka z Irska se loni v dubnu dostala do TOP 10 společností – ale naopak s nejvyššími emisemi v Evropě. A byla přitom jedinou firmou ze seznamu, která nevlastnila uhelnou elektrárnu nebo největší kontejnerovou loď na světě. Za pětileté období zvládla množství CO2, které ročně vypouští do ovzduší, zvýšit o polovinu z 6,6 milionu tun v roce 2013 na 9,9 milionu tun v roce 2018.
„Ryanair má nejnižší uhlíkovou stopu ze všech velkých leteckých dopravců – 66 gramů CO2 na kilometr za každého pasažéra. Je to tím, že máme tu nejmladší flotilu (v průměru šest let), obsazenost míst (97 procent) a nejnovější palivově úsporné motory,“ tvrdil přesto dopravce v jedné z reklam loni 15. října.
Britský regulátor reklamy Advertising Standards Authority (ASA) firmě reklamu zakázal, ta si však za ní stále stojí. Ryanair ke své obhajobě údajně poslal na ASA statistiky, ze kterých skutečně plyne, že je „nejzelenější“. Jsou ovšem z roku 2011, a tudíž mají podle úřadu „pro porovnávání v roce 2019 pramalou hodnotu“.
„V žebříčku navíc chybí některé z dobře známých leteckých společností, takže není jasné, zda se s nimi počítalo,“ dodává Advertising Standards Authority.
K tomu prý reklamy nezohledňují jeden důležitý faktor, a sice počet míst, tedy pasažérů, na jedno letadlo, který „je pro základ takového tvrzení podstatný“.
Irský dopravce se hodlá odvolat. Ve svém prohlášení si stojí za tím, že emise na jednoho cestujícího jsou u něj o čtvrtinu nižší „než u velkých aerolinek“.
Podle deníku The Guardian šéf společnosti Michael O’Leary v minulosti navrhoval, že environmentalisté by se měli střílet, a opakovaně odmítal, že by klimatickou krizi způsobovaly emise oxidu uhličitého, které letecký průmysl hojně produkuje.
Organizace T&E dále upozorňuje, že úroveň emisí všech letadel, která vzlétají z evropských letišť, se za posledních třicet let více než zdvojnásobila. V roce 1990 se na znečištění ovzduší v EU podílela z 1,4 procenta. Aktuálně hodnota dosahuje ke 3,7 procenta, a pokud se nezačne něco dělat, do roku 2050 se má zdvojnásobit až ztrojnásobit.