Hlavní obsah
Online

Festivalový deník: Vary končí. Slaví s Trojanem i Owenem

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Clive Owen a Jiří Bartoška na závěrečném večeru 58. KVIFF.

aktualizováno •

Postřehy, recenze a rozhovory redaktorů Seznam Zpráv z 58. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.

Článek

KVIFF 2024

Festival Karlovy Vary je výroční přehlídkou toho největšího skvostu ze světa filmu, probíhá pod taktovkou Jiřího Bartošky. Lázeňské město na západě Čech festival opět vítá od 28. června do 6. července 2024. Dění na místě sledujeme ONLINE.

  • Divácká cena: Mádlovy Vlny a severoirský rap

    Jonáš Zbořil o divácky oblíbených filmech: Festivalovým divákům se zatím nejvíce líbí očekávaný snímek Jiřího Mádla Vlny, svědectví o odvaze redaktorů Československého rozhlasu, kteří se rozhodli informovat o okupaci 1968 pravdivě. Film ostatně pochválil i recenzent Seznam Zpráv Kamil Fila.

    Hned v závěsu hlasování Divácké ceny deníku Právo v Karlových Varech se drží drsná komedie Kneecap. Film režiséra Riche Peppiatta vypráví o severoirské hiphopové partě, která skrze rapové texty bojuje o záchranu svého vymírajícího jazyka – severoirštiny. Kneecap je ztřešťěná gangsterka ve stylu Trainspottingu, která si vydobyla úspěch už na festivalu v americkém Sundance, kde získala Cenu diváků.

    Unikátní film Kneecap (s milým hostováním Michaela Fassbendera) nejspíš Mádlovy Vlny nepředežene. Je ale dost pravděpodobné, že po filmové vlně do Česka dorazí i samotná kapela. Možná nejzábavnější hříčka filmu Kneecap totiž je, že hiphopové trio dvou nejlepších kamarádů a bývalého učitele hudebky za dýdžejským pultem skutečně existuje.

    Foto: Kviff.com

    Z filmu Kneecap.

  • Dominikánský filmař Nelson Carlos De Los Santos Arias uvedl ceněný film Pepe

    Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

    Dominikánský filmař Nelson Carlos De Los Santos Arias, který byl na letošním Berlinale vyhlášen nejlepším režisérem za film Pepe, představil tento snímek i ve Varech.

    O čem je snímek Pepe, který Nelson Carlos De Los Santos Arias návštěvníkům představil?

    Pepe, potomek kokainových hrochů Pabla Escobara, ví s jistotou pouze dvě věci – už není mezi živými a kdysi dávno se narodil na místě zvaném Afrika. Jeho neblahá smrt ale není překážkou pro to, aby vyprávěl svůj životní příběh s mnoha hravými zákruty. Šibalsky meandrující bajka o stesku po domově, kolonialismu, neutuchajícím násilí a strachu z neznámého odolává všem svodům konvenční tvorby.

  • Ve Varech měly premiéru soutěžní filmy Na kordy a Náhlý záblesk hlubších věcí

    V Hlavní soutěži Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary se ve středu představily dva snímky: Na kordy a Náhlý záblesk hlubších věcí. Oba filmy měly na festivalu světovou premiéru.

    Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

    Tvůrci dokumentárního snímku Náhlý záblesk hlubších věcí: zleva producent Adam Dawtrey, producentka Mary Bell, režisér Mark Cousins, jeho partnerka Gill Moreton, Karyn Watt, Rob Airey a sales agentka Irène Cadavid. Brit Cousins ve svém díle vykresluje jednu z nejvýznamnějších žen britského moderního umění, malířku Wilhelminu Barns-Graham, jejíž tvorbu silně ovlivnila osudová událost. V květnu roku 1949 tato představitelka modernistické skupiny St. Ives vystoupala na vrchol švýcarského ledovce Grindelwald, což navždy proměnilo její vidění světa. Zachycení jeho tvarů, barev i samotné podstaty se věnovala po zbytek života.

    Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

    Film Na kordy natočila singapurská režisérka Nelicia Low. Jde o příběh mladého šermíře Jieho, který sní o tom, že se znovu setká se svým starším bratrem Hanem, jenž si odpykává trest za zabití svého soupeře při zápasu ve sportovním šermu. Když se znovu setkají, Han trvá na své nevině a mladšího bratra přesvědčí. Za zády své matky se Jie pod bratrovým vedením zdokonaluje v šermu a připravuje se na kvalifikaci národního šampionátu. Zprvu energický cinkot mečů ale začínají přehlušovat tiché pochybnosti, zda je Han opravdu nevinný. Na snímku zleva herec Liu Hsiu-Fu, režisérka Nelicia Low a herec Tsao Yu-Ning.

  • Režisér Sencov o sobě říká, že je spíš voják

    Aktivista, filmař a voják Oleh Sencov se během festivalu setkal s prezidentem Petrem Pavlem, na projekci jeho filmu mlčky seděl i Viggo Mortensen. Po skončení festivalu odjede zpátky na frontu. „Jsem teď víc voják než umělec,“ vysvětluje v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

  • Ve Varech už je i herec Daniel Brühl

    Do Karlových Varů dorazil německý herec Daniel Brühl. Ve čtvrtek převezme Cenu prezidenta festivalu a uvede svůj režijní debut Soused, který natočil v roce 2021.

    Několikanásobného držitele Evropské filmové ceny zná publikum z filmů Good Bye, Lenin!, Hanebný pancharti nebo Rivalové, kde se zaskvěl v roli automobilového závodníka Nikiho Laudy.

    Zatím posledním Brühlovým počinem byla adaptace románu Na západní frontě klid z roku 2022, oceněná čtyřmi Oscary. Brühl se na filmu podílel jako herec i výkonný producent.

    Foto: Profimedia.cz

    Daniel Brühl v obklopení fanoušků a médií poté, co dorazil ke karlovarskému hotelu Pupp.

  • Rozhovor s Jiřím Mádlem

    „Myslím, že generace před námi byly tlačeny do pocitu méněcennosti. Čerstvým pohledem na věc nám to ale nějak neštymuje. Jak jako, že Sověti vyhráli?“ ptá se herec a režisér Jiří Mádl, který do Varů přivezl drama Vlny o událostech ze srpna 1968 pohledem skupiny redaktorů tehdejšího Československého rozhlasu.

    V rozhovoru mluví o tom, za co by sám dal ruku do ohně, nebo o tom, že Češi mají problém uznávat autority.

  • Světýlka: Sázka na dětského herce se vyplatila

    První dojmy Dominiky Kubištové z filmu Světýlka od české režisérky Beaty Parkanové, který je na festivalu uveden v Hlavní soutěži.

    Třetí snímek režisérky a scenáristky Beaty Parkanové Světýlka měl v úterý večer premiéru na karlovarském festivalu. Jak už je u autorky zvykem, i tentokrát příběh popisuje jen výsek v životě několika lidí. Tentokrát se divák skrze oči šestileté Amálky dívá na rozhodující den v životě jedné rodiny.

    Většinu času kamera míří právě na malou holčičku a snaží se zachytit, co dítě může prožívat ve chvílích, kdy se dospělí hádají nebo pomlouvají jeden druhého. Celý snímek stojí na mladé herečce Mie Bankó, která svou roli zvládá bravurně. Hned na začátku diváka připoutá k plátnu a už ho nepustí až do samotného konce. A to je vlastně v tomto filmu nejdůležitější. Světýlka totiž nehledají řešení situace, jen skrze Amálku ukazují, jak snadné je dětem bořit jistoty a uvrhnout je do samoty. Více se dozvíte v recenzi už brzy!

