Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Trauma. Jednotlivců. Rodin. Celé země. Křivdy a násilí, krev nevinných. Kdyby se člověk snažil shrnout téma posledního románu Neloučím se navždy jihokorejské spisovatelky Han Kang, který v překladu Petry Ben-Ari právě vydal Odeon, dospěl by k charakteristice použitelné pro spoustu knih. Více či méně povedených. Han Kang však vyvinula metodu, která je literárně uhrančivá stejně jako hrozivá: nic nesmlčí, ale zároveň její prózy nešokují. Nebo alespoň ne primárně. Namísto údivu nad mírou brutality spíš vzbuzují strach; strach z toho, jak je násilí nevykořenitelné. A jak bují všude. V minulosti, v přítomnosti. V nás. Každou chvíli.
Povstání a řetězec násilí
Příběh nahlížíme očima spisovatelky Kjonghy. Té jednoho dne zavolá kamarádka Inson, která je hospitalizována v Soulu. Požádá ji, aby přijela na ostrov Čedžu a postarala se o jejího papouška. Kjongha pomoc přislíbí a putuje nebezpečnou sněhovou bouří na místo. V horské vesnici nachází nejen papouška, ale také celý příběh Insoniny rodiny, poznamenané takzvaným Čedžuským povstáním. K němu došlo roku 1948 ještě před vyhlášením Korejské republiky, kdy se jižní část země nacházela pod americkou okupační správou. Proti ní se vzbouřili rebelové a vůči nim brutálně zasáhla vláda.
V Česku málo známou událost přibližuje v doslovu překladatelka. „Masakr se odehrál v kontextu poválečného rozdělení Koreje podél 38. rovnoběžky, kdy sever si geopoliticky nárokoval Sovětský svaz a jih Spojené státy. Incident začal už rok předtím, kdy obyvatelé ostrova protestovali proti separátním volbám plánovaným v americké okupační zóně, které podle nich měly natrvalo rozdělit poloostrov,“ vysvětluje Petra Ben-Ari.
Následoval děsivý řetězec násilí: znásilnění, popravy, vypalování vesnic, vyvražďování rodin. „Přesný počet obětí masakru na Čedžu není dodnes znám, odhady se pohybují mezi 30 a 80 tisíci mrtvými, což představovalo asi deset procent tehdejší populace ostrova,“ dodává odbornice, která v zemi studovala a pracovala. Podle ní masakr na Čedžu dodnes zůstává citlivým tématem – nejspíš i proto, že dění na ostrově staví Jižní Koreu a USA do role agresorů před vypuknutím korejské války.
Trauma a paměť
Historie hraje v próze Neloučím se navždy zásadní roli, zároveň by bylo nepřesné ji nazvat historickým románem. S literátkou Kjonghou se dostáváme ke svědectvím účastníků masakru a zároveň Han Kang ukazuje, jak se krvavá kapitola zdejších dějin propsala do krajiny, do země, na to, jak potlačené události vyhřeznou na nejnepravděpodobnějších místech – v knize se třeba objevuje obraz hromadného hrobu, nalezeného pod přistávací drahou místního letiště.
Zásadní roli v příběhu hrají živly – Kjongha málem nepřežije cestu sněhovou bouří, avšak pokračuje, jen aby zachránila papouška odkázaného na lidskou pomoc.

Jestli knihy jihokorejské spisovatelky Han Kang (na fotografii) spojuje jedno téma, je to násilí.
Právě péče o to živé, živoucí je nejdůležitější linií knihy, přestože nejde o život v přísně biologickém slova smyslu. Živí a mrtví, přítomnost a minulost, historická strohost či lyrické pasáže prorůstají textem jako kořeny pod zemí – neoddělitelně, často neviditelně.
Han Kang vypráví o traumatu, ale také o paměti přítomné ve všem, co přetrvává. Postavy nejsou jen svědky historie, ale jejími nositeli – svými těly, emocemi, volbou slov. Jazyk knihy je křehký jako sněhová vločka, jako papouščí peří, a přesto dokáže vyjádřit události tak krvavé či násilné, že si je člověk jen obtížně představuje.
Neloučím se navždy vypráví o bolesti, kterou je třeba připomínat, ale také o síle péče překračující hranice času, smrti i lidského chápání. Takovým typem starosti o lidskou důstojnost je právě literatura; snaha zachytit to pomíjivé, děsivé, to, co se vymyká řeči i času.
Han Kang o traumatech své země nepíše poprvé – i česky už vyšla její slavná kniha Kde kvete tráva. Ta se pro změnu vracela k masakru ve městě Kwangdžu z roku 1980. Také v tomto případě šlo o událost, která byla dlouho vytěsňována a počty obětí byly nepřesné. Při rešerších autorka pročetla stovky výpovědí.
„Během výzkumu jsem si uvědomila, že ve všech válkách a masakrech nastává zlomový okamžik, kdy lidé začnou vnímat některé jiné lidi jako ‚nelidské‘ – kvůli jejich národnosti, etnicitě, náboženství či ideologii,“ napsala pak v eseji pro deník The New York Times. „A zároveň mi došlo i toto: poslední obranná linie, která člověku umožňuje zůstat člověkem, je schopnost skutečně a do hloubky vnímat utrpení druhého – a to navzdory všem předsudkům. A že od nás není žádáno jen soucitné porozumění, ale skutečný čin, vůle a jednání – v každém okamžiku,“ dodala.
Rozpoznávat násilí
Jestli knihy Han Kang spojuje jedno téma, je to násilí. Od její pravděpodobně nejslavnější prózy Vegetariánka, která se ptala, zda lze být člověkem a násilí nepáchat, až po novinku Neloučím se navždy.
Násilí představuje zásadní téma umění a vždy se s ním pojí otázka, jak ho zobrazovat. Ještě důležitější je ale možná – proč ho zobrazovat. Bylo by snadné používat násilné scény na efekt, protože u publika zaručeně vyvolají silnou odezvu. Složitější a důležitější bývá zapojit je do kontextu celkového sdělení, aby čtenáři pomohly nahlédnout nějakou událost, fenomén či chování v celé složitosti. Aby bylo násilí způsobem, jak odhalit skryté vrstvy lidské zkušenosti – trauma, paměť, odpor či naději.
Právě tímto směrem se ubírá Han Kang: násilí v jejích knihách je prostředkem k prozkoumání člověka. Zároveň ukazuje, že nemusí jít jen o použití fyzické síly – násilí může být i tiché, systémové, zakořeněné hluboko v každodennosti, ve vztazích, které naoko přece „fungují“. A právě proto je důležité ho zobrazovat; abychom na něj nezapomínali, abychom ho nahlédli ve druhých, v sobě, což je často nejtěžší. Abychom se ho učili rozpoznávat. A časem možná také překonávat.
Kniha: Han Kang – Neloučím se navždy
Nakladatel: Odeon
Překlad: Petra Ben-Ari
Počet stran: 272
Rok vydání: 2025