Hlavní obsah

Tentokrát pozitivně. Mladí čeští umělci vystavují v Bruselu Květinovou unii

Foto: Iryna Drahun / Jakub Jansa

Květinová unie, dílo Jakuba Jansy.

Šedé prostory budovy Evropské rady oživila díla českých umělců. V místě, kde za minulého českého předsednictví EU vzbudila velkou kontroverzi Entropa Davida Černého, jsou teď k vidění obrovské kopretiny, slunečnice a další květy.

Článek

Při příležitosti letošního českého předsednictví v Radě Evropské unie vyzdobilo dvě budovy v Bruselu devět mladých českých umělců a designerů. Ti se rozhodli svou prací vyjádřit hodnoty, které pro ně Evropská unie zosobňuje a které by podle nich měla zastávat i v budoucnu.

Foto: European Union

Instalace děl v Bruselu.

Na otázku Seznam Zpráv, jak by popsal změnu, kdy kontroverzní plastiku Entropa pomyslně střídá společenství květů vyrůstajících z jedné země, odpovídá kurátor projektu Flower Union (Květinová unie) Michal Novotný:

„Témata která se v projektu objevují, jsou přirozeně blízká mladé generaci. Pozitivní vztah k EU i důraz na ekologii nejen jako téma, ale i jako způsob tvorby i života, vzešel od umělců samotných. Ti také na základě vlastní volby vytvořili kolektiv a o všem rozhodovali společně. Za mne je to naděje pro budoucnost. Znamená to, že česká společnost dospívá z pubescentní představy svobody jako bezohlednosti k odpovědnosti.“

Foto: Národní galerie Praha

Ručně tkaná tapisérie Johany Pošové a Báry Fastrové (Prsa, děti, bytosti a smetí, 2022) je jednou částí projektu. Dílo o délce více než 20 metrů bylo vytvořeno pro prostor, kde se budou konat tiskové konference. Na snímku zkouška adjustace v Národní Galerii.

Výtvarná instalace z recyklovaných materiálů má podle svých autorů upozornit na důležitost ochrany přírody a klimatu a zároveň ukázat význam umění v těžké době, kterou Evropané zažívají.

Foto: Národní galerie v Praze

Tapisérie utkaná z textilního odpadu. Použité látky pocházejí z druhé ruky a z továren, kde by byly pod označením zbytkového materiálu zlikvidovány.

„Doufáme, že naše intervence dodá této monumentální budově, instituci a jejím idejím jistý lidský rozměr,“ prohlásil Novotný.

Ministr kultury Martin Baxa zdůraznil hravý rozměr instalace. „Možná se ta ambice zdá na první pohled méně závažná než ta, která tu byla v roce 2009. Ale do současné doby možná patří ještě více,“ řekl novinářům ministr s odkazem na Černého Entropu, která satiricky zpodobňovala stereotypy spojované s jednotlivými unijními státy a byla částečně zakryta po protestech Bulharska.

Současné dílo má podle autorů spíše přimět k zamyšlení než budit kontroverze.

Foto: Jakub Jansa

Jakub Jansa, dílo Opening Ceremony: Co se děje uvnitř květinového pugétu během důležitého politického jednání? Možná, že květiny nejsou pouze dekorativní, krásné a ještě navíc krásně vonící. Co kdyby ale dokázaly být aktivnější a proniknout do řešení záležitostí světových rozměrů?

Symbolem, který si čeští umělci vybrali, je věneček 12 léčivých rostlin. Tvůrci vycházejí z toho, že vití věnců je starobylý a nejen slovanský obyčej. Propletený a pevný svazek má být gestem větší evropské sounáležitosti jednotlivých odlišných regionů. Jednoty, která se nevylučuje s lokální identitou, folklorem a tradicí.

Foto: Iryna Drahun

Mometka z videa Opening Ceremony. Jakub Jansa.

Metafora věnečku míří i na český národ, často skeptický k velkým idejím přicházejícím zvenčí. Nahrazení vzdálených hvězd květinami je gestem, které má polidštěním pomoci někdy nedůvěřivým Čechům komunikovat myšlenku jednoty v různosti, uvádějí autoři.

Foto: European Union

Jan Brož vytvořil ve spolupráci s ostatními umělci projektu Květinová unie alegorické pojetí oficiální vlajky Evropské unie. Do kruhu rozmístěné květiny mají podle autorů symbolizovat jednotu v různorodosti, které se pokouší dosáhnout i sedmadvacítka evropských zemích, nyní pod českým vedením.

Foto: Národní galerie Praha

Snímek z videa Martina Kohouta: Záměrem audiovizuálního tvůrce bylo již od počátku přinést do kolektivu umělců počin, který nebude jen sólovým dílem, ale součástí celku. Vytvořil proto dvě 3D videa vytvářející instalaci nazvanou Flo, která zdůrazňuje pouto vedoucí kolektiv společným směrem.

Foto: Jakub Choma

Snímek z příprav, ateliér Jakuba Chomy. Choma nachází vstupní bod své inspirace v motivu „meeting stone“, což je virtuální monolitický objekt z jedné známé počítačové hry. Hráči jej využívají k teleportaci svých virtuálních „schránek“ tak jako schránek svých souputníků na konkrétní místa v herním prostoru pomocí „svolávání“ daného klanu.

Foto: European Union

Choma motiv využívá jako alegorii vzniku a potřeby kolektivu. Bez kolektivu by nebyla Evropská unie ani Květinová unie. Kolektiv může ale vzniknout i ze skupiny neznámých návštěvníků, kteří se setkávají v čekárně Evropské rady.

Foto: Valentýna Janů

Snímek z videa Valentýny Janů: Autorka uvádí krátký poetický experimentální film nazvaný Flowers Between Two Fires fascinovaný jemností barev. Jednotlivé scény propojuje mimo jiné i ústřední motiv výstavy, květiny prostupují všemi třemi scénami v různých podobách: kulisami, v potisku oblečení jako rekvizita nebo i jen metaforicky.

Projekt Květinová unie připravený skupinou devíti českých umělců, textilních designerů a grafiků Jana Brože, Jakuba Chomy, Barbory Fastrové, Johany Pošové, Jakuba Jansy, Valentýny Janů, Martina Kohouta a kolektivu Overall Office, bude v Bruselu do konce roku. Tapisérie se pak vrátí do ČR a bude k vidění ve Veletržním paláci.

Doporučované