Článek
Mnoho zásilek se kvůli situaci v jižní Číně nedostane k zákazníkům včas. Ohniskem problémů se stal přístav Jen-tchien, který se nachází asi 80 kilometrů severně od Hongkongu. Podle serveru CNN Business prochází přístavem tolik zboží, že by každý den naplnilo 36 tisíc kontejnerů o přibližné délce šesti metrů. Koncem minulého měsíce byl ale přístav uzavřen. Došlo k tomu asi týden poté, co se u pracovníků prokázala nákaza koronavirem.
I když se přístav znovu otevřel, stále nepracuje v plné kapacitě, což způsobuje, že stále větší množství kontejnerů čeká na odbavení, a stejně tak velké lodě čekají na dok.
„Zásilky z Číny do Evropy nabírají zpoždění 16 i více dnů. Odbavení v přístavu fungovalo na 20 procent, po nejnovějších opatřeních místního přístavního úřadu se produktivita vrátila na 45 procent. To však k eliminaci zpoždění nestačí,“ říká Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.
Horší než ucpání Suezu
Kapacita přístavu se momentálně vrací na 70 procent, k plnému obnovení však zřejmě do konce června nedojde. Podle Kodady lze narušení lodní dopravy sledovat na základě dvou ukazatelů. „Jedním jsou dny zpoždění a tím druhým kontejnerová kapacita. Situace v Jen-tchienu momentálně v obou případech překračuje rozsah potíží, které nedávno zapříčinila nehoda Ever Given,“ dodává Kodada.
Narušení tak způsobí ještě další problémy globálním přepravcům, kteří zároveň zápasí s přerušením dodávek kvůli pandemii nebo s prodlevami kvůli zaseknutí lodi Ever Given v Suezském průplavu počátkem tohoto roku.
„Zpoždění již vedla k tlaku na rostoucí ceny přepravy v Číně kvůli nedostatku kontejnerů a zvýšené poptávce po vývozu,“ řekl serveru Bloomberg mluvčí dodavatelské společnosti project44 Josh Brazil. Vysoké náklady na dopravu jsou podle společnosti jen dalším faktorem, který by mohl přispět k hrozící globální inflaci.
Přetížení v jihočínských přístavech tak vedlo některé světové giganty v dopravě, aby klienty varovaly před zpožděním, změnami tras a nárůstem poplatků. Například společnost Maersk, jež je největší přepravní linkou na světě, ve svém prohlášení oznámila, že lodě v Jen-tchienu naberou minimálně šestnáctidenní zpoždění.
Společnost ve zprávě rovněž uvedla, že přesměruje některá plavidla do jiných přístavů. Podle Maersku se však problém změnou tras nevyřeší, jelikož by se čekací doba v místech, jako jsou jiné přístavy v Šen-čenu, Kantonu a Hongkongu, mohla zvýšit. Především proto, že do nich připluje více lodí, než na kolik jsou v přístavech normálně zvyklí.
Zásilky i tak podraží – ty malé
Mimo to drobné zásilky do 22 eur (asi 560 korun) ze zemí mimo EU, tedy i z Číny, podraží. Nově už totiž nebudou podléhat osvobození od daně z přidané hodnoty. Úpravy schválila začátkem června Sněmovna. K tomu bude potřeba podat elektronické celní prohlášení. V některých případech to bude znamenat, že balíčky podraží i o polovinu.