Hlavní obsah

Ve Staroměstské tržnici vznikla nová galerie. Provozuje ji Signal Festival

Foto: Kateřina Fialová

Místnost vybavená 180 křišťálovými krychlemi od firmy Preciosa Lighting je kompletně osazená zrcadly. Vzniká tak iluze nekonečného prostoru.

Velká výstava s deseti instalacemi českých i zahraničních autorů je hlavním lákadlem nové galerie digitálního umění Signal Space, kterou v pražské Staroměstské tržnici otevřeli organizátoři Signal Festivalu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Prostor zahrnuje také interaktivní zónu pro děti, sál pro české umělce nebo posezení v kavárně. Galerii návštěvníci najdou ve znovu zpřístupněném prostoru tržnice s pasáží mezi ulicemi Rytířská a 28. října.

Zakladatel festivalu a kurátor galerie Martin Pošta říká, že jeho tým hledal vhodné místo pro trvalejší umístění děl tři roky. „Potřebovali jsme, aby bylo centrálně umístěné, mělo stropy vyšší než pět metrů a zároveň dostatečně otevřenou plochu kvůli projekcím. Takových míst ale v Praze není mnoho,“ vysvětluje.

Původně zvažoval holešovické Výstaviště nebo nevyužívanou vozovnu na vinohradské Orionce. Když město rozhodlo, že před rekonstrukcí dočasně pronajme dosud uzavřené prostory Staroměstské tržnice, organizátoři Signalu se přihlásili do výběrového řízení a uspěli.

Program v galerii hodlají obměňovat. Úvodní výstava nazvaná Echoes of Tomorrow potrvá půl roku a zahrnuje deset instalací, z nichž některé již lidé mohli vidět na dřívějších ročnících festivalu. Další vznikly speciálně pro nový prostor. „Výstava zkoumá, jak naše představy o tom, co teprve přijde, formují to, co žijeme právě teď – ve městech, v technologiích i v našich emocích,“ poznamenává Martin Pošta.

Přehlídka je rozdělena do osmi místností, největší centrální prostor čítá 19 projektorů, které promítají audiovizuální instalaci Everything od istanbulského studia Nohlab.

+11

Mezi další lákadla patří místnost vybavená 180 křišťálovými krychlemi od firmy Preciosa Lighting. Sál je kompletně osazený zrcadly, čímž vzniká iluze nekonečného prostoru. Právě proto jej provozovatelé nazvali Infinity Room. Projekt navazuje na úspěšnou prezentaci na Milan Design Weeku.

Jiné instalace například převádějí pohyb návštěvníků do digitálních kreseb promítaných na zdi či využívají lasery a světelné panely k vytváření různých struktur.

Kvůli omezené kapacitě jsou standardní vstupenky vázané na konkrétní den a čas, pro dospělého vyjdou na 399 korun, o víkendu na 439 korun. Lze také zakoupit o něco dražší lístky, které umožní vstup kdykoli do 40 dnů od zakoupení či do konce přehlídky.

Menší galerijní prostor nazvaný Czechbox je od hlavní výstavy oddělen a zaměřuje se na české tvůrce. Jako první tu svá meditativně laděná světelná díla z betonu, skla, pigmentů a pryskyřice prezentuje Petr Pufler alias Světlonoš. Vstup do Czechboxu je zdarma.

Dětem od tří do 12 let je určena další část galerie zvaná Signal Playground, která nabízí interaktivní instalace a projekce. Tam bude možné zakoupit vstup zvlášť.

Expozice doplňuje odpočinková zóna s kavárnou i obchod s uměleckými předměty, pasáž vedoucí skrze budovu tržnice by podle Martina Pošty měla být přes den volně otevřena. Zakladatel festivalu s týmem plánuje i vzdělávací aktivity a další program, například ve spolupráci s UMPRUM nebo k výročí 17. listopadu s neziskovou organizací Díky, že můžem.

Galerie bude v této podobě existovat dočasně, smlouva s městem s nájemným 1,2 milionu korun ročně uzavřená letos v květnu je na 3,5 roku. Pražský magistrát delší dobu připravoval rekonstrukci tržnice, která se však nakonec kvůli vysokým nákladům neuskutečnila. Nyní město chystá soutěž na další využití objektu.

Tržnice byla postavena v letech 1894 až 1897 podle projektu architekta Jindřicha Fialky, který se inspiroval zejména Paříží. Původní podobu za minulého režimu výrazně narušily necitlivé vestavby. Podobné tržnice fungují pro svůj původní účel například v Barceloně, Drážďanech, Budapešti či Berlíně.

Doporučované