Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letmý pohled na zápletky letošních nejúspěšnějších seriálů a minisérií (co do diváckého a kritického ohlasu) nenechává člověka na pochybách, čemu diváci holdují a co jim tvůrci nabízejí – boj o moc v samurajském Japonsku, vzestup bezohledného komiksového gangstera, putování postapokalyptickou krajinou plnou mutantů, zločiny cílevědomého manipulátora a vraha. Čím temnější, opulentnější a překombinovanější, tím lepší, řeklo by se.
Proto také nepřekvapí, že Netflix svou nejnovější minisérii Stařík v utajení (A Man on the Inside) uváděl bez větší parády, jakou věnuje jiným premiérám. Jako by ani sami nevěřili, že by to mohlo někoho v dnešní rozbouřené době zaujmout. Stal se pravý opak, šeptanda se rozšířila, diváci bingewatchují, kritici jásají a z nenápadného díla je rázem hit.
Děj vychází ze skutečného příběhu, který se stal předlohou několik let starého chilského dokumentu, dočkali jsme se jen přesazení do San Francisca. Vdovec v podání Teda Dansona se nechá najmout soukromou vyšetřovatelkou, aby se v utajení vloudil do domova důchodců, kde byla klientka okradena o vzácný náhrdelník.
Při pátrání se seznamuje nejen s místními pitoreskními obyvateli, ale rovněž se snaží nově definovat vztah s dcerou… A to je v podstatě všechno, takhle prosté to je. Zápletka je tak banální, až je to osvěžující – žádné konspirace, žádné vraždy, žádné plány v plánu v jiném plánu.
Seriál: Stařík v utajení (2024)
Komedie / Krimi, Netflix, USA, 2024, 3 h 53 min (Minutáž: 27–34 min)
Tvůrci: Michael Schur
Režie: Morgan Sackett, Michael Schur, Rebecca Asher, Anu Valia
Hrají: Ted Danson, Lilah Richcreek Estrada, Stephanie Beatriz, Mary Elizabeth Ellis, Kerry O’Malley, Sally Struthers, Marc Evan Jackson, Eugene Cordero
Nedůvěřivého diváka, který už není na podobné moresy zvyklý, zastupuje v rámci vyprávění zmíněná soukromá vyšetřovatelka. Vybaví hlavního hrdinu nejrůznějšími hi-tech udělátky, jako je kamera v brýlích nebo odposlechy, a snaží se ho zasvětit do tajů špionáže, ale jak se ukáže, k řešení případu stačí obyčejná slušnost a empatie.
Není potřeba vymýšlet ani zběsilé teorie, vysvětlení je zcela prosté a zkušenější divák detektivek jej odhadne už po druhé epizodě. Ale to vůbec nevadí, protože Stařík v utajení nakonec není vůbec o zločinu nebo o samotném pátrání. Spíše než dalšího zástupce stále oblíbenějšího žánru „příjemných“ detektivek (jako jsou Jen vraždy v budově) tu máme pro změnu dramedy s nádechem krimi.
S přibývajícími epizodami se pozornost od prvotní poťouchlosti plynule a nenásilně posouvá k závažnějším tématům – stáří, umírání, truchlení, stařecká demence, druhé šance. Navzdory tomu si uchovává hravost. Svěžest, s jakou dokáže i ty nejsmutnější věci podat něžně a bez kýčovitosti a povinného dramatu, by pak mohla být pro nejednoho tvůrce inspirující.
Producent a scenárista Michael Schur, který za Staříkem stojí, má ovšem pro podobné látky cit. V minulosti vytvořil například sitcom Dobré místo, které patří k tomu nejlepšímu, co se v tomto odumírajícím žánru za poslední dekádu stalo.
Schurovým rozpoznávacím znamením, kterým se v dnešní době vymyká, je právě všudypřítomná pozitivnost a empatie. Zkrátka něha, což je veličina, které se nám v dnešním rozjitřeném světě už skoro nedostává. Jakkoliv mohou jeho seriály vypadat na papíře jako noční můra každého profituchtivého televizního a streamovacího CEO, úspěch Staříka ukazuje, že diváci si k těmto látkám cestu najdou.
Kromě kvalitního scénáře na tom má zásluhu i neméně dobré obsazení, kterému vévodí takřka osmdesátiletý Ted Danson. Stálici americké televizní zábavy totiž dobře znají nejen mladší diváci, kvůli již zmíněnému Dobrému místu, ale pro starší generaci je neodmyslitelně spjat s ikonickým sitcomem z 80. let Na zdraví (Cheers). Danson patří mezi nejspolehlivější herce své generace co do pestrého hereckého rejstříku i komediálního timingu.
Přečtěte si o seriálovém pokračování Duny
Za zmínku však stojí i zbytek hereckého obsazení, plný nedoceněných charakterních herců v důchodovém věku, které budou diváci dobře znát z desítek a stovek předchozích menších i větších rolí. Zvláštní pozornost pak zaslouží Stephanie Beatriz jako starostlivá ředitelka starobince.
Stařík v utajení určitě nevyvolá salvy smíchu a neaspiruje na nejvtipnější seriál letošního roku. Pokud se však jedná o sdělení životních pravd a pocity dojetí, činí tak mnohem lépe než leckteré serióznější a hlubokomyslnější kusy. Pokud se potvrdí zvěsti o druhé sezoně, nebude zřejmě nikdo protestovat, protože se každý s hlavním hrdinou znovu rád potká.