Článek
Začátkem března zveřejnila korejská zpěvačka Karina omluvu na sociální síti Instagram. Její prohřešek? Přiznala, že je ve vztahu s hercem Lee Jae-wookem. To, že byla frontmanka korejské popové kapely Aespa nucena k takové omluvě, není v tomto průmyslu mimořádnou situací.
„Vím, jak moc jsem zranila své fanoušky,“ napsala Karina ve své omluvě a dodala: „Chci vám to teď vynahradit, vždycky jsem k vám byla upřímná. Jste pro mě skutečně vzácní.“
Když fanoušci zjistili, že Karina má vztah s korejským hercem, protestovali před sídlem její agentury s rozhořčenými vzkazy: „Nedostáváš od svých fanoušků dost lásky?“ nebo „Omluv se, nebo uvidíš pokles prodeje alb a prázdná koncertní místa.“
Vztah Kariny a Lee Jae-wooka vydržel pouze pět týdnů po zveřejnění. Pár se rozešel na základě psychického vypětí způsobeného nenávistnými komentáři od fanoušků.
Rozchody v k-popu po nátlaku fanoušků nejsou ojedinělé. Zpěvačka Jennie ze skupiny Blackpink a zpěvák Kai z kapely EXO se rozešli měsíc po oznámení vztahu. Úplně první obětí přísné vztahové kultury k-popu byl Park Joon-hyung, člen k-popové kapely g.o.d. Ten byl v roce 2001 požádán agenturou, aby opustil skupinu po zprávách, že je ve vztahu.
Po vlně kritiky vystoupil Park Joon-hyung na tiskové konferenci, kde se v slzách k situaci vyjádřil. Proti jeho odchodu ze skupiny protestovali fanoušci i další členové kapely. Zpěvák později tuto situaci několikrát komentoval: „Byl jsem hodně nešťastný. Poprvé někdo z průmyslu promluvil o vztahu. Najednou jsem se stal pro všechna média kriminálníkem.“
Ačkoliv milostné životy idolů začaly být od té doby pro fanoušky k-popu méně tabu, otevřenost ohledně svého vztahu je výsadou vyhrazenou pro zavedené hvězdy, zatímco nováčci – jako Karina – jsou od randění odrazováni zcela, aby tak neohrozili svoji nastupující popularitu. Agentury, které hvězdy zastupují, pak na nich nemohou dostatečně profitovat.
Někteří „hardcore“ fanoušci k-popu si tvoří s jednotlivými idoly parasociální vztahy. Vynakládají značné množství času a peněz na svou oblíbenou celebritu a vytváří si tak intenzivní emocionální vazbu. Mají pocit, že celebritu znají na osobní rovině, přičemž druhá strana ani neví, že existují. „Očekává se, že osobnost idolu bude romanticky dostupná,“ vysvětlila Stephanie Choi, expertka na k-pop z Asijského výzkumného institutu univerzity v Buffalu. Zejména u mladých žen se často propaguje jistá forma nevinnosti.
Jednou z nejznámějších obětí k-popu je zpěvačka a herečka Sulli, která po zveřejnění vztahu čelila útoku internetových trollů a kyberšikaně. Sulli často kritizovala poměry v průmyslu, načež přiznala, že trpí sociální fobií a depresemi. V roce 2019 spáchala sebevraždu. Jen během roku 2023 zaznamenala média pět úmrtí mezi korejskými idoly, která nasvědčují sebevraždě.
Továrna na celebrity
Omluva zpěvačky Kariny a následný rozchod s partnerem jsou jen další z řady ukázek toho, jak destruktivní umí k-pop být.
Sláva a peníze jsou největším tahákem mladých Korejců a Korejek do k-pop průmyslu. Ten je polapí a už nepustí. Agentury, které finančně podporují vznik jednotlivých skupin, hledají vždy hubené dívky a chlapce, kteří splňují korejské standardy krásy. Hladká pleť, velké oči, hubená postava a až dětský vzhled jsou jedny z nejdůležitějších kritérií. Oslovují je klidně i na ulici.
K-pop celebrity jsou pro agentury jen produkt, který může být jednoduše nahrazený. A ti, kteří se nepodvolí jejich pravidlům, nebudou úspěšní. Za úporné tréninky a zásahy do osobního života nedostávají ani fér kompenzaci. Na k-pop idolech nejvíce vydělávají agentury, kterým patří 60-70 % zisků idola.
Speciální tréninky, ke kterým se zavazují, si musí budoucí celebrity platit. Když jsou úspěšní, agentura si nechává jejich výdělky, dokud dluh nesplatí. Proto je na ně vyvíjen tlak, že pokud nikdy neuspějí, zadluží sebe a své rodiny. Za zdánlivě vábivým životem korejského idola se skrývá krutá realita.