Článek
Německá automobilka Volkswagen zkraje roku oznámila, že začíná jednat se 470 tisíci majiteli aut postiženými aférou Dieselgate.
A rakouská policie už v prosinci uzavřela s automobilkou dohodu, že jí jako odškodnění poskytne 1200 nových aut.
Tenhle vývoj přitom nahrává i českým řidičům – skoro 6400 se jich už připojilo k žalobě, v níž požadují odškodnění 220 tisíc za každý vůz vybavený nelegálním softwarem na falšování laboratorních testů emisí.
Naposledy se žaloba proti Volkswagenu a Škodě Auto rozšířila o dalších 480 lidí. Tvrdí mimo jiné, že kvůli emisní aféře klesla hodnota jejich aut a že po odstranění programu se zvýšila spotřeba nafty.
České řidiče zastupuje firma Safe Diesel a advokátní kancelář BBH. Očekávají, že události v Rakousku a Německu české žalobě pomůžou. Tedy, že soudy přihlédnou k tomu, že automobilka začala údajné poškození klientů připouštět.
„Nemyslíme si, že by bylo možné, aby došlo k diskriminaci českých spotřebitelů,“ řekl František Honsa, advokát z kanceláře BBH (více v přiloženém videu).
Dva soudy, ale žádný verdikt
Pokud firma Safe Diesel u soudu uspěje, vezme si od každého z majitelů 25 procent z vysouzené částky. K soudu se zatím dostaly dvě její žaloby. Poprvé sice Volkswagen spor o první část odškodnění ve výši půl miliardy v první instanci prohrál, protože se v termínu nestihl k žalobě vyjádřit. Odvolací soud ale rozsudek zrušil.
V případě druhé žaloby pak soud zpochybnil, jestli podle českého práva může firma podávat žalobu za tisíce lidí.
V obou kauzách se teď čeká na rozhodnutí vyšších soudů.
V Česku jezdí 165 tisíc aut, do nichž koncern nahrával speciální program, který rozpoznal, kdy je auto na laboratorních testech emisí, aby vyhovělo přísným předpisům při uvádění na trhu. Celková vymáhaná částka už v Česku činí 1,4 miliardy korun.
Škodovka: Řidiči neutrpěli
Volkswagen i Škoda Auto dlouhodobě říkají, že k odškodňování není důvod. Automobilky majitelům už předloni nabídly zdarma přehrání softwaru.
„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil už dříve Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.
Na celém světě Volkswagen vyrobil zhruba 11 milionů aut se speciálním „dieselgateovým“ softwarem.