Článek
„Haló? Tady Bohdalová,“ ozvalo se rákosníčkovským hlasem z telefonu na mém redakčním stole. Bylo to přibližně před deseti lety a já zalapala po dechu. Pak jsem vykoktala něco jako pozdrav. „Já jsem se vás chtěla zeptat, proč mě nemáte ráda,“ ozvalo se posléze ze sluchátka. Až v té chvíli mi došlo, proč mi Jiřina Bohdalová volá. Byla to reakce na mou posměšnou recenzi jednoho z těch zaměnitelných televizních filmů, které s ikonou české kinematografie natáčeli a nadále natáčejí Zdeněk Zelenka, Jiří Strach a podobní režiséři. Odpověděla jsem tedy paní Bohdalové, že ji samozřejmě ráda mám - kdo by ji vlastně z nás Čechů rád neměl?
Za svou dlouholetou hereckou kariéru se stala Jiřina Bohdalová podobným národním pokladem jako Karel Gott či korunovační klenoty. Není divu, že právě silvestrovské večery s ní má valná většina této republiky neodmyslitelně spojené. Vlastně celé české Vánoce jsou spojené s Jiřinou Bohdalovou a záplavou jejích rolí v televizních pohádkách. Letos na nás z obrazovky pomrkávala už na Štědrý den v Nesmrtelné tetě i v méně známé Čepici, po oba svátky vánoční zase z Anděla Páně a během svátků jsme ji viděli ještě mnohokrát. Nic z předchozích dní a předchozích let se ale nevyrovná dnešnímu dni.
Silvestr v České televizi bude plně v režii Jiřiny Bohdalové, která letos v květnu oslavila 90. narozeniny. Jako dárek dostala možnost pozvat si své hosty do pořadu Největší flám. Účastnit se má sestava předních tváří české televizní zábavy, mimo jiné Marek Eben, Lucie Bílá, Bolek Polívka či Hana Zagorová. Bohdalová večer přirovnala ke klasickým silvestrům s Vladimírem Menšíkem, což je ale laťka, kterou půjde jen těžko překonat.
V čem vlastně tkví téměř nesmrtelné kouzlo „Bohdalky“? I kdyby Bohdalová natočila v životě jen klaustrofobické Ucho nebo komediální Světáky, zaslouženě patří mezi špičku domácí kinematografie. Většinou své herecké filmografie ale svou reputaci už spíš jen udržovala v chodu. Ve filmu a televizi za normalizace i po ní byla obsazována nepřekvapivě a hrála také tak.
Objevovala a objevuje se často v pohádkách, dabuje animované postavičky z Večerníčků a kraluje silvestrovským večerům. Postupně se z ní tak jako z mnoha populárních tváří před ní stal prostě symbol. Moc její slávy dala vzniknout fenoménu „Bohdalky“, kvůli němž dopředu přesně víme, co máme očekávat, a herečka rozhodně nenabídne nic, čím by ze zadání vybočila.
Často spolupracovala se zmíněným Zdeňkem Zelenkou, výsledkem byly zaměnitelné televizní inscenace a pohádky, v nichž jen variovala své výkony v pohádkách předchozích. Je i chybou českých režisérů, že ji v posledních letech známe hlavně z televize a že ji neobsazují do zajímavějších filmů. Ale zároveň se jim nelze moc divit – Jiřina Bohdalová si svůj mediální obraz hlídá stejně přísně jako dříve Karel Gott. Jakékoliv odchylky od „bohdalkovského“ mýtu jsou vyloučeny. Když už byl obraz narušen, tak obvykle spíš hereččinými osobními postoji – v očích značné části veřejnosti působilo pochybně její veřejné vystupování s politiky napříč politickým spektrem.
Jedním z nejzajímavějších hereckých výkonů Jiřiny Bohdalové v posledních letech je vlastně dost nenápadný a širší veřejnosti neznámý pouze jedenapůlminutový film. V roce 2019 ho natočil režisér Martin Krejčí jako jednu z hvězdných znělek karlovarského filmového festivalu. V černobílém snímku hraje Bohdalová, kterou festival tři roky předtím ocenil Cenou prezidenta festivalu, samu sebe.
Se sebeironickou nadsázkou tu vede sklerotický dialog s Křemílkem a Vochomůrkou. Prochází svým domovem v noční košili, pantoflích a teplých ponožkách obklopena všudypřítomnými vzpomínkami na svůj život a neurvale konverzuje s hlasy animovaných postaviček, zatímco s pájkou přestavuje svůj karlovarský Křišťálový globus na stolní lampičku.
Její herectví je tu najednou prosté onoho diblíkovství a pitvoření, jaké předváděla ve většině filmů posledních let. A i díky černobílé stylizaci dává vzpomenout na ty nejlepší snímky její dlouholeté herecké dráhy. Tohle bohužel asi ani Největší flám nepřekoná.
Pokud chcete dát Jiřině Bohdalové šanci, její Největší flám začíná na ČT1 ve 22:15. Nejen Bohdalovou je ale živ silvestrovský divák. Nezřízené veselí české televizní stanice nabídnou už od samého rána. Začít můžete třeba už v 10:25 filmem Trhák. Z nabídky TV Prima stojí zato upozornit na sci-fi komedii Václava Vorlíčka Kdo chce zabít Jessii? od 18 hodin. Primetimeový program už zaplní zejména různé silvestrovské speciály. Pokud se jim chcete vyhnout, doporučujeme ve 20:15 přepnout na ČT2, kde uvedou westernovou klasiku Sedm statečných, nejen děti může na kanálu Nova Cinema ve 20 hodin potěšit půvabný britský animák Wallace a Gromit: Prokletí králíkodlaka. A nejen pamětníci mohou ve 20 hodin na ČT3 zhlédnout skvělou Krejčíkovu komedií Svatba jako řemen. Kupodivu bez „Bohdalky“, ale zato s „Janžurkou“!