Článek
Filmové Vary nabídnou snímky z Gruzie i Kolumbie, ale i íránskou undergroundovou retrospektivu. Naopak čínský ani ruský film nedorazí žádný.
„Na přímý zásah čínské vlády jsme filmy museli stáhnout,“ vysvětlil na dnešním setkání s novináři programový ředitel Karlových Varů Karel Och a dodal, že důvodem je údajně ochlazení česko-čínských vztahů.
Ruských filmů organizátoři festivalu viděli velmi málo. „Přikládáme to faktu, že řada filmařů se stydí za to, co jejich zem provádí na Ukrajině.“
V hlavní soutěži festivalu v Karlových Varech budou uvedeny dva české filmy. Citlivý člověk debutujícího režiséra Tomáše Kleina a Úsvit Matěje Chlupáčka.
První jmenovaný je volnou adaptací stejnojmenného románu Jáchyma Topola. Tragikomický příběh z Posázaví, politická groteska a bildungsroman o kočovném herci Tátovi Mourovi, kterého okolnosti nutí ke zmoudření. Dosavadní adaptace Topolových knih působily podobně surreálně jako spisovatelovy texty. Jak se s látkou vypořádal Tomáš Klein, bude jasné v červenci. „Jsem rád, že ten film uvádíme 10 let po úmrtí Filipa Topola – Klein mu ve filmu vystřelil krásnou poctu,“ dodal na setkání s novináři programový ředitel.
Úsvit režiséra Matěje Chlupáčka je detektivní drama s Eliškou Křenkovou, která jako těhotná lékařka na sklonku 30. let přijíždí se svým manželem vystavět v Tatrách pokrokové město Svit. Jejich plán ovšem naruší záhadný a hluboce znepokojivý nález.
V soutěžní sekci Proxima se mezi snímky z Belgie, Indie a Nepálu či Kolumbie objeví i český snímek čerstvého absolventa FAMU Alberta Hospodářského nazvaný Brutální vedro. Podle programového ředitele festivalu Karla Ocha je film generačním manifestem a zároveň návodem na orientaci v dnešním chaotickém světě – na který se v Brutálním vedru navíc žene z vesmíru odtržený, spalující kus Slunce.
V sekci Zvláštní uvedení se pak na festivalu představí Bod obnovy, další z očekávaných tuzemských snímků. Och připomněl slova tvůrců, že jde teprve o druhé středoevropské sci-fi po Ikarii XB-1 z roku 1963. Debut režiséra Roberta Hloze vypráví o světě budoucnosti, v němž je možné vrátit se do života po brutální vraždě či autonehodě – stačí svůj život pravidelně zálohovat. A doufat, že vám bod obnovy nikdo nesmazal.
Snímek před nedávnem upoutal pozornost promyšlenou, působivou vizuální stránkou, která nápaditě pracuje s brutalistní architekturou Prahy a představou toho, jak by město mohlo vypadat za desítky let. Na vizuální stránce filmu se podílel Ondřej Lipenský. Jestli bude snímek stejně nápaditý i scenáristicky, to se dozvíme v nesoutěžní sekci Zvláštní uvedení.
V té se objeví také černá komedie Tomáše Pavlíčka Přišla v noci nebo snímek Hadí plyn Davida Jařaba, který je známější spíše jako divadelní režisér. K filmu se teď vrací s neobvyklou adaptací novely Josepha Conrada Srdce temnoty se Stanislavem Majerem v hlavní roli.