Hlavní obsah

Lana nebyla chráněna před korozí. Policie píše, proč obvinila za pád lávky právě uznávaného projektanta

Videosouhrn událostí kolem nečekaného pádu lávky v Troji.Video: Kuba Bernáth, Seznam.cz

Seznam získal policejní dokument, který popisuje, čím se podle ní provinil při pádu lávky přes Vltavu jeden z předních českých odborníků na mostní konstrukce.

Článek

Příčinou více než dva roky starého neštěstí, kdy se v prosinci 2017 nenadále zřítila lávka přes Vltavu mezi Královskou oborou a pražskou částí Troja, bylo podle policie pochybení jednoho z nejuznávanějších českých odborníků na mostní konstrukce.

Dnes třiasedmdesátiletého projektanta Jiřího Stráského, který lávku projektoval už v roce 1983, žalobce už minulý týden kvůli pádu lávky obvinil z obecného ohrožení z nedbalosti.

Seznam nyní získal dokument, v němž žalobce shrnuje důvody, proč projektanta trestně stíhá.

Vyšetřovatelé v dokumentu uvádějí, že Jiří Stráský nedodržel normy. Podle policistů nebyly nosné i přepínací kabely ukryty v betonu, takže lana nebyla chráněna proti korozi.

Píší také, že se v konstrukci lávky začaly objevovat trhliny, kvůli kterým pak do ní zatékalo.

„V důsledku neproveditelnosti a skutečného neprovedení ochrany probetonováním a cementovanou injektáží byla lana napadena korozí v různém stupni, kdy došlo ke ztrátě únosnosti přepínací výztuže a následnému zřízení lávky pro pěší přes Vltavu v Praze Troji,“ popisují policisté příčiny pádu lávky.

Vyšetřovatelé dále uvádějí, že Stráský jako projektant nevykonával dozor na stavbě a práce na lávce nebyla provedena kvalitně.

Navíc projektant podle policie napsal v rozporu s normou, že vlastní konstrukce nepotřebuje údržbu. Policie v dokumentu připomíná, že u mostů z předpjatého betonu se musí provádět stálá kontrola a opravy injektáže.

Proč spadla lávka v Troji? Video: Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

Jiří Stráský je kvůli pádu lávky trestně stíhán spolu s jedním z pracovníků Technické správy komunikací.

V první reakci na pád lávky v roce 2017 Radiožurnálu řekl, že z hlediska projektu bylo uděláno všechno, aby konstrukce byla v pořádku.

„A správně jsme ji vyzkoušeli – když se postavila, zkoušeli jsme ji 38 nákladními vozidly. Potom přišly podrobné dynamické zkoušky, konstrukce byla rozkmitána tak, abychom měli jistotu, že nevzbuzuje nepříjemné pocity. Takže neznám důvod, proč by měla spadnout,“ uvedl tehdy projektant.

Minulý týden obvinění odmítl, k případu se však nechce blíže vyjadřovat.

„Dohodli jsme, že se k tomu zatím vyjadřovat nebudeme. Ten spis je velmi obsáhlý a zatím ho nemáme kompletně prostudovaný. Takže nejsme schopní se k tomu relevantně vyjádřit,“ řekl Stráského advokát Jakub Kratochvíl, když mu chtěl Seznam položit některé otázky plynoucí z výše citovaného policejního dokumentu.

Podle soudní znalkyně pro mostní konstrukce Miloslavy Pošvářové nejspíše před téměř čtyřiceti lety nebylo možné kabely ochránit. „To, že se na konstrukci lávky začaly objevovat trhliny, bylo zřejmé a i pouhým okem viditelné. Bylo i zřejmé to, že do konstrukce lávky musí zatékat,“ uvedla Pošvářová.

Poté, co 2. 12. 2017 lávka v Troji spadla, začalo případ prověřovat vedení pražského magistrátu. Zjistilo se mimo jiné, že odpovědní lidé navzdory deklarovaným kontrolám její havarijní stav neobjevili. Zjistilo se také, že ve špatném stavu je řada dalších pražských lávek a mostů.

Kvůli případu byl odvolán také šéf mostařů v Technické správě komunikací Jan Zemánek. Ten ale nakonec policisty obviněn nebyl.

Ani policejní dokument se o odpovědnosti dalších lidí z TSK či magistrátu, kteří měli tyto stavby na starost, nezmiňuje.

Doporučované