Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
„Člověk by měl vědět, kdy přestat,“ zahájil přenos 31. ročníku filmových cen Český lev moderátor Marek Eben v úvodní znělce. Převtělil se v ní do dosluhujícího soukromého detektiva, který pátrá po ztracené křišťálové sošce.
Hledala ji Simona Peková, devětašedesátiletá herečka dosud známá hlavně mezi diváky brněnského HaDivadla. To už po sobotní noci neplatí, ve své čtyřicetileté herecké kariéře získala svého vůbec prvního lva za kritiky ceněnou roli ve filmu Přišla v noci. Peková ve snímku ztvárnila exaltovanou tchyni, která uprostřed noci zaťuká na dveře bytu svého syna a jeho partnerky. Strhne se horor, kterému se diváci musí smát.
Hlavní události večera Českých lvů
- Film roku o Mašínech: Hlavní cenu získal snímek o útěku bratrů Mašínů, Bratři. Proměnil jedinou z patnácti nominací, zato tu nejdůležitější.
- Nejbouřlivější proslov: Daria Kashcheeva promluvila o pracovních podmínkách matek, pobouřila režii.
- Překvapivý úspěch seriálu Volha: Posbíral pět lvů a stal se tak, co do počtu získaných cen, nejúspěšnějším dílem loňského roku. Odnesl si cenu za nejlepší televizní seriál i lva pro Kryštofa Hádka jako nejlepšího mužského herce v hlavní roli.
- Převaha Bodu obnovy: Ambiciózní sci-fi debutujícího Roberta Hloze získalo ocenění za nejlepší kameru, střih, zvuk i scénografii.
- Zklamání: Žádnou ze dvanácti nominací večera neproměnil snímek Úsvit. Odnáší si tak pouze cenu za nejlepší filmový plakát. „Propadla” také filmová adaptace románu Jáchyma Topola Citlivý člověk s pěti neproměněnými nominacemi.
„Český film má za sebou úspěšný rok jak doma, tak v zahraničí,“ pokračoval Eben v pražském Rudolfinu. Zopakoval, že domácí snímky byly k vidění i na prestižních festivalech včetně Benátek nebo Cannes.
„Nefunguje tady ekosystém, ale egosystém,“ řekl moderátor, který v úvodu přenosu v nadsázce narážel na to, že je třeba děkovné řeči oceněných zkrátit na minimum. Jinak bude řečníky třeba „vykouřit z pódia pryč“.
Film učí empatii
První ocenění večera předala zpěvačka Ewa Farna. V kategorii Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli si cenu odnesla Milena Steinmasslová za film Němá tajemství. „Gratuluju všem nominovaným, protože to je nejvíc. Byla jsem šťastná už z nominace, ale teď jsem šťastnější ještě o trochu víc,“ poděkovala Steinmasslová.
Lva za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli obdržel Tomáš Jeřábek, který ztvárnil roli Pepy Horáčka v úspěšném seriálu Volha. „Se mnou to moje okolí nikdy v životě nemělo jednoduché, tak budu opravdu děkovat,“ řekl Jeřábek.
Rozhovor se Simonou Pekovou:
Seriál Volha posléze získal také cenu za nejlepší masky, která putovala triu Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec, a ocenění za nejlepší kostýmy pro Vladimíru Pachl Fomínovou. Tu by režisér přenosu z Rudolfina mohl ocenit i za nejkratší děkovnou řeč večera.
Vizuální kouzlo Bodu obnovy
V technických kategoriích dominovalo ambiciózní sci-fi debutujícího režiséra Roberta Hloze, Bod obnovy. Film posbíral ceny za nejlepší zvuk, střih, kameru i scénografii. Vizuálně působivý film tak uspěl podle očekávání.
Lva za nejlepší krátký film získal snímek Atestace. Cenu převzali režisér Jan Hecht a producent Marek Dusil. „My jsme náš úspěch postavili na cizí tragédii,“ připomněl tvůrce snímku. Zmínil příběh chlapce Adama Vyčítala, který při komplikacích po operaci mandlí skončil v komatu. Film se jeho příběhem inspiroval.
