Recenze: Smithova facka odpuštěna. Mizerové trpí spíš hříchem recyklace

Mizerové jsou zpět. A s nimi i Will Smith.

Hollywood stále častěji oprašuje staré klasiky a doufá, že znovu přivede do kin diváky, kterých je zejména letos zoufale málo. Znovu tak sáhl i po akční sérii Mizerové (Bad Boys). Světe div se, tentokrát to vyšlo.

Policisté Mike Lowrey a Marcus Burnett v podání Willa Smithe a Martina Lawrence se počtvrté musí postavit zločinu v Miami. Tentokrát je pro ně ale případ ještě osobnější než kdykoli předtím. Jejich nedávno zesnulého kapitána Conrada Howarda totiž obvinili z dlouholeté spolupráce s drogovými kartely. A úkolem sehraného dua tak tentokrát je očistit přítelovo jméno a neskončit během toho za mřížemi. Mimo filmové plátno má dvojice ale ještě jednu misi: prodat co nejvíce vstupenek. A tu plní snad ještě lépe než své poslání ve filmu.

Za první víkend snímek Mizerové: Na život a na smrt vydělal okolo padesáti milionů dolarů. Což jsou v dnešní době radostná čísla. Jen pro porovnání: Například Furiosa, tedy další z příběhů ze ságy Šíleného Maxe, přinesla tvůrcům za první víkend „jen“ něco okolo deseti milionů dolarů. A to přesto, že většina recenzí u nás i v zahraničí byla víceméně pochvalných a že první návrat do tohoto světa před devíti lety mnozí označovali za „film dekády“.

Čím to, že dva mizerové ve středním věku i po téměř třiceti letech diváky pořád dokážou přitáhnout do kin? Jedno jednoduché vysvětlení se přímo nabízí: Na rozdíl od mnohých jiných franšíz nikdy nezklamali a vždycky dodali přesně to, co od nich jejich publikum očekává: akci a humor, přímočarou zápletku, která jde bez okolků rovnou k věci.

Nedostatek akčních bijáků

Že se není třeba příliš měnit, dokazuje mimo jiné i vyprávěcí linka čtvrtých Mizerů. Ta téměř doslova kopíruje příběh, který mohli diváci vidět před čtyřmi lety ve filmu Mizerové navždy. (Ten jen pro úplnost vydělal za první víkend kolem 65 milionů dolarů a není tak divu, že přišlo další pokračování.)

Stejně jako v roce 2020 i nyní se prvních dvacet minut filmu odehrává na svatbě a v nemocnici, kde tentokrát místo Mika skončí Marcus. K dvojici se opět vrací Mikův odcizený syn Armando (Jacob Scipio), který měl minule za úkol zabít všechny nepřátele své matky a skončil ve vězení. Tentokrát si bude při zběsilých honičkách a pádu letadla hledat cestu ke svému otci.

A ve zbytku času už se –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ stejně jako minule –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ odehrává biják plný přestřelek, bojů tělo na tělo a útoků krokodýlů. Na jejich pozadí se sice odvíjí určitý příběh, ten je ale druhotný. Právě akce je totiž tím hlavním tahákem, kvůli kterému si diváci koupili vstupenky. A taky ji dostanou. Rychlý střih, kamerové nájezdy a záběry, které nápadně připomínají střílečku z pohledu první osoby, urputně tahají divákovu pozornost akčního mišmaše. Mohlo by se zdát, že je to málo, kdyby dobře řemeslně zpracované akční bijáky nebyly v posledních letech nedostatkovým zbožím. A ty z policejního prostředí obzvlášť. Vlastně tedy není zvláštní, že se divák i v době úpadku návštěvnosti uvolí zajít si na takovou „raritu“ do kina.

Zvlášť když Mizerové víceméně plní i druhý požadavek svého publika: humor. A pokud možno nekorektní a hustě proložený slovy jako „f**k“ nebo „s**t“, které víceméně fungují jako spojky.

Návrat Willa Smithe?

Jediným důvodem pro divácký nezájem tak paradoxně snad mohlo být už zavedené herecké obsazení.

Mizerové: Na život a na smrt jsou totiž první blockbuster, ve kterém od incidentu na předávání Oscarů před dvěma lety hraje někdejší hvězda kasovních trháků Will Smith. V roce 2022 herec udeřil moderátora večera a komika Chrise Rocka. Reagoval tak na vtip o oholené hlavě manželky Jady Pinkett-Smith, která trpí alopecií.

Will Smith se za své chování několikrát omluvil a od Akademie dostal na deset let zákaz účastnit se předávání. Ale jeho prestiž, která –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jak připomíná magazín Variety –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ byla do té doby jedna z nejlepších v Hollywoodu, výrazně klesla. Ve Spojených státech se taková věc skutečně měří. Žebříček Q Score ukazuje, jak se daří nejen celebritám, ale i značkám nebo společnostem. Skutečně měřitelná veličina v žebříčku Q Score, který ukazuje jak moc známé jsou nejen celebrity, ale i třeba značky nebo společnosti. Smithovo skóre po facce spadlo z 39 až na 19 bodů.

Až nyní se tedy mělo ukázat, zda filmové publikum herci podobný exces odpustí a možná i to, jak se bude jeho kariéra vyvíjet dál. Zatím se zdá, že je vše zapomenuto. A dokonce sami Mizerové neváhají na incident znovu vědomě poukázat. V jedné ze scén totiž Mika (tedy Willa Smithe) po záchvatu paniky zfackuje jeho parťák Marcus. Zda už přišel čas, kdy je to vtipné, musí divák posoudit sám.

Čtvrtým Mizerům tak nic nebrání plnit své úkoly –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ chytat zločince, bavit a prodávat. Nic méně, ale zároveň nic více od nich divák čekat nemůže. A jak se znovu a znovu potvrzuje, ani to nechce. Hollywood by se možná divil, kolik fanoušků by bylo ochotných platit za jednoduché akčňáky starého střihu. Co by se asi stalo, kdyby místo vršení sequelů či prequelů navíc přidal originální příběh? Raději nemyslet.

Film - Mizerové: Na život a na smrt (2024)

Bad Boys: Ride or Die, Akční / Komedie / Krimi, USA, 2024, 115 min

Režie: Adil El Arbi, Bilall Fallah