Článek
Proč vlastně chodit na krátké filmy, když běžný snímek promítaný v kinech trvá dvě hodiny? Odpověď na tuto otázku nabízí organizátorka Pragueshorts Radka Weiserová: „Krátké filmy jsou ukázkou dobré práce s rytmem, načasováním a prvotním nápadem, protože v krátkém formátu se opravdu každá minuta počítá.“
Prosedět v kině celý večer s tím, že si v průběhu promítání filmu stačím promyslet, co vařit celý příští týden, to se u dobrého krátkého filmu skutečně nestává. Ty filmy jdou prostě hned k věci. A mají i další specifika.
„Tvůrci krátkých filmů pracují s nižšími rozpočty a bez výrazného vnějšího tlaku na distribuční potenciál či finanční návratnost, což jim nabízí větší tvůrčí svobodu a možnost experimentovat. Výsledkem jsou často velmi odvážná, překvapivá a inovativní díla,“ potvrzuje Radka Weiserová. A v neposlední řadě jsou podle ní krátké filmy zajímavým exkurzem do tvorby mladší a nejmladší generace režisérů a režisérek, která velmi často odráží aktuální témata rezonující mezi mladými lidmi.
Krátké filmy jsou zajímavým exkurzem do tvorby mladší a nejmladší generace režisérů, která velmi často odráží aktuální témata rezonující mezi mladými lidmi.
Slavnostní zahájení festivalu, který se koná pod hlavičkou MFF Karlovy Vary, se uskuteční 28. února v Bio Oko. Ten večer uvidí diváci hned šest filmů, přičemž největším lákadlem bude bezpochyby snímek, který se stal událostí loňského festivalu v Cannes – krátký film Pedra Almodóvara Zvláštní způsob života s Ethanem Hawkem a Pedrem Pascalem v hlavních rolích.
V mezinárodní soutěži se letos představí bezmála 30 filmů a kromě zmiňovaného kusu Pedra Almodóvara budou k vidění i další snímky oceněné porotami prestižních filmových festivalů. Zlatou palmou v Cannes ověnčený animovaný snímek 27 je nezvykle otevřeným, až provokativním generačním autoportrétem od talentované režisérky Flóry Anny Budy. Pozoruhodná filmová esej Housenky, v níž se proplétá stesk, zapomenutá minulost, složitá současnost i ženská témata, získala hlavní cenu na Berlinale, v Locarnu pak zvítězila Studie o empatii, snímek ironicky zpochybňující naši skutečnou schopnost vcítit se do druhých.
Divákům by neměl uniknout ani temně humorný western s šokujícím finále Zlatá horečka od oscarového režisérského dua Toma Berkeleyho a Rosse Whitea nebo surreálný snímek Prázdniny plné slunce, ve kterém si britští teenageři užívají na španělských Baleárách a věnují se nebezpečnému fenoménu zvanému balkónování. Právě tento film je nominovaný na cenu Evropské filmové akademie.
Zemři, Udo!
Dramaturgové festivalu si pro návštěvníky připravili několik tematických programů, večer 29. února bude například patřit živě moderovaná Brutal Relax Show. V komponovaném programu béčkových, parodických, bizarních a ztřeštěných snímků diváci uvidí například horor Čerstvá krev režisérky Emmy Westenberg s Clarou McGregor v hlavní roli nebo krátký dokument Jana Soldata Mrtě smrtí, jenž ukazuje přes 70 scén, ve kterých postavy ztvárněné ikonickým záporákem Udo Kierem dramaticky umírají.
Poklidnější nálady snad nabídne retrospektiva Jiří Mádl in Shorts. Herec, scenárista a režisér Jiří Mádl chystá letos do kin svůj třetí celovečerní film, ovšem Pragueshorts nabízí možnost seznámit se s méně známými polohami tohoto talentovaného tvůrce a představí publiku čtyři krátké snímky: absolventský film Vojtěcha Kotka Ctrl Emotion, vizuálně poutavé drama Karla Šindeláře Dřevo na příští zimu, Cenou české filmové kritiky oceněný snímek Petra Januschky Ostrov svobody a Miluji tě, Pucinko, který Mádl režíroval v období lockdownu.
„Retrospektiva mě potěšila a trochu i překvapila. Krátké filmy má člověk tendenci trochu upozaďovat vůči těm celovečerním. A já to taky v rámci své filmografie podvědomě asi dělám. Když mě organizátoři oslovili, došlo mi, že mám z toho výběru radost a považuji ty filmečky za docela povedené. A třeba Ctrl Emotion vyloženě rád po takových letech zase uvidím,“ řekl Mádl.
Domácí scéna roste
V národní soutěži, jejíž program se letos poprvé otevřel i animované a dokumentární tvorbě, se na festivalu ve třech promítacích blocích představí žánrově i formálně pestrý výběr 15 snímků. Kromě těch, které budou v rámci Pragueshorts uvedeny na plátně úplně poprvé, představí festival i filmy úspěšně promítané na prestižních zahraničních přehlídkách – v Cannes uvedenou Electru Darii Kashcheevy a Osmý den Petra Pylypčuka nebo snímek Deniska umřela Philippe Kastnera, jehož světová premiéra se uskutečnila na Berlinale. Tyto tři snímky jsou čerstvě nominovány na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film, udělovanou v rámci cen Český lev.
„Patnáct snímků je výrazně víc, než jsme na Pragueshorts mívali v předchozích letech. Toto množství odráží nejen fakt, že jsme soutěž poprvé otevřeli i animovaným a dokumentárním snímkům, ale i upřímnou radost programového týmu z kvality domácí nabídky,“ říká Karel Spěšný, programový ředitel festivalu.
Fyzická část Pragueshorts vyvrcholí v sobotu 2. března v Bio Oko Dlouhou nocí s krátkým filmem. Během netradičního večera budou mít diváci možnost zhlédnout 11 soutěžních filmů a k tomu vítěze mezinárodní soutěže a divácké ceny.
V neděli 3. března pak startuje online část přehlídky na KVIFF.TV. Zde bude až do 17. března ke zhlédnutí 50 snímků z festivalového programu.