Článek
Na začátku jedné z nejslavnějších her v tuzemské historii, Kingdom Come: Deliverance, byla vize. „Naše hra se k ostatním počítačovým hrám má jako Braveheart k Barbaru Conanovi. Bude mít všechny atributy fantasy RPG, ale není v tom to fantasy. Není v tom nadpřirozeno, kouzelníci, elfové a není tam ani myšlenka předurčení,“ vysvětluje herní producent Martin Klíma, který spolu s Danem Vávrou stál na začátku herního studia Warhorse a jeho slavné hry, jejíž pokračování právě vychází.
„Typicky je v počítačových hrách vaše postava úžasná, předurčená k úžasným věcem. U nás je hrdina obyčejný kluk z vesnice. Výjimečnost hlavního hrdiny je už hrozně obnošená.“
Vize Vávry a jeho spolupracovníků nakonec nabrala další rozměry. Zdánlivě obyčejný hrdina totiž může v herním světě prožít nekonečné množství zážitků. „Chtěli jsme, aby ten svět byl co možná nejživější. Aby existoval mimo toho hráče. V normální počítačové hře máte pocit, že všechno kolem vás bylo vytvořeno jen pro tu jednu postavu,“ vysvětluje Klíma.
Kingdom Come: Deliverance se rozrostla do hry, kterou každý z jejích milionů hráčů prožil jinak. Možná, že i to je na RPG hře situované do českého Posázaví (a nově také do uliček Kutné Hory) z dob pozdního středověku tak fascinující.
Nebo hráče tak okouzluje samotný středověk? A čím to je? „Myslím, že to hodně souvisí s popularitou fantasy jako žánru. Vidíme posun vnímání toho, co dříve byly okrajové žánry. Mainstreamová kultura je absorbovala.“
Jak vidí okouzlení středověku medievalista Martin Nodl? „Středověk nás fakticky nefascinuje. Fascinují nás představy, které si o středověku utváříme, od reality se ale asi velmi liší.“
Poslechněte si rozhovorový speciál o fenoménu hry Kingdom Come: Deliverance, ve kterém je řeč o posunu popkultury, o hraní Dračího doupěte v českém undergroundu nebo o tom, které problémy středověká společnost řešila lépe než ta dnešní.
Rozhovory Jonáše Zbořila
„Kulturní rubrika nemusí být jen o názorech, ale také o otázkách. Nemusíme jen zprostředkovaně komentovat knihy, výstavy, filmy nebo obecnější fenomény, ale také se ptát samotných umělců a dalších lidí, kteří se v kulturním provozu pohybují. Ke kultuře dialog patří,“ říká šéf kulturní rubriky webu Seznam Zprávy.
Rozhovory Jonáše Zbořila můžete poslouchat i v audioverzi v úvodu článku, na Podcasty.cz, Apple Podcasts, Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích.