Článek
Svět počítačových her v posledních letech raketově roste. S vývojem nejnovějších a nejmodernějších herních simulátorů mladá generace pomalu přechází z toho klasického sportu, jaký všichni známe, k esportu, tedy hraní počítačových her.
Esport je přitom velmi mladé odvětví a jeho profesionalizace je teprve ve vývinu. I tak ale i v České republice existuje již několik profesionálních týmů, jež v hraní her mají ty největší ambice. Mezi tuzemskou špičku patří i tým Entropiq, do jehož struktur se investicí zapojil bývalý fotbalista Vladimír Šmicer.
Former football player Vladimir Smicer joins Team Entropiq!
— Entropiq (@Entropiqteam) June 23, 2020
The @ChampionsLeague champion becomes our shareholder and ambassador.
Welcome on board, Smica.
i️ https://t.co/m6dJ1CiGXd
📺 https://t.co/EdtJvVmSp0#thisisourworldhttps://t.co/O4vWpwqWuj
„Tím, že mám velmi blízko k videohrám, tak sleduji, co se děje ve světě. Esport je mimo profesionálního hraní her i byznys, který neskutečným tempem roste. Obzvláště z mých cest do Asie s týmem legend Liverpoolu vím, že tam je esport ještě na vyšší úrovni. V esportu tak vidím velikou budoucnost a v podstatě i příležitost,“ komentoval svůj vstup do profesionálního týmu v hraní počítačových her Šmicer.
Bývalý hráč Liverpoolu investicí podpořil tým Entropiq ve hře FIFA, jež je simulátorem reálného fotbalu. Spolu s Vladimírem Šmicerem do světa profesionálního hraní her nakoukne i jeho syn Jiří, který se stal součástí akademie Entropiq. „Tím, že hraji hru FIFA již dlouho, tak jsem šťastný, že jsem se mohl zapojit do akademie. Očekávám od toho, že se v hraní FIFA zlepším a svou hru ještě posunu,“ řekl na tiskové konferenci syn střelce rozhodující penalty z finále Ligy mistrů 2005.
⚽️Vladimír Šmicer, první český vítěz Ligy mistrů UEFA se oficiálně stává součástí Entropiqu! Vláďo, vítej na palubě! 🇬🇧...
Zveřejnil(a) Entropiqteam dne Úterý 23. června 2020
V České republice je přitom právě FIFA velmi oblíbená a vlastní profesionální týmy mají i kluby nejvyšší fotbalové ligy. Diváci tak nedávno měli možnost sledovat například virtuální derby pražských „S“ či souboj na herních konzolích mezi Spartou a Plzní.
🎮 | Sešívaní mají za sebou v rámci charitativní akce #derbypomaha první virtuální derby pražských „S“! ⚔️
— SK Slavia Praha (@slaviaofficial) May 11, 2020
🔂 Jak akce probíhala, si připomeňte se #slaviatv! 🧐
📺 SESTŘIH ➡️ https://t.co/2FAFWv4MES pic.twitter.com/bPmPrTvjfy
Vladimír Šmicer zároveň není prvním profesionálním fotbalistou, který se zapojil do dění esportu v Česku. Vlastní tým má totiž i reprezentační záložník Jakub Jankto. Esportový tým Sampi se, stejně jako Entropiq, věnuje i hře FIFA. Záložník italské Sampdorie je jedním z hlavních průkopníků esportu. Čtyřiadvacetiletý Jankto například založil vůbec první „gaming house“ v České republice, který hráčům nabízí ideální zázemí na trénování hraní počítačových her.
Rok 2020 je pro esport v České republice zlomový. Po vzoru zbytku planety do světa esportu u nás vstoupila hned řada silných sponzorů. Například právě s hrou FIFA spojila své jméno i česká nejvyšší fotbalová liga Fortuna:Liga a společnost Datart. Vedení soutěže pořádalo vlastní profesionální turnaj, do kterého se zapojilo hned dvanáct celků Fortuna:Ligy. V době koronaviru LFA uspořádala turnaj ve hře FIFA i pro ligové hráče, který ovládl mladý brankář Slovácka Matouš Trmal.
Esport ale není jen o fotbalovém simulátoru FIFA. Obrovskou základnu fanoušků, a tak i velkou sledovanost mají také další hry. Jedny z nejsledovanějších herních titulů jsou CS:GO, League of Legends či Fortnite Battle Royale. Sledovanost těch největších turnajů hravě překoná dosah zápasů fotbalové Premier League. Jejich popularita je natolik velká, že se nahlas hovoří o zapojení esportu do olympijských her.
Mezinárodní olympijský výbor kvůli této myšlence čelí i částečné kritice ze strany fanoušků klasického sportu. Právě debata o zapojení esportu do tak tradiční akce, jako jsou olympijské hry, rozděluje fanoušky do dvou skupin. Příznivci esportu jsou zastánci toho názoru, že hraní her se dá zařadit do stejné kategorie jako sport v klasické podobě. Druhá polovina však argumentuje tím, že sport musí účastníky podrobit fyzické zátěži, nikoliv jen té psychické.
Podpora esportu ze strany současných či bývalých hvězd klasického sportu ale popularitu profesionálního hraní her jen zvyšuje. S nárůstem počtu diváků tak bude sílit i tlak ze strany sponzorů velkých sportovních akcí, kteří budou vyžadovat zapojení fenoménu posledních let.