Hlavní obsah

Let Travel Service měl 15 hodin zpoždění, čeští turisté nocovali na letišti. Na kompenzaci prý nárok nemají

Reakce cestujících po příletu na Ruzyni.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

O patnáct hodin si nedobrovolně prodloužilo pobyt na jihu Španělska 161 turistů českých cestovek. Jejich letadlo z Almérie totiž neodletělo a domů se dostali až druhý den přes Málagu. Na kompenzaci prý nárok nemají.

Článek

Několik cestujících po pátečním příletu na Letišti Václava Havla popsalo reportérovi Seznam Zpráv návrat z dovolené následovně:

Odletět měli letadlem Travel Service původně ve čtvrtek ve 22:15 z Almérie. Desítky minut strávili na palubě letadla, než jim posádka sdělila, že k odletu nedojde, a poslala je zpátky do haly.

Letiště v Almérii se ale na noc zavírá a smluvní společnost jim nebyla schopná najít ubytování na místě. Proto pro ně přijel autobus a po dvouapůlhodinové cestě je okolo čtvrté hodiny ranní dopravil do Málagy.

Ani tam jim ale nikdo žádné ubytování nezajistil, a tak strávili noc v letištní hale, většinou spaním na zemi. Druhý den ráno okolo osmé hodiny dostali první voucher na občerstvení. Konečně z Málagy odletěli v půl druhé odpoledne - tedy po patnácti hodinách zpoždění. Na Ruzyni přistáli v pátek po čtvrté hodině odpoledne.

Podle mluvčí Travel Service Vladimíry Dufkové za zpoždění dopravce nemohl. „Letadlo bylo v Almérii plně připraveno k odletu, ale z důvodu přeplnění letových cest a omezení na trase způsobené špatným počasím nám nebyl řízením letového provozu povolen odlet z Almérie před nočním uzavřením letiště,” zdůvodňuje mluvčí příčinu zpoždění.

Že byla situace na evropském nebi ve čtvrtek kvůli bouřkám kritická, potvrzuje i mluvčí českého Řízení letového provozu Richard Klíma. „Zavřené bylo frankfurtské letiště a míra zpoždění a vynucených regulací byla opravdu velká,” říká.

I cestující Kryštof Frýba po návratu uvedl, že zpoždění kvůli počasí chápe. Stejně jako ostatní byl ale velmi rozladěn přístupem dopravce. „Co mi vyloženě vadí, je to, jak s námi jednali, že nás absolutně o ničem neinformovali. Aniž by cokoli řešili, nechali lidi, včetně malých dětí, spát na letišti na zemi,” říká.

Frýba i další cestující uvedli, že za neposkytnutí hotelu a pozdní poskytnutí občerstvení budou po Travel Service požadovat kompenzaci.

Mluvčí Dufková říká, že se jejich smluvní handlingová společnost snažila zajistit cestujícím komfort. „Původní plán byl samozřejmě ubytovat cestující na hotel, ale náš španělský handlingový partner nebyl schopen najít ani v Almérii, ani v Málaze volné kapacity pro tolik lidí,” vysvětluje Dufková, proč trávili vracející se dovolenkáři noc ve veřejné letištní hale.

Na kompenzaci podle Dufkové cestující nárok nemají. „Protože došlo k situaci, kterou letecká společnost nezavinila, nemají cestující nárok na finanční kompenzaci. Je to zásah vyšší moci,” uzavřela mluvčí největšího českého charterového dopravce.

Redakce Seznam Zpráv se snažila telefonicky kontaktovat společnosti profesionálně se zabývající vymáháním odškodného za zpožděné lety. V pátek večer se to povedlo v jednom případě.

Na základě stručného popisu případu zástupce společnosti na telefonní lince potvrdil, že pokud jde o nezaviněné zpoždění, kompenzace se nevyplácí. Přesto ale doporučil cestujícím vyplnit formulář a nechat si nárok posoudit advokáty.

Podobné služby zpravidla fungují tak, že posouzení žádosti o odškodné je zdarma a společnosti si účtují provizi až z vyplacené částky. Ta se za normálních okolností při těchto vzdálenostech a takto velkém zpoždění pohybuje ve stovkách eur na osobu.

Doporučované