Hlavní obsah

Spící bezdomovec i invaze berušek. Rittstein představuje nejnovější tvorbu

Foto: Jiří Benák

Jeden z vystavených obrazů Michaela Rittsteina nazvaný Tři sestry (2024). Dámu vpravo autor potkal v pražském metru.

Malíř Michael Rittstein vystavuje v pavilonu Expo 58 v Letenských sadech v Praze. Výstava, nazvaná podle jedné z maleb Pecka do zdi, je prodejní. Během čtvrtečního zahájení už byla rezervována drtivá většina z třiatřiceti pláten.

Článek

Zanedlouho bude malíři Michaelu Rittsteinovi pětasedmdesát let. Přesto nezahálí. Jen co mu skončila rozsáhlá retrospektiva v Museu Kampa, kterou o dva roky posunula epidemie koronaviru, lze jeho nejnovější práce zhlédnout na výstavě Pecka do zdi v pavilonu Expo 58 v pražských Letenských sadech.

A právě budova bývalé restaurace československého pavilonu na světové výstavě v Bruselu byla jedním z důvodů, proč Rittstein galeristovi Vladimíru Lekešovi na výstavu kývl. „Už jako mladý hoch jsem tu budovu sledoval. Moje babička bydlela nedaleko ve Veverkově ulici a já se narodil u Výstaviště. Bylo mi dvanáct a s babi jsme kolem Expa chodili na procházky do Letenských sadů. Takže když mi to pan Lekeš nabídl, hned mě to zlákalo. Jel jsem se tam podívat a vzpomínkami jsem byl doslova rozjitřen. Viděl jsem, že jsem udělal dobře,“ řekl Rittstein pro Seznam Zprávy.

+23

Vystavené akrylové malby diváci uvidí vůbec poprvé. Ostatně, Rittsteinovým zvykem je nevystavovat stejné obrazy dvakrát. Prý aby neunavoval. To od výtvarníka, s humorem zobrazujícího polemiku s korektností, nehrozí. Na třiatřiceti plátnech nejrůznějších formátů z let 2022 až 2024 jsou Rittsteinovy tradiční groteskní výjevy, inspirované vlastními zážitky.

Rittstein 2023 a 2024

Například hemžící se berušky, nastavující se prvním jarním slunečním paprskům, které však vycházejí ze žárovky stolní lampičky (obraz Lampička, 2024), malíř zná ze svého venkovského bydliště v Brnířově na Šumavě. Na zemi spícího bezdomovce, svírajícího sytě modrý kufr (obraz Cestou, 2023), Rittstein potkal na svých cestách po Brazílii. Expresivnímu obrazu Tři sestry (2024) vévodí dáma, kterou autor spatřil v pražském metru. „Ty bizarní situace mě napadají jednoduše nepřetržitě. Já už se tak narodil. Ve škole jsem za to dostával dvojky i trojky z chování, protože jsem věci komentoval. Dnes, když je komentuji, tak si je nakreslím,“ vysvětluje uznávaný malíř.

O Michaela Rittsteina je mezi milovníky výtvarného umění velký zájem. Retrospektivu na Kampě zhlédlo na pětadvacet tisíc návštěvníků a velký zájem se očekává i nyní. Enormní zájem je také mezi sběrateli. Malíř, jehož díla se v aukcích objevují jen sporadicky, svolil, aby všech třiatřicet pláten na výstavě bylo na prodej. Červený puntík, který symbolizuje závaznou rezervaci díla, byl během čtvrteční vernisáže vylepen už u devětadvaceti obrazů.

Výstavu Michael Rittstein zahájil společně s galeristou Vladimírem Lekešem a pražským primátorem Bohuslavem Svobodou, přičemž společně veřejnosti otevřeli zrekonstruovanou vyhlídkovou terasu. Na vernisáži vystoupil hudebník Michal Pavlíček, který svými kytarovými riffy doprovodil už třetí Rittsteinovu výstavu. Expozice v Expu 58 je otevřena od úterý do soboty (10–18 hodin) až do 17. července.

Doporučované