Článek
Tvoří ji práce pěti zahraničních autorů a české umělkyně Adély Babanové, kteří představují obrazem, prostorem i pohybem vybrané přístupy uvažování o současném světě a jeho směřování.

Autoři vycházeli při koncepci výstavy ze skutečnosti, že v důsledku demokratizace možnosti osobní výpovědi skrze nástroje internetu a sociálních sítí se dříve kompaktní realita začala posouvat a vrstvit. Na snímku dílo Leslie Thorntonové.

Každý má právo a prostor zanechat v nekonečném digitálním světě vlastní názor, a tak role spoluutváření světa, která dříve náležela náboženství, politikům a filozofům, je teď k dispozici pro každého, uvádějí kurátoři.

Výstava Shifted Realities proto chce nabídnout návštěvníkům škálu možných návodů a náznaků vnímání, jak rozvětvené a košaté současné reality mohou být. Dílo na snímku je autora Paula Mahekeho.

Jednotlivá díla pak posunutou realitu ukazují třeba jako hranici mezi digitálním a fyzickým světem.

Instalace v Galerii Rudolfinum. Dílo Paula Mahekeho.

Dílo Adély Babanové nazvané Zákon času tvoří čtyři velká plátna, na kterých se odehrává krátký příběh v několika rovinách.

Tématem čtyřkanálové videoinstalace je konfrontování vnitřních světů s okolím.

Rozšiřováním škály možných osobních identit se zabývá dílo Paula Mahekeho, hledáním společného jazyka práce Leslie Thorntonové.

Všechna díla ve výstavě podle jejích kurátorů posouvají konvenční vnímání a ukazují bohatství jediné, ač rozvrstvené reality.

Instalace Zacha Blase nazvaná The Doors se podle kurátorů pokouší posouvat hranice vnímání, když návštěvníkovi nabízí jakousi zahradu složenou z rozličných prvků, jako jsou vícekanálové videoprojekce, neonová světla, umělé rostliny či geometrický koberec.

Dílo The Doors (2019) je iluzorní prostředí, které představuje nový psychedelický věk poháněný umělou inteligencí, nootropiky a technologickou kulturou.

Multimediální instalace se blíže zabývá podobnostmi mezi Silicon Valley a kalifornskou alternativní kulturou šedesátých let 20. století.

Jednotlivá díla pak posunutou realitu ukazují třeba jako hranici mezi digitálním a fyzickým světem, o čemž mohou diváci přemýšlet u videa Eda Atkinse.

Atkinsovo nejnovější dílo The worm, které vzniklo během lockdownu v roce 2021, zachycuje umělce telefonujícího se svou matkou Rosemary. Tématem jejich hovoru je především vztah Rosemary s její vlastní matkou.

Animace je založena na Atkinsových pohybech zaznamenaných technologií snímání obličeje a pohybu a zpracovaných tak, aby připomínaly poslední televizní rozhovor s britským dramatikem a scenáristou Dennisem Potterem.

Dílo Marwy Arsaniosové hledá nové vize společenské rovnosti a zabývá se myšlenkou vztahu k půdě, který není založen na vlastnictví.

Autorka se věnuje otázkám vlastnictví, práva, ekonomiky a ekologie ve vztahu ke konkrétním pozemkům. Tato půda a lidé, kteří se o ni starají, se stávají protagonisty autorčiných děl.
Shifted Realities
Výstava potrvá do 11. června.
Kurátoři výstavy: Petr Nedoma, Eva Drexlerová a Jen Kratochvil
Umělci: Marwa Arsaniosová, Ed Atkins, Adéla Babanová, Zach Blas, Paul Maheke a Leslie Thorntonová.
Vstup volný.