Šedé prostory budovy Evropské rady oživila díla českých umělců. V místě, kde za minulého českého předsednictví EU vzbudila velkou kontroverzi Entropa Davida Černého, jsou teď k vidění obrovské kopretiny, slunečnice a další květy.
Článek
Při příležitosti letošního českého předsednictví v Radě Evropské unie vyzdobilo dvě budovy v Bruselu devět mladých českých umělců a designerů. Ti se rozhodli svou prací vyjádřit hodnoty, které pro ně Evropská unie zosobňuje a které by podle nich měla zastávat i v budoucnu.
Na otázku Seznam Zpráv, jak by popsal změnu, kdy kontroverzní plastiku Entropa pomyslně střídá společenství květů vyrůstajících z jedné země, odpovídá kurátor projektu Flower Union (Květinová unie) Michal Novotný:
„Témata která se v projektu objevují, jsou přirozeně blízká mladé generaci. Pozitivní vztah k EU i důraz na ekologii nejen jako téma, ale i jako způsob tvorby i života, vzešel od umělců samotných. Ti také na základě vlastní volby vytvořili kolektiv a o všem rozhodovali společně. Za mne je to naděje pro budoucnost. Znamená to, že česká společnost dospívá z pubescentní představy svobody jako bezohlednosti k odpovědnosti.“
Výtvarná instalace z recyklovaných materiálů má podle svých autorů upozornit na důležitost ochrany přírody a klimatu a zároveň ukázat význam umění v těžké době, kterou Evropané zažívají.
„Doufáme, že naše intervence dodá této monumentální budově, instituci a jejím idejím jistý lidský rozměr,“ prohlásil Novotný.
Ministr kultury Martin Baxa zdůraznil hravý rozměr instalace. „Možná se ta ambice zdá na první pohled méně závažná než ta, která tu byla v roce 2009. Ale do současné doby možná patří ještě více,“ řekl novinářům ministr s odkazem na Černého Entropu, která satiricky zpodobňovala stereotypy spojované s jednotlivými unijními státy a byla částečně zakryta po protestech Bulharska.
Současné dílo má podle autorů spíše přimět k zamyšlení než budit kontroverze.
Symbolem, který si čeští umělci vybrali, je věneček 12 léčivých rostlin. Tvůrci vycházejí z toho, že vití věnců je starobylý a nejen slovanský obyčej. Propletený a pevný svazek má být gestem větší evropské sounáležitosti jednotlivých odlišných regionů. Jednoty, která se nevylučuje s lokální identitou, folklorem a tradicí.
Metafora věnečku míří i na český národ, často skeptický k velkým idejím přicházejícím zvenčí. Nahrazení vzdálených hvězd květinami je gestem, které má polidštěním pomoci někdy nedůvěřivým Čechům komunikovat myšlenku jednoty v různosti, uvádějí autoři.
Projekt Květinová unie připravený skupinou devíti českých umělců, textilních designerů a grafiků Jana Brože, Jakuba Chomy, Barbory Fastrové, Johany Pošové, Jakuba Jansy, Valentýny Janů, Martina Kohouta a kolektivu Overall Office, bude v Bruselu do konce roku. Tapisérie se pak vrátí do ČR a bude k vidění ve Veletržním paláci.