    Foto: Kviff.com

    Z filmu Světýlka.

  • Recenze očekávaného body horroru Substance

    Už od Cannes se šířily zkazky o zábavném body horroru, který není pro slabé povahy. Karlovarský festival ukázal, že to všechno a víc byla pravda. Pohodlně se usaďte. Substance vám ukáže, jak důležitá i toxická může být krása. Přečtěte si v recenzi od Dominiky Kubištové.

  • Recenze filmu Jiřího Mádla Vlny

    Drama Vlny je třetím režijním počinem 37letého Jiřího Mádla, kterého má většina lidí zafixovaného jako komediálního herce. Jeho režisérské ambice jsou ale mnohem větší než snowboardovat nebo přemlouvat bábu. Přečtěte si recenzi filmu od Kamila Fily.

  • Rozhovor Seznam Zpráv s režisérem Stevenem Soderberghem

    Jonáš Zbořil připravuje rozhovor se Stevenem Soderberghem, jednou z hvězd letošního festivalu. Proslulý režisér v něm například mluví o tom, že nedávno spálil své zápisníky a deníky za posledních 44 let.

    Proč?

    „Jen jsem cítil, že se musím zbavit minulosti. Bylo to velmi katarzní. Každý z těch deníků jsem vzal a chvíli jím listoval, abych si udělal představu, kdy ten deník vznikl, vybral jsem si vždy nějakou větu a pak to hodil do ohně. Byl to opravdu dobrý pocit.

    Víte, pořád mám sešity, kam si zapisuju všechno, co sleduju, co čtu, co vymýšlím za projekty, píšu si tam části dialogů. Vytvářím si novou hromádku notesů. Byl prostě dobrý pocit se těch starých sešitů zbavit. Hromadíme tolik věcí. Já si nejvíc vážím knih, které jsem mohl přečíst. Kdybyste mi dali vybrat mezi sledováním filmů a čtením knih, hned beru knihu.“

    Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

    Steven Soderbergh před zaplněným hledištěm Velkého sálu hotelu Thermal.

  • Paměť: Civilní drama, které se vám zadře pod kůži

    První dojmy Dominiky Kubištové z filmu Paměť s Jessicou Chastain a Peterem Sarsgaardem:

    Sociální pracovnici Sylvii jednoho dne sleduje k domu po večírku neznámý muž. I přesto, že se zavře doma, zůstane před jejími dveřmi až do rána. Vyhlíží zmateně, a tak mu zavolá pomoc. Postupně zjistí, že Saul trpí demencí a některé nové zážitky se mu tak neukládají do paměti. Sylvia se o něj začne starat a zamiluje se. A možná mu i svým způsobem závidí, protože i jí by se hodilo, kdyby některé své vzpomínky mohla smazat.

    Komorní drama Paměť mexického režiséra Michela Franka je silné ve své jednoduchosti a v tom, jak si pohrává s nejrůznějšími formami toho, proč paměť tak moc člověka ovlivňuje. Někoho vzpomínky neustále dohánějí a ovlivňují jeho chování v současnosti, aniž by chtěl. Jiný své vzpomínky záměrně potlačuje, aby se nemusel srovnat s pravdou. A další by si své vzpomínky rád uchoval, ale nedovolí mu to nemoc.

    Divák se dokáže – i díky výkonům Jessicy Chastain a Petera Sarsgaarda – vcítit do každého momentu, který vidí na plátně. A je tak pravděpodobné, že o snímku a problematice, kterou něžně a nenápadně ohledává, bude přemýšlet ještě několik dnů.

    Foto: Kviff.com

    Peter Sarsgaard a Jessica Chastain ve filmu Paměť.

  • Oscarové zklamání a válka jako totální chaos

    Jonáš Zbořil píše: Největší zážitek z karlovarského festivalu v jeho poslední červnový večer? Nepochybně návštěva dokumentaristy Oleha Sencova, který divákům pustil svůj hyperdokument z frontové linie nazvaný Real.

