Hlavní obsah

Nervózní bienále v Benátkách. Slováci protestovali, Izrael neotevřel

Foto: Stefano Mazzola, Getty Images

Snímek zavřeného izraelského pavilonu na bienále umění v Benátkách.

V italských Benátkách se v sobotu veřejnosti otevřel jubilejní 60. ročník Benátského bienále. Jeho uvedení ovlivnil konflikt mezi Izraelem a Palestinou i napjatá povolební atmosféra na Slovensku.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hned první den bienále umění v Benátkách provázelo překvapení. Kurátorky izraelského pavilonu spolu s umělkyní Ruth Patirovou překvapily návštěvníky rozhodnutím, že pavilon neotevřou.

Už před začátkem světově proslulé akce se objevovaly snahy vyloučit Izrael z Benátského bienále. Od února se o to pokoušela skupina nazvaná Aliance pro umění, ne genocidu (ANGA). V březnu zveřejnila petici, v níž požadovala zákaz izraelské účasti kvůli válce v Pásmu Gazy. Petici podepsalo více než 23 000 kulturních pracovníků, umělců a umělkyň. Italský ministr kultury i vedení přehlídky Izraeli přesto vyslovili svoji podporu.

Foto: Seznam Zprávy

„Umělkyně a kurátorky izraelského pavilonu otevřou expozici, až bude dosaženo dohody o příměří a propuštění rukojmích,“ uvádí se na ceduli na dveřích izraelského pavilonu.

Deník The New York Times napsal, že podle kurátorky Tamary Margalitové o uzavření pavilonu nebyla předem informována izraelská vláda, která přitom zaplatila asi polovinu nákladů. Podle Margalitové ale návštěvníci i tak uvidí skrz okna pavilonu alespoň jedno z krátkých videí, které je součástí této expozice.

Podle serveru The Times of Israel (ToI) je expozice připomínkou žen, izraelských i palestinských, které ve válce zemřely, a má podpořit rukojmí držené v Gaze a jejich příbuzné. Kurátorky a autorka díla podle ToI uvedly, že věří ve dvoustátní řešení izraelsko-palestinského konfliktu, kdy budou žít Izraelci a Palestinci vedle sebe v míru.

Foto: Seznam Zprávy

Létáky organizace ANGA během středečního protestu v Giardini před izraelským pavilonem.

Další kontroverze spojená s mezinárodní přehlídkou se uskutečnila o pár měsíců dříve, a to v polském pavilonu, kde došlo k výměně vystavujícího.

První výstavní návrh se skládal z 35 maleb nazvaných Polská praxe ve světové tragédii: mezi Německem a Ruskem. Projekt vybrala předchozí polská vláda. Podle kritiků byla tvorba vybraného Ignace Czwartose příliš spjatá s agendou strany Právo a spravedlnost. Tři členky poroty zodpovědné za výběr polské expozice pak pro ArtReview řekly, že Polsko vykresluje jako „homogenní a uzavřenou zemi, která je zaměřená pouze sama na sebe a na vyprávění z pozice oběti“.

Po říjnových volbách a sestavení nového vládního kabinetu v čele s Donaldem Tuskem odvolal nový ministr kultury Bartłomiej Sienkiewitz vybraného umělce. Místo něj pak byl vybrán kolektiv Open Group, který zde představil interaktivní film ve stylu karaoke - Repeat after Me (Opakuj po mně).

Video představuje kolektivní portrét svědků války na Ukrajině, již k divákům promlouvají prostřednictvím zvuků zbraní, které si pamatují, a poté je vyzývají, aby si to s nimi zopakovali. Doprovodem nejsou hitové písně, ale zvuková databáze výstřelů a výbuchů války na Ukrajině.

Dílo patřilo vůbec k těm nejsilnějším, které šlo v Giardini vidět.

Foto: Open Group

Repeat after Me ukazuje válku jako kolektivní zkušenost bez ohledu na věk, původ, profesní a sociální postavení. Open Group – Yuriy Biley, Pavlo Kovach, Anton Varga, Repeat after Me, 2022, video.

Frustraci z politické situace vyjádřila i slovenská reprezentace. Lidé během otevření pavilonu protestovali s transparenty „Ministry of culture of Slovak republic does not represent us“. Oficiální stanovisko týmu na Benátském bienále si lze přečíst zde.

Foto: Lenka Kukurková

Snímek z oficiálního zahájení slovenské výstavy.

Slovensko prezentuje na bienále projekt Oty Hudce, který se zabývá ohroženými stromy a jejich ochranou. Hudec na fasádě a v okolí pavilonu představil projekt Floating Arboretum, který se zabývá ohroženými stromy po celém světě a jejich ochranou. Prolínají se zde různé tematické linie: klimatická krize, imaginární dystopická budoucnost a autorovo volání po záchraně.

Foto: Luc Castel, Getty Images

Boční strana českého a slovenského pavilonu v Giardini.

Bienále v Benátkách

Kurátorem letošní přehlídky je Adriano Pedrosa z Brazílie. Téma hlavní výstavy nese zastřešující název - Foreigners Everywhere. Podle Pedrosy se zaměřuje na různé pocity a polohy jinakosti. Motto je odvozeno od aktivistické skupiny, která kolem roku 2000 v italském Turíně bojovala proti rasismu a xenofobii.

Česko zastupuje umělkyně Eva Koťátková s výstavou - Srdce žirafy v zajetí je o dvanáct kilogramů lehčí.

Bienále v Benátkách potrvá do 24. listopadu.

Doporučované