Hlavní obsah

Letadla na elektřinu už za tři roky. Firmy žene závod o první létající taxík, drahá paliva i emise

Letadla na elektřinu už za tři roky. Firmy žene závod o první létající taxík, drahá paliva i emise.Video: Jan Marek, AFP, AP

Francouzský mezinárodní aerosalon končí. Pozornost poutal hlavně konkurenčním bojem dvou gigantů – Airbusu a Boeingu. Americký výrobce ale i po nepříznivém úvodu nakonec překvapivě překonal svého francouzského rivala. Ve stínu jejich objednávek za desítky miliard dolarů ale v Paříži letos spíš než kdy dřív svitla naděje tzv. třetí generaci letectví. Tedy přechodu na hybridní a elektrické pohony letadel. Míří k nim nejen startupy, ale právě i velké světové značky.

Článek

Počet vyvíjených elektrických letadel vzrostl za poslední rok zhruba o 50 procent. V současné době je po světě 170 takových strojů, z nichž některé menších typů už prošly i testy a jsou na ně první zakázky. Do konce tohoto roku by podle informací uvedených uznávanou mezinárodní poradenskou společností Roland Berger mohlo číslo dosáhnout až na 200 letounů.

Motivace: závod o první létající taxík, emise a drahá paliva

Podle CNN se pozornost k elektrifikaci v letectví obrací právě teď kvůli závodu o první funkční vzdušný taxík v dopravních infrastrukturách světových měst. To se ovšem netýká pouze Uberu a jeho nedávno aktualizovaného designu vlastního stroje pro alternativní přepravu. Své plány a koncepty letos představili vedle menších startupů jako německého Volocopteru, britského Skyports, ale i českého Zuri, také právě giganti jako Boeing a Airbus.

V dlouhodobějším měřítku příštích let je také snaha leteckých společností dostat do vzduchu stroje dlouhého doletu, které by s hybridním a posléze elektrickým pohonem tolik neznečišťovaly ovzduší.

Investice do menších startupů ,ale také finanční podporu do vlastních divizí vývoje větších společností pohání podle CNN dva faktory.

Letecký průmysl v první řadě produkuje více než tři procenta množství oxidu uhličitého, které se uvolňuje do atmosféry a způsobuje skleníkový efekt, v jehož důsledku dochází ke globálnímu oteplování a klimatickým změnám. V nadcházejících letech se očekává další nárůst. V druhé řadě je to pak zhruba 180 miliard dolarů, které aerolinky a společnosti ročně utratí za paliva.

„Rostoucí výkonnost byla tahounem prodeje v letectví po desítky let,” uvedl Nikhil Sachdeva, odborník z poradenské společnosti Roland Berger. „Řada přišla na elektrický pohon,” dodal.

První elektrická letadla ve vzduchu už za tři roky

Ze startupů nejvíce zaujal izraelský Eviation, jehož letadlo Alice zvládne s devíti pasažéry uletět přes 1000 kilometrů na jedno nabití a mělo by být podle společnosti prvním bezemisním letadlem vůbec.

Alice z Izraele by aerolinkám mohla ušetřit až 70 procent provozních nákladů. Prvním zákazníkem startupu Eviation budou americké Cape Air, které chtějí zahájit výrobu už letos. Certifikaci pro létání by stroj podle odhadů mohl získat v roce 2021 a už o rok později by v regionální dopravě mohl ve výšce tří kilometrů přepravovat první cestující.

Na společném projektu pro vývoj letadel na elektrický pohon se ale na přehlídce domluvily třeba i britský Rolls-Royce a německý Siemens.

Společnosti obecně chtějí vyvíjená letadla testovat co nejdříve tak, aby mohla jít do vzduchu už někdy kolem roku 2022. Na tento rok cílí také evropský Airbus, který v něm chce ale testovat hybridní letadlo pro dlouhý dolet. Součástky a jejich instalaci si domluvil u Daheru a pohonný systém EcoPulse u Safranu. Obě firmy podnikají v leteckém a kosmickém průmyslu a mají sídlo ve Francii.

Boeing vs. Airbus: překvapivý zvrat na aerosalonu

Oči veřejnosti se na mezinárodní přehlídce Paris Air Show přesto upíraly spíše na zmíněné dva nadnárodní výrobce z USA a Evropy – Boeing a Airbus.

Souboj o zakázky na pařížském letišti Le Bourget vypadal vítězně nejdřív pro evrospkého dopravce, který získal objednávky na stovku nových letounů A321XLR, jehož cenu Airbus neuvedl. Některé objednávky byly ale jen úpravou dřívějších objednávek, kdy se společnosti American Airlines a Qantas Airways rozhodly, že místo starší verze letadel koupí raději verzi novější. Dalších jedenáct strojů typu A321neo si objednaly China Airlines.

Francouzský mezinárodní aerosalon ale nakonec ovládl Boeing se zakázkou pro skupinu International Airlines Group (IAG), která ohromila podpisem předběžné dohody o nákupu 200 letadel 737 MAX v katalogové hodnotě asi 24 miliard dolarů, v přepočtu skoro 549 miliard Kč. Letadla by měla k firmám doputovat v letech 2023 až 2027. Létat mají v barvách nízkonákladových divizí Vueling a Level, které spolu s přepravci Iberia a Aer Lingus patří pod IAG.

Airbus nyní žádá o možnost bojovat s konkurenčním Boeingem. Obchodní ředitel Airbusu Christian Scherer uvedl, že jeho firma od IAG nikdy neobdržela žádost o předložení návrhu, tedy dokument oficiálně zahajující nabídkové řízení na většinu velkých leteckých smluv.

Doporučované