Článek
Miloš Budík patřil mezi generaci autorů, kteří se v polovině padesátých let snažili očistit fotografii od nánosů ideologie a přetvářky. Znovu nacházel cestu k člověku a jeho všedním radostem i starostem. Krása obyčejných okamžiků vytlačila do té doby inscenované snímky v duchu socialistického realismu.
Brněnský rodák se k fotografii dostal náhodou na začátku 50. let. Po tatínkovi, který zahynul v průběhu války, našel fotoaparát a chtěl si práci s ním jednoduše vyzkoušet. Zvědavost se ale rychle změnila v zálibu a vášeň. Pod mentorstvím Karla Otto Hrubého se pak Budík stal špičkovým a nezvykle všestranným fotografem.
Mnohé ze svých nejslavnějších snímků vytvořil jako mladík. Svůj nejslavnější snímek Tělocvična, pořízený ve vile Tugendhat, vytvořil v jedenadvaceti letech.
V interiérech brněnské vily vytvořil celkem v zimě roku 1956 šedesát snímků. Stavba od Miese van der Rohe sloužila tou dobou jako pobočka nedaleké Dětské nemocnice určená pro ozdravné cvičení dětem a mládeži. Budík neváhal využít mimořádných světelných podmínek vily, aby vytvořil vizuálně podmanivé snímky dětí.
Postupem času se Budíkův tematický záběr neobyčejně rozrostl. Fotografoval doslova všechno a všude: běžné záběry z rodinného života, zdánlivě banální scény v ulicích města, sport, hudební vystoupení, reportáže i krajinu. Věnoval se také technické fotografií, ale i módní, která byla v tehdejším Československu ještě v plenkách. Budíkovou prominentní modelkou, se kterou pracoval bez ohledu na zakázky, byla Eva Vodičková.
Jeho snímky, prodchnuté zájmem o člověka a podané často v efektních světelných kompozicích, netvoří koncepční celky, ale stojí samy za sebe. Téměř všechna jeho díla spojuje čisté fotografické vidění. Mít fotoaparát, ovládnout ho, najít místo, vycítit situaci, zvolit záběr a tu pravou chvíli pro pořízení snímku.
Ukázku z tvorby Miloše Budíka poskytl Seznam Zprávám kurátor všech tří výstav, Lukáš Bártl, se kterým fotograf delší dobu spolupracoval.
Nejvíce snímků pak pochopitelně vytvořil v Brně, s nímž byl spjat celý jeho život. Dokumentoval dění ve městě, ale také významné stavby a jejich interiéry, historické památky i vznik celých nových čtvrtí. Krom nesporné umělecké kvality má jeho dílo také velkou dokumentární hodnotu a stává se pramenem poznání vývoje města a života v něm.
Uznávaný fotograf se rozsáhlé retrospektivy nedožil, zemřel letos v únoru v 87 letech.
Velká část prezentovaných snímků na výstavě vznikla do konce sedmdesátých let a je vybrána z archivu uloženého dnes v Muzeu města Brna.
Výstava se koná na třech místech současně. Na Špilberku, kde je uchována významná část jeho díla, ve vile Tugendhat, kterou soustavně fotografoval téměř celou svoji kariéru, a v Galerii Valchařská, která byla jeho „výstavní základnou“ v posledních letech. Kurátorem všech tří výstav, které je možné shlédnout do 3. září, je Lukáš Bártl.
Miloš Budík (1935–2023)
- Budík se narodil v Brně v roce 1935.
- Vystudoval chemickou průmyslovku.
- Fotografovat začal od roku 1951.
- Ve svých dvaadvaceti letech získal druhou cenu v soutěži Kodak World Competition a od této chvíle úspěšně obesílal nejrůznější světové soutěže.
- V roce 1974 se vyučil fotografem. Pražskou FAMU nedokončil z rodinných důvodů.
- Bývá řazen k žákům a následovníkům brněnského fotografa Karla Otto Hrubého.
- Právě s Karlem Ottou Hrubým a Vilémem Reichmannem vytvořil již ve svých 25 letech publikaci Brno (1955) s verši Jana Skácela a Ludvíka Kundery. Jedná se stále o dechberoucí knihu o moravské metropoli.
- Zaznamenal úspěchy na československých i mezinárodních výstavách a soutěžích, byl spoluzakladatelem skupiny VOX (1965), která svým vnímáním fotografie ovlivnila celou řadu dalších autorů.
- Obdržel Cenu města Brna za rok 2007, a to s odůvodněním, že jeho dílo patří k tomu vůbec nejlepšímu, co v československé fotografii vzniklo.
- V roce 2015 Galerie Pecka a Tiskárna Helbich vydávají knihu fotografií Miloše Budíka, která získává ocenění Nejkrásnější kniha roku.