Hlavní obsah

Horší než blokáda Suezu. Problém v Číně zpozdí balíčky až o 16 dní

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Jihočínské přístavy jsou prakticky ucpané. Situaci vyvolala nová ohniska nákazy koronaviru. Přeprava nabírá šestnáctidenní zpoždění. Kolaps bude mít zřejmě větší dopad na globální trh než zablokování Suezu.

Článek

Mnoho zásilek se kvůli situaci v jižní Číně nedostane k zákazníkům včas. Ohniskem problémů se stal přístav Jen-tchien, který se nachází asi 80 kilometrů severně od Hongkongu. Podle serveru CNN Business prochází přístavem tolik zboží, že by každý den naplnilo 36 tisíc kontejnerů o přibližné délce šesti metrů. Koncem minulého měsíce byl ale přístav uzavřen. Došlo k tomu asi týden poté, co se u pracovníků prokázala nákaza koronavirem.

I když se přístav znovu otevřel, stále nepracuje v plné kapacitě, což způsobuje, že stále větší množství kontejnerů čeká na odbavení, a stejně tak velké lodě čekají na dok.

„Zásilky z Číny do Evropy nabírají zpoždění 16 i více dnů. Odbavení v přístavu fungovalo na 20 procent, po nejnovějších opatřeních místního přístavního úřadu se produktivita vrátila na 45 procent. To však k eliminaci zpoždění nestačí,“ říká Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss ČR.

Horší než ucpání Suezu

Kapacita přístavu se momentálně vrací na 70 procent, k plnému obnovení však zřejmě do konce června nedojde. Podle Kodady lze narušení lodní dopravy sledovat na základě dvou ukazatelů. „Jedním jsou dny zpoždění a tím druhým kontejnerová kapacita. Situace v Jen-tchienu momentálně v obou případech překračuje rozsah potíží, které nedávno zapříčinila nehoda Ever Given,“ dodává Kodada.

Narušení tak způsobí ještě další problémy globálním přepravcům, kteří zároveň zápasí s přerušením dodávek kvůli pandemii nebo s prodlevami kvůli zaseknutí lodi Ever Given v Suezském průplavu počátkem tohoto roku.

„Zpoždění již vedla k tlaku na rostoucí ceny přepravy v Číně kvůli nedostatku kontejnerů a zvýšené poptávce po vývozu,“ řekl serveru Bloomberg mluvčí dodavatelské společnosti project44 Josh Brazil. Vysoké náklady na dopravu jsou podle společnosti jen dalším faktorem, který by mohl přispět k hrozící globální inflaci.

Přetížení v jihočínských přístavech tak vedlo některé světové giganty v dopravě, aby klienty varovaly před zpožděním, změnami tras a nárůstem poplatků. Například společnost Maersk, jež je největší přepravní linkou na světě, ve svém prohlášení oznámila, že lodě v Jen-tchienu naberou minimálně šestnáctidenní zpoždění.

Společnost ve zprávě rovněž uvedla, že přesměruje některá plavidla do jiných přístavů. Podle Maersku se však problém změnou tras nevyřeší, jelikož by se čekací doba v místech, jako jsou jiné přístavy v Šen-čenu, Kantonu a Hongkongu, mohla zvýšit. Především proto, že do nich připluje více lodí, než na kolik jsou v přístavech normálně zvyklí.

Zásilky i tak podraží – ty malé

Mimo to drobné zásilky do 22 eur (asi 560 korun) ze zemí mimo EU, tedy i z Číny, podraží. Nově už totiž nebudou podléhat osvobození od daně z přidané hodnoty. Úpravy schválila začátkem června Sněmovna. K tomu bude potřeba podat elektronické celní prohlášení. V některých případech to bude znamenat, že balíčky podraží i o polovinu.

Doporučované