Hlavní obsah

Letadlo podnikatelské legendy se vrátilo Zlínu. Pod dohledem Baťovy vnučky

Foto: BoysPlayNice, Seznam Zprávy

Maketa letadla, ve kterém zemřel Tomáš Baťa.

Věrnou maketu letounu Junkers F 13ge, ve kterém zemřel Tomáš Baťa, předala nadace nesoucí jeho jméno městu Zlín. Podpisu darovací smlouvy v Památníku Tomáše Bati se zúčastnila vnučka legendárního podnikatele Rosemarie Blyth-Bata.

Článek

Světoznámý obuvník Tomáš Baťa se zabil společně s pilotem Jindřichem Broučkem 12. července 1932 při leteckém neštěstí v Otrokovicích. Jejich letoun Junkers se ve stopadesátikilometrové rychlosti zabořil čelně do země. Kabina, v níž oba seděli, byla sešrotována.

Pád Baťova letadla

Včera ráno dostavil se továrník Tomáš Baťa asi o čtvrté hodině ranní na letiště v Otrokovicích na Bahňáku. Chtěl odletět letadlem Junkersova typu F 13ge do Curychu, kde jeho 18letý syn Tomík pracuje v nově zřízené továrně Baťově. Letadlo měl řídit pilot Brouček. Ježto nad letištěm byla hustá mlha, byl start letadla o 1 a půl hodiny odložen.

Pilot prý odmítl startovat s poukazem, že odlet bude bezpečný, jakmile se mlha trochu zvedne, avšak továrník Baťa naléhal na odlet.

Národní politika, 13. 7. 1932

Zdroj: zlin.estranky.cz

Baťovi bylo 56 let. První úvahy o výrobě makety letounu Junkers F 13ge pro Památník Tomáše Bati směřovaly k zahraničním firmám.

Kola jsou originál

„Nicméně první cenové nabídky a termíny pro nás byly nepřijatelné, a tak jsme začali hledat tuzemského výrobce. Po několika návštěvách leteckých společností padla volba na základě výběrového řízení na olomouckou firmu TechProAviation,“ popisuje prvotní fázi procesu ředitel Nadace Tomáše Bati Pavel Velev.

„Velmi nám při tom pomohly rady pracovníků Muzea Hugo Junkers v německém Dessau, kde přesnou repliku letounu před lety sami postavili. Český výrobce pro stavbu využil 3D technologií. Byly potřeba tisíce jednotlivých dílců, které se spojovaly nýty. Trvalo se na přesném tvaru či barvách stroje. Jedinými originálními dílci na maketě jsou kola, která jsme našli ve Švýcarsku,“ vysvětluje Pavel Velev.

Letoun je v Památníku Tomáše Bati už od května 2019, ale covid zabránil vlastnímu darování městu. Celková cena za zhotovení makety letadla a dopravu včetně instalace přesáhla 6,3 milionu korun, na částku se poskládaly kromě města a nadace i firmy z okolí.

Rodina Baťových rozhodnutí města Zlína vrátit Památníku Tomáše Bati jeho původní podobu i funkci sledovala s velkým zájmem. Paní Rosemarie Blyth-Bata, nejmladší dcera Tomáše Bati mladšího a předsedkyně správní rady Nadace Tomáše Bati, Památník sama několikrát navštívila ještě v průběhu stavby. Zajímala se o postup prací.

„Velmi mě těší, že se maketa podařila. Jako bych se vrátila zpátky do té doby. Můj děda byl velmi odvážný, když takovým letadlem létal,“ řekla Rosemarie Blyth-Bata pro SZ Byznys.

„Zlínská místa spojená s Baťou mám velmi ráda, nedávno jsem spala v Baťově vile, kde rodina bydlela. Ale vůbec jsem se nevyspala, protože z jedné strany jsem měla fotografii Tomáše Bati, z druhé jeho manželky… a já měla pocit, že mě celou dobu pozorují,“ směje se.

„Ve chvíli, kdy se dozvěděla, že si Nadace vzala na starost zajištění makety letounu, okamžitě vyhledala kontakty v zahraničí a vyjednávala podmínky výroby. Svůj zájem i potěšení z výroby makety letadla vyjádřila rodina Baťa finanční podporou ve výši sto tisíc eur,“ doplnil Pavel Velev.

Pozvánka ke sledování: Fokus Baťa

28. října 2021 od 15:00 najdete na Seznam Zprávách debatu Fokus Baťa.

Vysíláme živě přímo z Památníku Tomáše Bati.

Foto: Seznam Zprávy

Vnučka a busta jejího dědy. Rosemarie Blyth-Bata a Tomáš Baťa.

Foto: Seznam Zprávy

Podpis darovací smlouvy, Baťův Junkers se stává majetkem Památníku Tomáše Bati.

Související témata:

Doporučované