    Sencov, aktivista, bývalý politický vězeň a nyní aktivní člen ukrajinské armády, dokument natočil omylem. Když jeho obrněné vozidlo zasáhly ruské střely, náhodou zapnul tlačítko na kameře připnuté na jeho helmě.

    To, co natočil, při besedě s diváky Sencov popsal jako „opravdovou válku“. Real ukazuje hrstku vojáků ukrývajících se v zákopu, kteří se přes vysílačky neustále dohadují s dalšími krajany, kteří uvázli pod ruskou palbou o kus dál.

    „Hucule, Hucule, tady Grunt, pošli pomoc pro naše kluky, prosím, řekni mi, že to uděláš,“ hlásí Sencov ve vysílačce. V Realu nepadne jediná kapka krve, přesto jde o děsivý film, kde se firemní manažeři mění ve velitele. Vyhrává ten, kdo umí lépe komunikovat. A kdo se nebojí. Když se bojíte, neuděláte prostě nic. Strach vás pohltí, říká Sencov, který má po celou dobu debaty na tváři kamenný výraz. V hledišti mu bedlivě naslouchá i Viggo Mortensen.

    Nedělní večer patřil také očekávanému filmu oscarového režiséra Yorgose Lanthimose Milé laskavosti. Povídkový triptych na hranici surreálna nešetří s brutálním černým humorem, ale postupně ztrácí švih. První povídka o tom, kam až může dojít lidská oddanost, je zdaleka nejlepší. Lanthimosův film se tedy nejspíš nestane karlovarskou senzací. Na kolonádě se dál nejvíc mluví o extravagantním filmu Substance. Víc o něm v kulturní rubrice Seznam Zpráv již brzy!

    Foto: Kviff.com

    Z filmu Milé laskavosti.

  • Prezident Pavel o setkání s ukrajinským režisérem Sencovem

    Na karlovarský festival během neděle dorazil prezident Petr Pavel s manželkou Evou. Během návštěvy se Pavel setkal i s ukrajinským režisérem Olehem Sencovem a mluvil s ním o situaci na Ukrajině a také o jeho novém snímku Real. Ten má v Karlových Varech světovou premiéru.

    „Bavili jsme se hlavně o tom, že je dobré mít autentické obrázky ze situace na bojišti, protože ty nám mohou zprostředkovat mnohem více než deset televizních reportáží, případně celá knížka,“ řekl Pavel během setkání s novináři. A dodal, že je „velkým zastáncem toho, aby se některé věci zprostředkovávaly různou uměleckou formou“. „Právě to, že se v divadle nebo ve filmu kombinují fakta s emocemi, má mnohonásobně větší sílu,“ popsal.

    Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

    Prezident Petr Pavel v dialogu s režisérem Olehem Sencovem.

    Záběry, které může v neděli poprvé vidět širší veřejnost, vznikly během služby Oleha Sencova v ukrajinské armádě. Byla to ale náhoda. Režisér si sice na bojiště bere GoPro kameru, ale prý si ji často zapomíná zapnout. A tentokrát se stal opak – spustil ji náhodou. Kamera nakonec natáčela hodinu a půl.

    Podle Pavla právě to dodává dokumentu na autenticitě. „Kdyby věděl o tom, že natáčí, tak možná bude tak trochu strukturovat, režírovat. Takhle to jsou naprosto bezprostřední záběry. A já si myslím, že jsou cennější, protože to člověku, který má vůli se na to dívat, zprostředkuje všechny dojmy, kterými si tam vojáci procházejí,“ vysvětlil.

    Pavel také zmínil, že zatím viděl z filmu jen několik záběrů. A s ohledem na to, že do Karlových Varů přijel se svou manželkou, ho prý neplánuje navštívit ani v rámci festivalu. Místo toho prezidentský pár zhlédne snímek Mord Adama Martince.

