Článek
Národní galerie má kvůli odvolání ředitele Jiřího Fajta na odchodu jednoho z nejštědřejších sponzorů.
S další podporou významné kulturní instituce totiž podle zjištění Seznamu váhá přední český filantrop Libor Winkler, který je pro galerii největším donátorem mezi fyzickými osobami a druhým největším sponzorem po Komerční bance vůbec.
Libor Winkler, který podniká na kapitálových trzích a podle časopisů Forbes věnuje na mecenášské účely 10 až 15 milionů ročně, poskytl z vlastních prostředků už letos Národní galerii čtyři miliony korun na chystanou výstavu švýcarského malíře a sochaře Alberta Giacomettiho. A další milionový dar byl podle přehledu sponzorů uvedených v posledním auditu Ministerstva kultury v jednání.
Nyní je však další spolupráce v ohrožení. „Nyni situaci samozřejmě bedlivě sleduji a o svém dalším postupu se rozhodnu do konce května,” uvedl Winkler pro Seznam.
„O odpovědnosti politiků jsem si nikdy nedělal žádné iluze,” řekl dále Libor Winkler. „Případ odvolání ředitele Jiřího Fajta, a to především jeho způsob, mne opět utvrdily v dlouhodobém přesvědčení, že mnoha z nich je kromě jejich krátkodobých politických zájmů vše naprosto jedno,” uvedl.
Světově uznávaného odborníka Jiřího Fajta odvolal před třemi týdny nenadále ministr kultury Antonín Staněk z ČSSD, vyhazov zdůvodnil výsledky ekonomického auditu v galerii. Audit tento týden ministerstvo zveřejnilo, Seznam o něm informoval v pondělí.
Odvolání Jiřího Fajta zvedlo velký odpor zejména v umělecké obci, mezi sponzory galerie pak na něj nejtvrději reagovali právě dva donátoři, jejichž dary plynou ze soukromého podnikání a kteří patří k velkým mecenášům umění mezi fyzickými osobami.
Vedle zmíněného Libora Winklera totiž o možném odchodu z řad donátorů uvažuje také nadace spojená s rodinou 44. nejbohatšího Čecha Petra Pudila. Pudil Family Foundation například v roce 2017 sponzorovala galerii částkou 2,5 milionu a spolupracuje s Národní galerií více jak sedm let.
Ředitelka nadace Ivana Goossen Seznamu řekla, že způsob odvolání ředitele Fajta považuje za skandální a míní, že vážně poškozuje reputaci galerie v mezinárodním prostředí.
„Počkáme, s jakou koncepcí přijde nové vedení Národní galerie, a pak zvážíme náš postoj,” uvedla ředitelka nadace, která se věnuje podpoře českého moderního a současného umění a je členem akvizičních komisí renomovaných evropských galerií Tate a Centre Pompidou.