Hlavní obsah

Umřeme samy a sní nás vlčáci. Proč Bridget Jones táhne i po dvaceti letech?

Bridget Jonesová je pořád zábavná. O fenoménu romantických komedií s Jindřiškou Bláhovou a Kristinou Roháčkovou.Video: RJZ, Seznam Zprávy

Do kin se vrací zmatená a rozcuchaná femme fatale Bridget Jonesová. Čtvrtý díl komedie s Renée Zellweger se povedl, myslí si filmové kritičky Jindřiška Bláhová a Kristina Roháčková. Proč nemohou být české romcomy víc jako Bridget?

Článek

Před 24 lety se v kinech objevila komedie, která natrvalo ovlivnila způsob, jakým se popkultura dívá na ženy po třicítce. Deník Bridget Jonesové fandil romantickým holkám, které se občas spustí na večírku, občas provedou hloupost v práci nebo se ztrapní na rande. Bridget Jonesová učí své fanoušky mít se rád. I přes to, že je plný řečí o nadváze nebo cynických hlášek. „Umřeme sami a sní nás vlčáci. To si opakuju,“ připomíná filmová kritička z Českého rozhlasu Kristina Roháčková.

„Je to příběh o sebepřijetí,“ myslí si Roháčková. „Když jsem si ten film teď připomínala, zjistila jsem, že kritika ze strany mužů nikdy nepřijde. Byla ta věčně rozcuchaná, žila chaotický život. Přesto dosáhla toho, aby ji Mark Darcy řekl, že ji má rád takovou, jaká je. A to zůstává vrcholem romantiky.“

Jindřiška Bláhová z týdeníku Respekt dodává, že Jonesová přinesla do popkultury cosi specificky britského. „Vychází to z anglosaské kultury osmdesátých let. Objevila se nová generace žen, které měly jinou představu o tom, jak žít své životy. Oddalovala manželství i děti. Nastával konflikt mezi tím, co chceš, a co se od tebe očekává. Dostalo to do veřejného prostoru otázky, které se do té doby nekladly.“

Po famózním prvním dílu přišly dva další, které sice co do návštěvnosti slavily úspěch, ale u kritiků (a často ani u diváků) už takové slávy nedosáhly. Bláhová s Roháčkovou se ale shodují, že čtvrtý díl, který mimochodem opět trhá rekordy v návštěvnosti, působí jako návrat ve velkém stylu.

„Na čtvrtém filmu oceňuji, že už se nesnaží hledat osudovou lásku. Toho pravého už našla, teď o něj přišla. Diváci nechtějí náhradu za Marca Darcyho,“ myslí si Kristina Roháčková. „Zase tu je přenositelná emoce. Single matka malých dětí se snaží žonglovat život, normálně žít. Sledujeme filmové figury, ale je v nich život. Jako divák chceš, aby byla Bridget šťastnější,“ doplňuje Jindřiška Bláhová.

Foto: René Volfík, Seznam Zprávy

Filmové kritičky Kristina Roháčková a Jindřiška Bláhová.

Zatímco do kin jde už čtvrté pokračování příběhu okouzlující zmatkářky Bridget, české romantické komedie zůstávají depresivní a cynické. Proč? „Je pozoruhodné, jak čeští filmaři dokáží zvojtit i funkční zahraniční předlohy. Česká komedie není romantická, to je ten problém,“ myslí si Jindřiška Bláhová.

Poslechněte si celý díl podcastu Rozhovory Jonáše Zbořila o fenoménu jménem Bridget Jones.

Rozhovory Jonáše Zbořila

„Kulturní rubrika nemusí být jen o názorech, ale také o otázkách. Nemusíme jen zprostředkovaně komentovat knihy, výstavy, filmy nebo obecnější fenomény, ale také se ptát samotných umělců a dalších lidí, kteří se v kulturním provozu pohybují. Ke kultuře dialog patří,“ říká šéf kulturní rubriky webu Seznam Zprávy.

Rozhovory Jonáše Zbořila můžete poslouchat i v audioverzi v úvodu článku, na Podcasty.cz, Apple Podcasts, Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Foto: Seznam Zprávy

Rozhovorový podcast šéfa kulturní rubriky webu Seznam Zprávy.

Související témata:
Film Bridget Jonesová: Láskou šílená
Filmová série Bridget Jonesová
Romantické komedie

Doporučované