Článek
Speciálně americký „svátek” vytěžil na tamních nakupujících rekordní částku. A to i přesto, že na tzv. Black Friday, který se odehrál den před víkendem, utržili prodejci ve Spojených státech nejvíce v historii tzv. černých pátků.
Američtí analytici již avizovali, že letošní „kyberpondělí“ by mohlo být tím největším v celé historii online nákupů v USA. Předpokládají, že se tržby vyhoupnou nejméně na 9,4 miliardy dolarů. To je v přepočtu téměř 217 miliard korun a představuje to 19procentní meziroční nárůst.
Průměrně se podle zveřejněných čísel za jedinou minutu na internetu utratilo 11 milionů dolarů (více než čtvrt miliardy korun).
Astronomická čísla lze podle odborníků přičíst dvěma faktorům. Jedním z nich je špatné počasí, které aktuálně panuje po celých USA a nutí potenciální zákazníky zůstávat doma. Druhým důvodem je o šest dní kratší tradiční nákupní období než v loňském roce.
„Očekáváme, že spotřebitelé utratí za svátky pomocí svých telefonů o 14 miliard dolarů více než v loňském roce,“ uvedla ke kyberpondělí například bankovní společnost Digital Insights.
Obecně se dá říct, že toto období roku je pro americké spotřebitele jedno z nejzajímavějších. Jen během letošního černého pátku utratili 7,4 miliardy dolarů a den předtím, tedy během Dne díkůvzdání to bylo 4,2 miliardy dolarů. To podle společnosti Adobe představuje meziroční zvýšení o 20 procent.
Kratší předvánoční nákupní sezona nutí maloobchodníky, aby ceny zboží snížily ještě před Vánocemi. Jason Woosley, viceprezident společnosti Adobe, řekl pro CNN Business, že podle odhadů jeho společnosti spotřebitelé utratili při nákupech po internetu přibližně 29 miliard dolarů. A to jen mezi čtvrtkem a pondělím. Toto pětidenní období „Cyber Week“ by však i tak mělo podle odhadů znamenat přibližně jen 20 procent z celkových 143,8 miliardy dolarů, které se Američané chystají za svátky utratit.
Největším z nákupních hitů letošního nákupního šílenství byl nový model bezdrátových sluchátek AirPods Pro.
Úspěchy prodejců a uspokojení z nabytí nového majetku jsou však pouze dva aspekty, kterými se lze na Cyber Monday a ostatní nákupní svátky dívat. Dalším z nich může naopak být přímá úměra mezi vysokými tržbami, počtem odeslaných balíků a horou papírových odpadů.
Velkým dílem za problémem s recyklací stojí například úspěch největšího internetového prodejce Amazon. V roce 2009 americké poštovní služby odeslaly přibližně 3,1 miliardy balíků. V loňském roce to však už byl přesně dvojnásobek. Mimořádný nárůst množství kartonového odpadu z přepravních materiálů proto mnoho recyklačních společností označuje za „amazonský efekt“.
Podle časopisu The Verge se právě kartonové krabice podílejí v New Yorku na množství recyklačního materiálu hned z poloviny. V roce 2003 to bylo jen patnáct procent. K ohromnému nárůstu obalových materiálů dochází v době, kdy Čína odmítá přijímat dodávky kartonových krabic z USA, které obsahují více než 0,5 procenta jiného materiálu.
„Doba amazonská“ také přinesla změnu v tom, kdo kartonové krabice do systému posílá. Zatímco v minulých letech většina kartonu pocházela z obchodů a dalších komerčních zařízení, které je uměly docela obstojně vytřídit, dnes dodávají téměř třetinu kartonů domácnosti. A papírový odpad z amerických domovů často obsahuje jiný materiál, takže místo v recyklační lince končí na skládce nebo ve spalovně.