Článek
Článek si můžete také poslechnout v audioverzi.
Jen namátkou – co na výstavě Světy české animace diváci během následujícího půlroku uvidí: zrestaurované loutky Jiřího Trnky z půvabného snímku Sen noci svatojánské, loutku Švejka od stejného tvůrce, dekorace a loutky z prvního celovečerního filmu Jana Švankmajera Něco z Alenky, raketu z filmu Aurela Klimta Lajka a dekorace velrybího kina z loňského hitu Myši patří do nebe. I scény a stavby z dalších animovaných filmů, jako bylo Fimfárum, Autopohádky či Pád, a také z asi nejoceňovanějšího filmu novodobé historie české animace, studentského snímku Darii Kashcheevy.
Patnáctiminutový loutkový film z roku 2019 poeticky a beze slov vypráví o narušeném vztahu mezi dcerou a otcem. Unikátní je zejména tím, že působí jako natočený ruční kamerou, která jinak – samozřejmě u animovaných filmů vznikajících ve studiích animací filmového okýnka po okýnku – nemá žádné místo. Díky rozechvělému obrazu film přesvědčivě sugeruje citové pohnutí hrdinů i autenticitu děje, divák pak může mít pocit, jako by se díval na živé lidi, a ne loutky.
Právě Dcera symbolizuje mezinárodní věhlas české animace, která se stala asi nejceněnějším vývozním artiklem naší kinematografie. Na domácím poli získala Českého lva i Cenu kritiky, získala studentského Oscara, dvě ceny na prestižním animačním festivalu v Annecy a ze Sundance si přivezla Cenu poroty za nejlepší animaci. V oscarovém klání se před dvěma lety dostala do užší nominace pěti nejlepších krátkých animovaných filmů z celého světa. Její autorka nyní připravuje nový film Electra jako svůj magisterský ve spolupráci s FAMU, společnosti Maur film a zahraničních koproducentů včetně francouzské Arte.
Úspěchy české animace bývají připisovány zejména kvalitě katedry animace na pražské FAMU. Vedoucí katedry je oceňovaná režisérka Michaela Pavlátová, sama držitelka řady cen za své filmy Řeči, řeči, řeči, Repete či Karneval zvířat. Pavlátové poslední snímek, loni do kin uvedený Moje slunce Mad, se letos na Zlatých globech dostal mezi pět nejlepších animovaných filmů.
Mezi následovníky Dcery na mezinárodních festivalech je hned několik dalších krátkých animovaných snímků – třeba autobiografický snímek Milý tati od Diany Cam Van Nguyen, který už má na kontě cenu z MFDF Jihlava a před sebou klání o České lvy i Ceny kritiky. Na festivalu Berlinale se v nejbližších dnech představí v soutěžní sekci věnované dětským filmům snímek Zuza v zahradách Lucie Šimkové-Sunkové. Sestry od Andrey Szelesové na přelomu ledna a února soutěží na prestižním francouzském festivalu v Clermont-Ferrand, Rudé boty Anny Podskalské zas do světa vstoupily loni na festivalu v Cannes. Podle Alexandry Hroncové z FAMU hodně po festivalech jezdí i další famácké animované snímky, třeba Jsme si o smrt blíž Báry Anny Stejskalové, Kuku Daniely Hýbnerové či Mezery Nory Štrbové. Většina těchto filmů včetně Dcery je už k vidění na nově spuštěné VOD platformě Famufilms.cz, nabízející aktuální i archivní filmy dnes už proslulých českých režisérů, kteří školou, slavící letos 75 let od vzniku, prošli.
Animované filmy úspěšné na festivalech jsou většinou určené dospělému publiku, čeští diváci nicméně nejčastěji do kin míří na ty rodinné. Loni na podzim do kin vstoupil po premiérách v Annecy a v Karlových Varech také půvabný animák Myši patří do nebe natočený podle knihy Ivy Procházkové. Film o posmrtných útrapách myšky Šupito a lišáka Bělobřicha pro malé i velké diváky je dílem Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka. A právě Jan Bubeníček je zároveň kurátorem velké výstavy, která začíná v Praze.
Kvůli covidu o rok odsunutá výstava je ambiciózním pokusem představit světy české animace v celé jejich šíři. Budou tu tak k vidění díla klasiků, jakými byli Jiří Trnka, Karel Zeman, Hermína Týrlová, Břetislav Pojar či Jiří Brdečka, i zástupci nejnovější generace tvůrců zahrnující Aurela Klimta, Michaelu Pavlátovou či Dariu Kashcheeva.
Výstava by dle organizátorů měla uspokojit rodiny s dětmi i studenty a filmové profesionály. Proto je prostor rozdělen do několika částí – některých více edukativních, jiných interaktivních. Výstava zahrnuje i artefakty z českých animovaných filmů a také malé animační dílny, součástí budou i tematické workshopy, komentované prohlídky a projekce animovaných filmů ve video jukeboxech ve filmové kavárně, která nabídne i prolistování scénářů Jiřího Trnky, Karla Zemana, ale i aktuálních kousků Alois Nebel, Myši patří do nebe či Mlsné medvědí příběhy.
Společnost Art Movement, která výstavu pořádá, už má na kontě pražské výstavy Tima Burtona, Davida Cronenberga a studia Pixar, které navštívily desítky tisíc (v případě výstavy Tima Burtona dokonce stovky tisíc) diváků. I u výstavy animace organizátoři očekávají vysokou návštěvnost v řádech desítek tisíc diváků, samozřejmě za dodržování všech covidových opatření.
Animaci aktuálně patří také pražský Chvalský zámek, kde je od 21. ledna až do května k vidění výstava přímo k filmu Myši patří do nebe, která sem doputovala z libereckého Anifilmu. Ukáže malým i velkým kulisy, scenérie, rekvizity i půvabné loutky z filmu, který je stále k vidění i v českých kinech.
Výstava Světy české animace bude otevřena od 3. února do 3. července 2022 v hale č. 17 Pražské tržnice v Praze-Holešovicích. Seznam Zprávy jsou partnerem projektu.