Úvodní část večera se nesla ve svižném tempu. Po technických kategoriích se rozdaly ceny za nejlepší animovaný film. Tím se stal snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo, vizuálně unikátní příběh Filipa Pošivače o podivuhodném činžovním domě, ve kterém spolu přebývá světlo a tma.
„Náš film pojednává o jinakosti a o tom, že být jiným většinou znamená být sám. Často se u nás tento pojem spojuje s nelibostí nebo nenávistí. Doufám, že náš film dá lidem příležitost se o jinakosti bavit,“ řekl na pódiu jeden z producentů filmu Jakub Viktorín. „Myslím, že dneska žijeme v době krize empatie,“ dodala jeho kolegyně Pavla Janoušková Kubečková, „doufám, že umění má schopnost nás empatii zase naučit.“
Janoušková Kubečková vyzvala domácí politickou reprezentaci k tomu, aby si důležitý aspekt umění uvědomila a myslela na něj při projednávání zákona o veřejnoprávním vysílání.
Narušený proslov i podpora pro Holland
Na pódiu pražského Rudolfina se objevila také slavná polská režisérka a absolventka FAMU Agnieszka Holland, která převzala cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize. Poděkovala české filmové scéně za podporu, kterou získala po uvedení filmu Hranice. Snímek, který řeší migrační krizi na polsko-běloruské hranici, vyvolal v Polsku bouřlivé reakce.
Jako nejlepší televizní minisérii zvolili členové české filmové a televizní akademie Matematiku zločinu z produkce TV Nova. Ta se inspirovala u stejnojmenného podcastu Magdaleny Sodomkové a Brit Jensen a vypráví o případu Tomáše Tomana, který byl odsouzen za vraždu na základě chybného posudku soudního znalce. Před rozsudkem Toman utekl do Indonésie, kde byl posléze zadržen. Roli Tomana ztvárnil herec Jan Nedbal, mimo jiné nominovaný za hlavní roli ve filmu Bratři.
„Nikdy nevzdávejte boj za lepší svět,“ vyzvala novinářka a moderátorka Linda Bartošová studující filmaře, která následně předala Cenu Magnesia za nejlepší studentský film Darie Kashcheevě za snímek Electra.
Kashcheeva zazářila už v roce 2019 s filmem Dcera. Vysloužila si tehdy nejen Českého lva, ale také studentského Oscara. Ve své děkovné řeči mluvila o pracovních podmínkách pro matky a o tom, že je potřeba je zlepšovat. „Kdybych se rozhodla, že budu matkou a budu muset zvládat dvě směny, točit a pečovat o dítě, budu zvládat obě stejně dobře? Proč vůbec musím vybírat mezi mateřstvím a tvorbou? Jen proto, že jsem se narodila s dělohou?“
Uprostřed proslovu byla Kashcheeva přerušena se slovy: „Jste moc dlouhý!“ Přesto se dočkala ovace ze sálu.
Následující část večera patřila kameramanovi Vladimírovi Smutnému. Nejdřív mu na pódiu složili poctu režiséři Jan Svěrák a Václav Marhoul. Právě na jejich filmech se Smutný podílel - za sebou má například práci na jednom z nejslavnějších snímků novodobé české historie, Kolja.
Smutný poděkoval své ženě, „že to se mnou vydržela“, a zadoufal, že jméno Smutný zůstane ve filmových titulcích díky práci jeho synů.
Lev po čtyřiceti letech
„Zapamatujte si to jméno,“ řekl herec a muzikant Tomáš Havlínek, když z obálky vytáhl jméno herečky Simony Pekové, která získala cenu za nejlepší ženský výkon v hlavní roli. Devětašedesátiletá Peková byla dosud známá hlavně náštěvníkům brněnského HaDivadla. Cenu získala za roli tchyně v černé komedii Přišla v noci.
„Mám na krajíčku, ale to ženě mého věku odpustíte. Chtěla bych vám toho tolik říct, víte, že jsem žena epická a miluji potlesk. V mém životě se stala věc, která je pro mě nepochopitelná,“ řekla Peková.
