Článek
V informačním servisu, jak se chovat v časech ohrožení koronavirem, zohlednilo ministerstvo zdravotnictví také velký zájem Čechů o nákupy v čínských e-shopech.
K zájmu o tamní levné zboží se podle posledních průzkumů (předvánoční šetření společností ESET a Seznam) hlásí v posledních třech letech čtyři z deseti oslovených českých zákazníků. A mimo jiné pro ně ministerstvo připsalo do svého servisu pro občany otázku:
„Je možné nakazit se koronavirem, pokud si nechám poslat zboží zásilkou z čínských obchodů?“
Odpověď je jednoznačná a uklidňující: není se čeho obávat.
„Virus nepřežije mimo lidský organismus více než několik hodin,“ uvádí dokument ministerstva.
Obavy. Ne o zdraví, ale o peníze
Epidemie však zákazníky nakupující levné čínské zboží přes internet znervózňuje i jinak. Protože se v posledních týdnech dodání zásilek zadrhlo, jsou tu obavy, že problémy s koronavirem ohrožují i již zaplacené zboží.
Obvyklý postup při nákupu levného asijského zboží z e-shopů je totiž takový, že zákazník si zboží objedná a zaplatí předem. Pak čeká někdy i několik týdnů na doručení.
Některým zákazníkům se ale v lednu začalo stávat, že jejich objednávka, za kterou už se jim strhly peníze, zůstala neodeslaná.
„Většinou aspoň odepíšou,“ postěžovala si na webu nejmenovaná zákaznice s tím, že tentokrát se výdej zboží zastavil bez dalšího vysvětlování.
Podle znalce čínských e-shopů Josefa Drobílka z cashbackového portálu Plná Peněženka však výpadky služeb nesouvisejí s koronavirem nebo s tím, že by čínská vláda zadržovala zásilky kvůli šíření nákazy. Anebo kvůli tomu, že by se dodavatel dostal do karantény.
Výpadky kvůli oslavám
Výpadky jsou podle Drobílka v lednu obvyklé a souvisejí s nejdůležitějším čínským svátkem – oslavou nového lunárního roku.
„Zhruba týden nebo deset dní během lunárního roku přestávají v Číně odesílat zásilky, protože celá země odjede na dovolenou a není dostatek pracovníků,“ říká Drobílek.
Přiznává se k tomu například i AliExpress, jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších čínských e-shopů. Na dotaz Seznam Zpráv firma na helpdesku uvedla, že kvůli oslavám může „několikadenní zdržení“ nastat.
Čínští dodavatelé a e-shopy tedy zásilku nezpracují, přestože ji přijmou a je zaplacená.
„Takže zákazník to na svém účtu vidí jako neodeslanou objednávku,“ říká marketingový ředitel Plné peněženky.
Podle jeho odhadu by čínské e-shopy měly začít naplno fungovat už koncem tohoto týdne.
Zásilky nejsou nebezpečné
Co se týče možných zdravotních rizik, ministerstvo zdravotnictví ve sdělení pro veřejnost uvedlo, že není třeba, aby Česká pošta nebo další zásilkové společnosti musely přijmout na čínské zásilky speciální opatření.
„Je vysoce nepravděpodobné, že by mohlo dojít k přenosu viru ze zboží nebo jiného materiálu, který obsahuje zásilka,“ konstatuje Pavel Drobek, vedoucí bezpečnostní politiky letového provozu na celním úřadu.
I kdyby virus teoreticky ulpěl na nějaké zásilce, neměl by být schopen přežít dlouhý let z Asie. Ani podmínky, kterým je zásilka během přepravy vystavena, virům nesvědčí.
„Není ani potřeba, aby naši pracovníci, co přijímají zásilky z Číny, nosili roušky,“ říká David Knobloch, prokurista logistické společnosti Geis, který má na starosti leteckou a námořní přepravu. Firma přitom zásilky z Číny běžně dováží.
Žádné speciální opatření nezavedli ani na České poště.
„Česká pošta sleduje informace ministerstva zdravotnictví, Světové poštovní unie a doporučení Světové zdravotnické organizace a je připravena operativně přijmout příslušná opatření, pokud by to současná situace v Číně vyžadovala,“ ubezpečuje Ivo Vysoudil z tiskového oddělení, že je Česká pošta připravena jednat.
Ani tak to neznamená, že zásilky mířící přes české hranice nejsou nijak kontrolované. Celníci mají podle Pavla Drobka i ve standardním režimu dávat pozor, aby do země nedorazil balík s nebezpečným obsahem.
„Při příchodu zásilky, která se jeví podezřele a je podezření, že by mohla obsahovat nakažlivý materiál, spolupracujeme s hygieniky,“ dodává Pavel Drobek.