Článek
Mohlo by se zdát, že královna popu Madonna nemá se severofrancouzským městem Amiens nic společného. Podle tamní starostky ale mezi nimi existuje „speciální vazba“. Tou má být slavný obraz ze začátku 19. století, který se od první světové války pohřešuje.
Jedná se o olejomalbu s názvem Diana a Endymion od francouzského malíře Jérôma-Martina Langloise, kterou nechal v roce 1822 zhotovit Ludvík XVIII. pro zámek ve Versailles. Od roku 1878 obraz visel v galerii města Amiens. Až do nedávna se předpokládalo, že byl spolu s velkou částí města zničen během německého bombardování v roce 1918.
Francouzský deník Le Figaro ovšem v nedávném článku přišel s tím, že obraz možná válečné běsnění v pořádku přečkal. Olejomalba Diana a Endymion, nebo její téměř totožná kopie, se podle něj objevila v roce 1989 v aukci umění v New Yorku. Nekoupil ji nikdo jiný než popová hvězda Madonna. Za obraz tehdy zaplatila 1,3 milionu dolarů, tedy více než trojnásobek odhadní ceny.
Starostka města Amiens Brigitte Fouréová, která se nedávno dozvěděla o tom, že se slavné dílo možná nachází ve sbírce zpěvačky, se rozhodla obrátit na samotnou Madonnu. Tvrdí, že nijak nezpochybňuje, že je právoplatnou majitelkou obrazu. Prosí ji ale o to, aby tamní galerii obraz zapůjčila a pomohla tak Amiens stát se v roce 2028 evropským hlavním městem kultury.
„Madonno, o Amiens jste pravděpodobně neslyšela… ale mezi vámi a naším městem existuje zvláštní pouto,“ vzkazuje starostka ve videu adresovaném slavné zpěvačce. „Tento obraz je pravděpodobně dílem, které muzeu v Amiens zapůjčil Louvre před první světovou válkou, po níž jsme po něm ztratili stopu,“ dodává.
Když Madonna obraz v roce 1989 koupila, zdálo se, že si nikdo ve Francii zjevné podoby se slavným Langloisovým dílem nevšiml, píše deník The Guardian. Pozornost upoutal až v roce 2015, kdy se spolu s Madonnou objevil na obálce francouzského časopisu Paris Match.
Kurátor z města Amiens tehdy upozornil městkou radu na to, že obraz, který visí za zpěvačkou, vypadá přesně jako ztracené dílo. Vedení města v reakci na to podalo trestní oznámení za krádež obrazu Diana a Endymion a dalších 14 děl, která z tamní galerie zmizela během první světové války.
Několik let trvající policejní vyšetřování zatím k ničemu nedospělo. Jistou zůstává pouze jedna skutečnost, upozorňuje deník The Times, americká zpěvačka na vině není, protože obraz koupila v dobré víře. Sama Madonna se k těmto okolnostem nikdy nevyjádřila, připomíná francouzská stanice BFM TV.
Zda je obraz, který Madonna vlastní, tím samým, jako se před více než sto lety ztratil z Amiens, navíc zůstává nejasné. Zpěvaččin obraz je totiž o tři centimetry menší, než ten, co visel ve francouzské galerii. Podle odborníků se tedy buď jedná o originál, ze kterého byl odstraněn podpis a datum, nebo o pouze jeho kopii.
„Napadlo mě, že by bylo dobré se jí zeptat, jestli bychom si ten obraz, který jsme neviděli od první světové války, nemohli prostě půjčit. Obraz byl prodán v naprosto legální aukci, ona ho koupila a je jeho majitelkou. Nežádám ji, aby nám ho darovala, abychom si ho mohli jen na pár týdnů vypůjčit, aby ho tady lidé mohli vidět,“ vysvětluje starostka Amiens, proč se rozhodla na Madonnu obrátit.
Tvrdí, že ji těší, kolik pozornosti se jejímu vzkazu dostalo. „Mým původním cílem bylo udělat něco trochu humorného, aby se o mém městě mluvilo, zejména v této době, kdy probíhá předvýběr na Evropské hlavní město kultury,“ vysvětluje.