Článek
Technologie montují do letounů Boeing 737 a Airbus 320 nové generace. Tím, kdo by stroj „řídil” při jízdě po letištní ploše, má být nově pilot. „I pro něj je to výhoda, letadlo tak bude mít celou dobu pod svou kontrolou,“ popsal Jan Váňa, který má za sebou kariéru vojenského pilota i působení ve funkci náměstka ministra obrany.
„Cesta k tomu je ještě poměrně daleká, nelze si představovat, že za rok za dva v Praze na letišti budou všechno řídit počítače a auta a letadla se budou autonomně pohybovat po ploše,” vysvětlil Jan Váňa. Podle jeho slov řeší teď řada letišť studie proveditelnosti. Bez bezpečnostních certifikátů ale systém do ostrého provozu nemůže.
WheelTug sází na to, že letadla zpátečku i parkovací systém potřebují. „Samozřejmě že tomu věříme a věří tomu i naši akcionáři, protože by nás jinak v tom vývoji nepodporovali. Máme spočítáno, že technologie ušetří leteckým společnostem jeden až čtyři miliony dolarů na letadlo za rok.” Například na palivu. A zrychlit by se mělo i odbavení cestujících.