Článek
Manželé Krásovi sedí v soudní síni a chtějí se nechat rozvést. Své rozhodnutí vysvětlují tím, že se jim i přes opakované snažení nepodařilo počít dítě. Několikrát dokonce zkoušeli umělé oplodnění, ale marně. Soudkyně jim však není ochotná jen tak vyhovět. Většinou se setkává s dvojicemi, které na sebe před zákonem jedovatě štěkají a vyčítají si všechny staré křivdy. Teď ovšem vidí partnery, kteří jsou nezvykle smířliví, ba co víc, působí, jako kdyby se pořád měli rádi. Proto namítá, že existují i jiné způsoby, jak se stát rodičem, a navrhuje, aby pár zvážil adopci.
Úvodní scéna minisérie Náhradníci, kterou v polovině prosince uvedla streamovací platforma Prima+, diváky záměrně mate. V prvním díle rozplétá, co se mezi Evou a Otakarem, ztvárněnými Janou Plodkovou a Kryštofem Hádkem, vlastně přihodilo, že nakonec dospěli až k rozvodu. Ukazuje se, že adopce na stole byla, jenže Evina dominantní tchyně, kterou si s gustem střihla Iva Janžurová, byla zásadně proti. Prý není jisté, z jakého by osvojené dítě pocházelo prostředí, a kvůli genetické výbavě by z něj pak klidně mohl vyrůst nezvladatelný grázlík.
Dobře obsazená přitom není jen Janžurová v roli dotěrné matky, která se potřebuje mladým do všeho míchat. Kryštof Hádek zase přesně vystihuje typ opečovávaného jedináčka, který se matce nedokáže postavit. Možnost adopce odmítne spíš na její popud. Janě Plodkové v úloze mnohem rozhodnější Evy tak nezbyde nic jiného, než aby sama převzala iniciativu a prozkoumala ještě jednu variantu, jak by své sílící mateřské pudy mohla uspokojit. Byť u nás není legální, respektive ji český zákon zatím nijak neupravuje.
Touha po lepším životě vede k zoufalým činům
Ústředním tématem nové minisérie, kterou napsala a společně s Jiřím Havelkou režírovala Alice Nellis, je totiž náhradní mateřství, v rámci něhož si rodiče nechají embryo donosit jinou ženou. Dobrovolnice, které se úkolu za finanční odměnu zhostí, nacházejí bezdětné páry z bohatého Západu nepřekvapivě v méně ekonomicky vyspělých postsovětských zemích. Krásovi se tak po vhodné kandidátce vydávají pátrat do Gruzie a přes poněkud pochybnou agenturu se setkávají s Mariam. Její představitelkou je gruzínská herečka Mariam Khundadze, která před dvěma lety na festivalu v Karlových Varech získala cenu za ženský herecký výkon ve filmu Vlastní pokoj.
Mladou, rozvedenou samoživitelku, která by ráda našla nový domov v některé ze zemí Evropské unie, hraje s podmanivou naivitou, za níž se ovšem zjevně skrývají ještě spodní vrstvy. Bude tak zajímavé sledovat, jak tvůrci v dalších epizodách s postavou naloží. První dva díly naznačují, že by jednou z linek Náhradníků mohl být i kontrast mezi pohodlným životním stylem západoevropské střední třídy a lidmi z Východu, kteří by si také přáli být relativně dobře zaopatření. Jen jsou v touze po lepších podmínkách podobně jako Mariam někdy nuceni přistoupit třeba i na eticky problematické surogátní mateřství.
Životné postavy, nenásilný humor a silné téma
Osmidílná minisérie očividně pomrkává po diváckém hitu Kukačky z produkce České televize, kde se hlavní zápletka točí kolem dětí, které byly v porodnici vyměněné, a hledání porozumění mezi jejich biologickými rodiči. Prima udělala dobrý krok, když svůj pokus o podobně úspěšné komediální drama svěřila právě režisérce a scenáristce Alici Nellis, která má s psaním uvěřitelných rodinných příběhů bohaté zkušenosti. Ať už jde o její Českým lvem oceněný film Výlet, zatím poslední celovečerní snímek Buko, nebo letošní seriál Mozaika uvedený konkurenční platformou Voyo, ve kterém se dospělé děti sžívají s nečekaným rozvodem svých stárnoucích rodičů.
I v Náhradnících Nellis dokazuje, že je vnímavou pozorovatelkou mezilidských vztahů a dovede napsat životné postavy, v jejichž charakterech se diváci budou moci najít. Roztomilému moulovi a jeho zarputilé, energické manželce v podání Kryštofa Hádka a Jany Plodkové zdatně sekunduje navenek pragmatický, přitom v jádru citlivý právník, kterého dostal na starost Adam Ernest známý právě z Kukaček. Sympatie si snadno získá také Evina bodrá kolegyně zubařka ztvárněná Zuzanou Stivínovou. Otakarova matka v podání Ivy Janžurové je naopak sympaticky nesnesitelná, aniž by přitom působila jen jako chodící vtip o tchyních.
Jestli se z Náhradníků opravdu stanou druhé Kukačky a Prima+ si po loňských Banánech připíše na konto další povedený seriál, aby trochu dorovnala skóre s Voyo a Českou televizí, za nimiž zatím stále zaostává, ukážou teprve další díly. Je otázkou, jestli se tvůrcům podaří udržet patřičné napětí i poté, co se odhalí skutečné pohnutky, které manžele Krásovy vedly k rozvodu. Potřebné drama by do děje patrně mohla vnést Mariam. Nová minisérie má nicméně slušně našlápnuto – svým rodinným rozměrem může oslovit více generací, přináší vtipné zápletky, aniž by je křečovitě přeháněla na úkor uvěřitelnosti a ještě nenuceně otevírá důležité společenské téma.
Seriál: Náhradníci
Česko, 2024, 7 hodin 20 minut (Minutáž: 55 minut), Prima+
Režie: Alice Nellis, Jiří Havelka
Scénář: Alice Nellis
Kamera: Matěj Cibulka, Martin Štěpánek
Hudba: Jan Ponocný
Hrají: Jana Plodková, Kryštof Hádek, Mariam Khundadze, Iva Janžurová, Zuzana Stivínová, Vica Kerekes, Adam Ernest, Vitalii Vorkhlik