Hlavní obsah

Z Brna do Prahy. Národní divadlo od roku 2028 povede Martin Glaser

Foto: Profimedia.cz

Stávající ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser se přestěhuje do Prahy. První scénu povede od srpna 2028.

aktualizováno •

Martin Glaser se stane novým generálním ředitelem Národního divadla v Praze. Ve funkci od srpna 2028 nahradí Jana Buriana a plánuje modernizaci divadla i posílení mezinárodní spolupráce.

Článek

Generálním ředitelem pražského Národního divadla bude Martin Glaser. Stávající ředitel Národního divadla Brno první scénu povede od srpna 2028. Ve funkci nahradí Jana Buriana. Jméno vítěze výběrového řízení v pondělí oznámil ministr kultury Martin Baxa.

Glaser za zásadní označil otevření rekonstruované Nové scény a potřebu plnohodnotné zkušebny, která by umožňovala zvýšit výnosy divadla plnějším obsazením scén. Zmínil potřebu úzké spolupráce s Ministerstvem kultury a finanční náročnost úkolů, které bude Národní divadlo řešit.

Pro vedení baletního souboru počítá Glaser s jedním ze svých nejbližších spolupracovníků – Máriem Radačovským. Do čela operního souboru přivede Jiřího Heřmana, se kterým na místo šéfdramaturgyně přijde z Brna Patricie Částková. Glaser povede dialog se stávajícími uměleckými šéfy souboru Činohry Lukášem Trpišovským a Martinem Kukučkou a uvažuje o redefinici poslání Laterny magiky.

Divadlo se musí měnit, míní Glaser

Glaser vystudoval činoherní režii a dramaturgii na DAMU, založil generační Divadlo na prahu a už během studia přijal angažmá v Jihočeském divadle, kde od roku 1998 působil jako kmenový režisér a následně také jako umělecký šéf činoherního souboru. Od roku 2013 působí jako ředitel třísouborového Národního divadla Brno, je rovněž ředitelem dvou mezinárodních festivalů Janáček Brno a Divadelní svět Brno.

Za nastudování hry Arabská noc Rolanda Schimmelpfenniga získal cenu Josefa Balvína, hra Očištění od Petra Zelenky byla v jeho režii vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra Cenou Nadace Alfréda Radoka.

„Národní divadlo by pod mým vedením mělo směřovat k moderní veřejné kulturní instituci, která bude účelně organizovaná a důsledně finančně řízená. Budu usilovat o zdroje, které umožní mít adekvátně odměňované kmenové zaměstnance i rozvíjet širokou mezinárodní spolupráci. Národní divadlo musí mít ambici být respektovaným partnerem na evropské kulturní scéně. Jeho provozní a produkční zázemí se musí proměňovat tak, aby dostálo nárokům erbovní kulturní instituce a požadavkům divadla 21. století,“ prohlásil Glaser.

Rozhodly Glaserovy zkušenosti

Otevřené výběrové řízení se uskutečnilo jako dvoukolové. V prvním kole se mohl přihlásit zájemce splňující požadavky. Členové komise navíc s nabídkou účasti oslovili několik kandidátů. Ti pak ve druhém kole odevzdávali písemné koncepce a absolvovali pohovor. Předsedou výběrové komise, složené z odborníků a zástupců Ministerstva kultury, byl dramaturg, překladatel a pedagog Jan Hančil.

„Uchazeč přesvědčil členy výběrové komise o svém hlubokém vhledu do problematiky Národního divadla, jeho nezaměnitelné pozici na divadelní mapě Prahy, České republiky a Evropy. Bylo zřejmé, že mu jeho rozsáhlé zkušenosti s řízením vícesouborového divadla umožňují, aby si akutně uvědomoval možnosti i rizika, která před Národním divadlem v nejbližší době stojí,“ řekl Hančil.

Do srpna 2028 Národní divadlo povede stávající generální ředitel Burian, před kterým stojí zejména úkol rekonstrukce Nové scény a příprava transformace divadla na novou právní formu – veřejnou kulturní instituci.

V Brně bude chybět

„Do konce svého mandátu bych ještě rád přesvědčil vedení města, že investice do dokončení rekonstrukce Janáčkova divadla ve prospěch potřeb Národního divadla Brno nejsou promarněné peníze, ale zásadní investice do budoucnosti našeho divadla. Druhý velký úkol, který bych rád dotáhl, je transformace divadla na veřejnou kulturní instituci podle nového zákona. Razantnější zapojení Jihomoravského kraje a státu by mohlo být impulsem stabilizačním i rozvojovým,“ uvedl Glaser. Nyní divadlo zřizuje a financuje město Brno.

Glaser by měl se svým týmem připravit pro brněnské publikum ještě tři divadelní sezony, čtyři ročníky festivalu Divadelní svět Brno a dva programy festivalu Janáček Brno. „Do posledního dne svého působení chci pro Brno pracovat stejně intenzivně jako doposud,“ uvedl Glaser, jenž plánuje vzít s sebou do Prahy také uměleckého šéfa brněnského baletu Mária Radačovského, šéfa opery Jiřího Heřmana a dramaturgyni Patricii Částkovou.

„Martin bude Brnu hodně chybět. Udělal tu se svým týmem spoustu práce. Přeji mu hodně štěstí. Jsem přesvědčen, že to bude vynikající ředitel Národního divadla,“ napsal ČTK rektor Janáčkovy akademie múzických umění Petr Michálek, jenž byl členem výběrové komise.

Obavy, zda si Národní divadlo Brno udrží současnou úroveň i po odchodu Glaserova vedení, jsou namístě, uvedl bývalý náměstek primátora pro kulturu a muzikolog Matěj Hollan (Žít Brno). Glaserův tým podle něj přivedl divadlo na „absolutní vrchol možného“. „Žijeme v době, kdy je pražská i brněnská opera na vrcholu. Je skvělá zpráva, že v Praze bude nejen opera, ale i další složky divadla, pokračovat na nejvyšší možné úrovni. My v Brně budeme muset zamakat, abychom to udrželi,“ uvedl Hollan.

Související témata:
Martin Glaser

Doporučované