Článek
V Chebu se do první třídy základních škol přihlásilo do sedmi městských a dvou soukromých škol 345 dětí. To je o 38 víc než loni. Nejde ale o populační výkyv. Kvůli pandemii koronaviru pouze nefungovaly pedagogicko-psychologické poradny, které vyřizují dětem odklady.
„Očekáváme, že část zájemců poté, co bude vyhodnocena jejich školní zralost, dostane odklad, a počet žáků se tak dostane na stejná čísla jako loni,“ odhaduje starosta Chebu Antonín Jalovec.
Právě kvůli vynucené pauze kvůli koronaviru nabraly návštěvy v pedagogicko-psychologických poradnách zpoždění. Rodiče, kteří museli posouzení školní zralosti odložit, tak dítě do školy zapsali, ačkoliv už třeba v březnu věděli, že dostane odklad.
„Stihneme to dohnat. Už teď máme na 99 procent předškoláků vyšetřených a vystavili jsme doporučení. Teď už se objevují jen ojedinělé nové případy, ale to je tak každý rok,“ říká ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Karlovy Vary Jolana Mižikarová, pod kterou spadá také Cheb.
I tamní základní školy pak potvrzují, že se odklady podařilo zpracovat.
„My už máme všechny odklady vyřízené,“ hlásí zástupkyně ředitele 4. základní školy Cheb Jaroslava Marková.
To ale neznamená, že v novém školním roce půjde všechno bez problému. Kvůli tomu, že zápisy proběhly pouze dálkově, přibude patrně dodatečných odkladů. Předškolák tak sice nastoupí prvního září do první třídy, ale v průběhu prvního pololetí se vrátí do školky nebo půjde do přípravné třídy.
„To se může stát. Většinou nám v posouzení ale pomáhají už mateřské školy,“ dodává Marková. Loni nedostal na 4. základní škole dodatečný odklad nikdo.
Že k většímu počtu dodatečných odkladů patrně dojde, potvrzuje i prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
„Během zápisu ještě škola může odhalit, že by dítě mělo dostat odklad, pokud už takové doporučení nedala třeba mateřská škola nebo psycholog. Můj odhad tedy je, že k nárůstu dodatečných odkladů dojde. Nebude to zásadní, ale dojde k němu,“ myslí si Černý.
Každoročně dostane dodatečný odklad přes šest set dětí. Ve školním roce 2018/19 to bylo 634 žáků prvního ročníku. Už tyto nízké počty ukazují, že jde o krok, ke kterému se sahá výjimečně, protože to může mít velký vliv na psychiku dítěte.
„Pokud o posouzení školní zralosti zákonný zástupce nepožádá a kvůli dálkovým zápisům mu to nedoporučí ani škola, může se stát, že bude větší počet dětí, u kterých budou základní školy uvažovat o dodatečném odkladu školní docházky. Takový postup se musí ale dobře ošetřit, aby to nebylo pro dítě demotivující, a to i z pohledu začlenění do první třídy následující rok,“ vysvětluje vedoucí kroměřížské pedagogicko-psychologické poradny Zbyněk Ořechovský.
Zatímco dodatečné vyřazení z prvního ročníku se děje výjimečně, odklady jsou v Česku běžnou součástí školní docházky. Loni nastoupilo do škol přes 23 procent žáků starších sedmi let. Ještě ve školním roce 2013/14 to přitom bylo 19,3 procenta. Od té doby se podíl stále zvyšuje.
„Česká republika má jedno z nejvyšších čísel odkladů. Je to dáno rozjezdem výuky v první třídě, protože ten nápor je poměrně veliký. Kdybychom do školy poslali všechny děti, jako je to kupříkladu v Itálii, tak by řada z nich propadala. I sousední Slovensko má třetinový podíl odkladů oproti nám,“ upozorňuje ředitel Pedagogicko-psychologické poradny Brno Libor Mikulášek. Dokud se podle něj nezmění systém vzdělávání v první třídě, odkladů bude stále velký počet.
Od roku 2017 probíhají zápisy do prvních tříd až v průběhu dubna. Doporučení o odkladu tak rodičům dávají hlavně mateřské školy a psychologové, kteří do škol docházejí. Dříve k takovému posouzení docházelo už při zápisu v lednu v základní škole.
Letos navíc Ministerstvo školství umožnilo rodičům, kteří mají zájem o odklad pro své dítě, aby bylo správní řízení o zápisu do základní školy přerušeno až do doby, než se k odkladu vyjádří poradenské zařízení. A to právě kvůli tomu, že činnost poraden byla kvůli pandemii koronaviru na čas přerušena.