Článek
Tři sochy populárního umělce Damiena Hirsta, které vznikly konzervováním zvířat ve formaldehydu, datovala jeho společnost do 90. let, přestože byly vytvořeny v roce 2017, zjistil deník The Guardian.
Holubice, žralok a dvě telata. Trojice děl byla v posledních letech vystavena ve světových galeriích v Hongkongu, New Yorku, Mnichově, Londýně či Oxfordu. Umělec je prezentoval jako díla z 90. let, tedy z období, kdy Hirst získal Turnerovu cenu. Prestižní ocenění od galerie Tate získal v roce 1995.
Všechna tři díla však vyrobili Hirstovi zaměstnanci v dílně v Dudbridge v hrabství Gloucestershire v roce 2017. Téhož roku se také poprvé objevila ve výstavní síni – v hongkongské galerii Gagosian. Exhibice nazvaná Visual Candy and Natural History (Vizuální cukrovinky a přírodní historie) byla označena jako výstava umělcových děl „z počátku až poloviny 90. let“.
Mezi vystavenými díly byly i tři formaldehydové sochy, které nikdy předtím nebyly k vidění na veřejnosti. Následně byly vystaveny, vždy s datem z 90. let.
ダミアン・ハースト
— 絵画の名前 (@artstitle) March 18, 2024
(Damien Hirst、1965-)
『生者の心における死の物理的不可能性』
(The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living) pic.twitter.com/F7Fti2hFkn
Data připsaná uměleckým dílům jsou obecně chápána jako odkaz na rok jejich dokončení. Hirstova společnost Science Ltd. však v odpovědi na otázky The Guardian sdělila, že datum, které umělec svým formaldehydovým dílům přiřazuje, nepředstavuje dobu jejich vzniku.
Společnost uvedla: „Hirst se domnívá, že jeho dílo není pravdivé – formaldehydová díla jsou konceptuální umělecká díla a datum, které jim Damien Hirst přiřazuje, je datem vzniku díla. V průběhu let se na otázku, co je v konceptuálním umění důležité, vyjádřil jasně; není to fyzické zhotovení objektu nebo obnova jeho částí, ale spíše záměr a myšlenka, která za dílem stojí.“