Článek
Americký výrobce letadel Boeing zveřejnil stovky interních zpráv, které obsahují tvrdou kritiku vývoje modelu 737 MAX. Tato letadla byla loni po dvou smrtelných haváriích odstavena v celém světě z provozu. V dokumentech se zaměstnanci také například chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby schválili, že piloti nemusejí absolvovat výcvik na simulátoru.
„Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic,“ uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů. Firma už poskytla dokumenty zákonodárcům i lidem z amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), kteří vyšetřují okolnosti vývoje letadla i proces, při kterém byla těmto strojům udělena způsobilost k letu.
Zveřejněné zprávy by mohly ohrozit snahy Boeingu získat zpět důvěru veřejnosti v letadla 737 MAX. „Tyto nově zveřejněné e-maily jsou neuvěřitelně kritické,“ řekl podle agentury Bloomberg demokratický poslanec Peter DeFazio, který předsedá výboru, jenž vyšetřuje Boeing i stroje MAX. Podle něj e-maily vykreslují hluboce znepokojivý obraz toho, kam až byl Boeing zřejmě ochoten jít, aby se vyhnul kontrole ze strany regulačních orgánů, letových posádek i veřejnosti, i když jeho vlastní zaměstnanci interně bili na poplach, dodal DeFazio.
Jedním z hlavních důvodů podporujících prodej tohoto letounu bylo to, že piloti s certifikací na dřívější generaci letadla 737 potřebovali pouze krátký počítačový kurz, aby mohli létat s modelem MAX. Toto ujištění pomohlo učinit z modelu MAX nejprodávanější letadlo Boeingu.
Firemní zprávy odhalují tlak na zaměstnance i zákazníky, aby nepodstupovali další školení. Ukazují také na technické závady, se kterými měly problémy simulátory letadel MAX, když stroj zahájil v polovině roku 2017 komerční lety. Boeing uvedl, že všechny případné bezpečnostní nedostatky zjištěné v dokumentech byly vyřešeny. Dodal, že komunikace neodráží to, jaká firma ve skutečnosti je a musí být. Zjištěná komunikace je ale podle Boeingu zcela nepřijatelná.
Úřad FAA uvedl, že tyto zprávy nevyvolávají nové bezpečnostní obavy, i když tón a obsah některých vyjádření v dokumentech je neuspokojivý.
Problémy s modelem 737 MAX poškozují Boeing i obchodně. Jeho evropský konkurent Airbus slaví vítězství. V loňském roce podle předběžných údajů dodal rekordní počet letadel a navíc převálcoval amerického leteckého giganta, který se potýká s vážnými problémy.
Společnost Airbus se od roku 2011, což bylo také naposledy, kdy v počtu dodaných letadel evropská firma předběhla tu americkou, dostala ke slovu krátce po dvou tragických nehodách problémového letounu 737 MAX, při kterých zahynulo 346 lidí.
Evropský výrobce letecké techniky Airbus loni dodal na trh rekordních 863 letadel. Server The Telegraph zveřejnil mimo rekordní loňská čísla Airbusu také předběžnou kalkulaci na příští rok. Prozatím má výrobce údajně 718 objednávek. Naopak Boeing dodal od ledna do listopadu pouze 345 letadel a jeho konečný počet objednávek k listopadu 2019 se dostal do záporného čísla –84.