„Vykopali mě jako trilobita ve sklepě našeho HaDivadla v Brně a vynesli mě na světlo. Pane Vejnare, pane Havlíčku, podívejte se, kde já stojím! Vidíte mě? Chlapci byli odvážní. Takovou babku vyhrabali a ono to vyšlo. Děkuji vám strašně za tu odvahu.“
Snímek Přišla v noci si odnesl cenu i v kategorii nejlepší režie, kterou získalo tvůrčí duo Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček.
Křišťálového lva za nejlepší mužský herecký výkon získal Kryštof Hádek za seriál Volha. Cenu za něj převzal kolega Tomáš Jeřábek. Se smíchem přiznal, že Hádek mu měl připravit děkovnou řeč, ale už se neozval.
Nejlepším dokumentem za uplynulý rok se stal film Všechno dobře dopadne.
Jedna soška pro Bratry - ta nejdůležitější
Hlavní ocenění večera, Českého lva za nejlepší celovečerní hraný film, předala Jiřina Bohdalová, slovy Marka Ebena „národní kulturní památka“. „Žijící a ještě chodící,“ dodala Bohdalová.
Překvapení se nekonalo. Snímkem roku se stali Bratři. Ty už Česká filmová a televizní akademie před časem vyslala do oscarových bojů a dalo se tedy předpokládat, že budou horkým kandidátem na hlavní cenu.
Vzhledem k počtu neproměněných nominací (celkem 15) by se ale v případě Bratrů mohlo mluvit o relativním neúspěchu. Nejvíce sošek si nakonec možná trochu překvapivě odnesl seriál Volha (5), těsně za ním se čtyřmi lvy se ocitlo sci-fi Bod obnovy.
„Trochu mě ten výsledek zklamal. Příště zkusíme propadlo,“ konstatoval k dlouhým děkovným proslovům moderátor Marek Eben. Večerem provázela kapela The Antagonists Jana P. Muchowa.
Držitelé Českých lvů 2023
Nejlepší celovečerní hraný film: Bratři – producent Petr Bílek
Nejlepší herečka v hlavní roli: Simona Peková – Přišla v noci
Nejlepší herec v hlavní roli: Kryštof Hádek – Volha
Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Milena Steinmasslová – Němá tajemství
Nejlepší herec ve vedlejší roli: Tomáš Jeřábek – Volha
Nejlepší režie: Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar – Přišla v noci
Nejlepší scénář: Němá tajemství – Alice Nellis
Nejlepší dokumentární film: Všechno dobře dopadne – režie Miroslav Janek, producent Jan Macola
Nejlepší masky: Volha - Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec
Nejlepší kostýmy: Volha – Vladimíra Pachl Fomínová
Nejlepší zvuk: Bod obnovy – Lukáš Ujčík, Samuel Jurkovič, Jan Šulcek
Nejlepší krátký film: Atestace – režie Jan Hecht, producent Marek Dusil
Nejlepší scénografie: Bod obnovy – Ondřej Lipenský
Nejlepší animovaný film: Tonda, Slávka a kouzelné světlo – režie, výtvarník Filip Pošivač, producenti Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková
Nejlepší televizní film nebo minisérie: Matematika zločinu – hlavní tvůrce Peter Bebjak, hlavní producenti Iva Kašpárková Jestřábová, Rastislav Šesták, Peter Bebjak
Cena Magnesia za nejlepší studentský film (nestatutární cena): Electra – režie Daria Kashcheeva
Nejlepší hudba: Tancuj Matyldo – Michal Pavlíček
Nejlepší televizní seriál: Volha – hlavní tvůrce Jan Pachl, hlavní producent Josef Viewegh
Nejlepší střih: Bod obnovy – Jarosław Kamiński
Nejlepší kamera: Bod obnovy – Filip Marek
Ceny udělené 15. ledna 2024:
Nejlepší filmový plakát (nestatutární cena):
Němá tajemství – Robert V. Novák, Zuzana Burgrová (oceněný plakát)
Cena filmových fanoušků (nestatutární cena):
Bod obnovy – Robert Hloz (oceněný režisér)