Hlavní obsah

Kvůli koronaviru přišla MHD o cestující. Řešení? Město zdraží jízdné

Foto: Getty Images

Ilustrační fotografie.

V Liberci od ledna zdraží jednorázové jízdenky v městské hromadné dopravě z 20 na 24 korun. Důvodem je propad tržeb v důsledku koronavirové krize spojený s úbytkem cestujících. Dopravní podnik dosud přišel o 40 milionů.

Článek

„Těžko se nám to předkládá, ale jinak to nejde. Čínská chřipka sebrala dopravnímu podniku na tržbách jen do října přes 40 milionů korun,“ uvedl doslova náměstek primátora pro technickou správu Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj). „Není naděje, že by se to letos zmátořilo. Část výpadku bude sanovat město, část cestující. Město zaplatí o 10 milionů více a cestujícím se zdraží jednorázové jízdné o 4 koruny. V roce 2013 šlo jízdné ze 16 korun na 20 korun, od té doby zůstalo beze změn, a od roku 2021 by bylo za 24 korun.“

Předplacených kuponů, takzvaných lítaček, se podle něj zdražení netýká. „Naopak jsme zavedli ještě jeden zlevněný kupon pro rodiče na rodičovské dovolené, kteří doprovází kočárek s dítětem,“ dodal Šolc. Věc už schválili radní.

Šolc odhaduje, že zdražení jednorázového jízdného by dopravnímu podniku mohlo na tržbách přinést dalších deset až 12 milionů korun. „Pakliže zůstane počet cestujících na předcovidových číslech,“ upozornil náměstek. Podle něj je otázkou, zda nepřijdou příští rok další vlny pandemie, a není tak jisté, zda se cestující do veřejné dopravy vrátí.

Dopravní podnik se potýká s velkým úbytkem cestujících. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) dodal, že zatímco před pandemií jezdilo týdně v Liberci autobusy až 530 000 cestujících a tramvajemi dalších 270 000, v době nouzového stavu je to méně než polovina. „Jsme na 330 000 z 800 000,“ vypočítal. V Liberci se nyní jezdí stejně jako na jaře podle prázdninových jízdních řádů.

Loni dopravní podnik v pátém největším městě v zemi přepravil 38,5 milionu cestujících. Jeho obrat přesáhl 555 milionů korun, z toho na tržbách získal skoro 143 milionů. Předseda představenstva dopravního podniku Michal Zděnek už dříve uvedl, že na propad v příjmech reagovali šetřením a omezováním investic. Odložila se například rekonstrukce tramvajové tratě v Jánské ulici, méně se vydá i do oprav autobusových garáží.

Dopravnímu podniku částečně vypomůže vyrovnat se s propadem i Liberec, který je jeho hlavní akcionář. Jak už bylo řečeno, politici na radě města schválili příspěvek deset milionů korun. Loni Liberec poslal dopravnímu podniku na dotacích 275 milionů, pro letošní rok schválili zastupitelé příspěvek 309 milionů. Liberecký dopravní podnik provozuje 49 linek a ročně autobusy a tramvaje najezdí přes 3,9 milionu kilometrů.

Měření, jehož výsledky byly zveřejněny přesně před rokem, přitom ukázaly, že nejhorší ovzduší je v Liberci na Šaldově náměstí a v okolí, tedy v místě, kde se tvoří dlouhé kolony aut. Přístroje zjišťovaly koncentrace oxidů síry, dusíku a uhlíku, polétavého prachu, polyaromatických uhlovodíků, ale také například koncentrace vybraných těžkých kovů v ovzduší a kolísání znečištění během dne.

Primátor Zámečník pak při bilancování svého ročního působení na magistrátu i proto uváděl, že jedním z jeho hlavních cílů je dostat lidi z aut do MHD. „Usilujeme o to, aby liberečtí řidiči přesedlali na veřejnou dopravu. Snažíme se ji zatraktivnit,“ řekl.

Podle odborníků je přitom právě cena jedním z klíčových argumentů, podle nichž se lidé rozhodují, zda hromadnou dopravu využijí, či nikoliv. Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu ze spolku AutoMat před časem Seznam Zprávám řekl, že roli hraje, o kolik se zdražuje. Vyjadřoval se k plánovanému zdražování v Praze, jeho slova však mají obecnou platnost. Navíc, Praha plánuje zdražení rovněž kvůli „covidovému“ propadu příjmů.

„Jde-li o skokový nárůst, může to v důsledku být pro hromadnou dopravu negativní. Část lidí, kteří si jízdné nebudou moci dovolit, může začít jezdit načerno. Jiní si zase spočítají, že už se jim vyplatí používat pro dopravu auto,“ vysvětlil Lehečka. Jak dodal, „může se stát, že zdražení dostane nízkopříjmové skupiny obyvatel do situace, kdy si jej nebudou moci dovolit. Bylo by sice fajn, kdyby přesedlaly na kola, ale reálnější je, že při dnešních cenách benzinu a nafty začnou spíše využívat individuální automobilovou dopravu“.

V Liberci od Nového roku zdraží MHD o pětinu.

Co by tedy města jako Praha nebo Liberec měla dělat? Vyplatí se prý například pracovat s cenami rezidentního parkování. Pokud by zóna pro první auto stála jako roční předplatné MHD a zároveň v sobě měla i možnost využít celoročně veřejnou dopravu, pak by šlo dopady zdražení na mobilitu alespoň trochu eliminovat. „Každopádně je asi třeba pečlivě zvážit a spočítat, zda zvýšení cen i za cenu případného odlivu části cestujících přinese peníze navíc, aby se mohla městská hromadná doprava rozvíjet a vylepšovat,“ myslí si Michal Lehečka. Jedině komfortní a moderní veřejná doprava má naději, že v éře postkoronavirové přiláká cestující zpět.

Doporučované