Článek
Rathouský, jenž žil v letech 1924 až 2003, navrhl orientační systém pražského metra, značku nakladatelství Albatros nebo plakát pro film Starci na chmelu. To vše připomíná i přehlídka nazvaná Systém Rathouský, která v Pražákově paláci potrvá do 22. února 2026.
„Pracoval velice systematicky,“ říká o něm kurátorka Marta Sylvestrová. Podle ní to bylo patrné třeba na tvorbě pro různá nakladatelství. Rathouský navrhoval nejen písma či obálky, ale též kompletní úpravu knižních edic.
Systematičnost vyžadovaly i vizuální styly pro podniky a instituce nebo tvorba orientačních či informačních systémů. Metro jako Rathouského nejvýznačnější a nejpopulárnější designérská práce tvoří leitmotiv aktuální výstavy. Rathouský však vymyslel také infografiku hotelů Thermal v Karlových Varech a pražského Intercontinentalu nebo orientační systém pro sídliště Jižní Město II v pražských Horních Kunraticích.
Retrospektiva dodatečně připomíná loňské 100. výročí autorova narození. Zároveň zdůrazňuje význam grafického designu pro společnost a kulturu. „Grafický designér je významným tvůrcem vizuální kultury. Tím, jak organizuje vizuální komunikaci, organizuje také naše životy a pohyb ve městě, v prostoru, v dopravě,“ doplňuje další kurátorka Helena Maňasová Hradská.
Pražský rodák Jiří Rathouský byl roku 1949 coby takzvaně politicky nespolehlivý vyloučen v důsledku komunistických čistek ze studií výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Stalo se tak pouhé dva měsíce před závěrečnou státní zkouškou.
Začínal jako ilustrátor novin, časopisů a dětských knih. Postupně se zařadil k významným představitelům grafického designu. Originalitou a komplexností podle odborníků předstihl dobu. Domníval se, že grafický design musí být nápaditý a původní a že systém komunikace by jako celek měl působit jednotně.
Moravská galerie mohla výstavu připravit i díky tomu, že v roce 2017 zakoupila Rathouského pozůstalost. Průběžně ji zpracovává a digitalizuje.
Mnohé zakázky z oboru reklamní grafiky, plakátu a výstavního designu na mezinárodních výstavách zpracoval Rathouský v 50. a 60. letech se svou životní partnerkou, designérkou Dorou Novákovou. Společně navrhli třeba logo, vizuální styl a plakáty pro Laternu Magiku na slavné světové výstavě Expo ’58 v Bruselu.
I jméno Novákové by díky výstavě Moravské galerie mohlo být výhledově o něco známější než dosud, doufají pořadatelé.