Článek
Ikonickým momentem novodobých dějin s prezidentem Václavem Havlem a kapelou The Rolling Stones začíná nový spot, který bude Česko prezentovat v zahraničí a má posilovat jeho image. Video vzniklo v Českých centrech - síti českých „kulturních ambasád“, jež spadají pod Ministerstvo zahraničních věcí.
Minutový klip, který má ukázat zemi jako místo jedinečné kulturní tvorby, plné nápadů i netradičních řešení, pokračuje například záběry vynálezce kontaktních čoček Otta Wichterleho či fotbalisty Antonína Panenky, jehož penaltový kop si svět fotbalu dodnes pamatuje. Do výběru, jenž má ambici ukázat skládanku moderního Česka ve zkratce, se zařadila i držitelka studentského Oscara nebo Českého lva Darja Kascheeva.
„Chyběl nám spot, který by Česko představil jako zemi s mimořádnou kulturní tradicí, která má mnoho tváří – od klasické hudby po Čapkova robota. Chtěli jsme ukázat český talent, vize i smysl pro krásu v každodennosti. Pracovali jsme s konceptem „českých memes“, měli jsme ambici vybranými okamžiky ilustrovat českou identitu v její autentické podobě, s respektem, bez šovinismu, s nadsázkou,“ vysvětluje generální ředitelka Českých center Jitka Pánek Jurková.
Ta očekává, že o výběru reprezentativních momentů se povede diskuze, třeba na sociálních sítích. „Rádi uslyšíme, které momenty by tam přidali čeští diváci,“ dodává.
Uvedení nového spotu proběhlo na prestižním knižním veletrhu TIBE na Tchaj-wanu, kde mělo Česko letos svůj národní stánek. České centrum Tchaj-pej, jež funguje od loňského roku, patří k nejnovějším a zároveň strategicky vyprofilovaným misím v síti.
Ředitelka centra Markéta Záhumenská tu prezentovala sborník textů současné české literatury, v němž se Tchajwanci mohou seznámit se psaním Emila Hakla, Radky Denemarkové, Marka Torčíka nebo Magdaleny Platzové. Poslední dva jmenovaní se na veletrhu představili osobně.
Nový český spot zaměřený na kulturu a společenská témata spíše než například na tradiční českou chloubu - památky - využije i česká diplomacie.
„Při svých cestách po světě se setkávám s úkolem představit co nejlépe Česko. Těší mě, že tento spot poukazuje právě na ty atributy, které mám na češství sám tolik rád. A jsem rád, že vedle Českých center bude spot sloužit k šíření dobrého jména Česka i na našich zastupitelských úřadech,“ říká ministr zahraničních věcí Jan Lipavský (nestr.).