  • Architektura ČSSR 58–89: „Natáčení trvalo devět let“

    Nejdřív kniha, pak seriál a teď snímek. Světové premiéry se dnes ve Velkém sále hotelu Thermal dočkal celovečerní film Architektura ČSSR 58–89, který vznikl na základě námětu rapera Vladimira 518. Podle režiséra a scenáristy snímku Jana Zajíčka, který mimo jiné stojí i za dvěma díly seriálu Kmeny, natáčení trvalo devět let.

    „Vznik projektu nebyl jednoduchý a chtěl bych poděkovat lidem, co jsou tady za mnou, celému štábu, protože to bylo opravdu náročné a plné nejrůznějších zvratů,“ řekl během zahájení, kam kromě něj dorazilo dalších 15 členů tvůrčího týmu.

    Více než dvouhodinový snímek chronologicky popisuje jednotlivá období české architektury od roku 1958, spojeného s úspěchem československého pavilonu na Světové výstavě, až po sametovou revoluci a postmodernismus. Přestože přináší řadu soudobých fotografií a videí i současných výpovědí, tak každé období jen naťukne a rozhodně nepřináší ucelený pohled na poválečnou architekturu v Česku. Jestli se vyplatí na třetí recyklaci tohoto projektu podívat, se dozvíte už v dalších dnech v recenzi na Seznam Zprávách.

    Foto: kviff.com

    Ze snímku Architektura ČSSR 58–89.

  • V zákulisí hvězdného rozhovoru

    Reportér Jonáš Zbořil připravuje na karlovarském festivalu rozhovor s hvězdou Viggem Mortensenem o jeho westernu Až na konec světa i o jednoduchém klíči k tomu, proč je tak dobrý herec.

    „Když dostanu scénář, vždycky dělám dvě věci. Jednak přemýšlím, co se dělo před první stránkou. To můžete řešit pěkně dlouho, například pokud hrajete historickou osobnost. A pak mě zajímá, kdy mé charaktery dělají něco nečekaného. Kdy nejsou zlé? Kdy jsou samy sebou nejisté? Lidé jsou komplikovaní, musíte to zohlednit.“

    Jak to vypadalo v zákulisí, si můžete prohlédnout na fotkách.

    Foto: Seznam Zprávy

    Viggo Mortensen a Jonáš Zbořil.

    Foto: Seznam Zprávy

    Viggo Mortensen při focení.

  • O čem se mluví ve Varech: Bohdalová, Smrtihlav a prezident Pavel

    Zpráva o podvečerním krátkém výpadku elektřiny v karlovarském hotelu Thermal se dostala i na stránky České tiskové agentury, festival je ale opět pod proudem a v plném proudu. Diváci tleskali Jiřině Bohdalové, která připomněla osazenstvu Grandhotelu Pupp legendární film Vražda Ing. Čerta, ale také druhému snímku uvedenému v Hlavní soutěži – koprodukčnímu dobovému dramatu Ema a smrtihlav slovenské režisérky Ivety Grófové.

    Ta film zasazený do doby druhé světové války natočila podle stejnojmenné novely tragicky zesnulého spisovatele, scenáristy a filmového režiséra Petera Krištúfka. Snímek se sice v kinosále dočkal ovací, ale recenze redaktorky Seznam Zpráv Dominiky Kubištové je k filmu spíše kritická. Těšit se na ni můžete zítra.

    Foto: Kviff.com

    Z filmu Ema a smrtihlav.

    Nedělní program Varů je nabitý k prasknutí. Ve dvě hodiny odpoledne se osobně představí slavný americký režisér Steven Soderbergh se snímkem Mr. Kneff, modernizovanou verzí svého filmu Kafka z 90. let.

    Na festival se chystá i prezident Petr Pavel, který se zítra setká s ukrajinským režisérem a aktivistou Olehem Sencovem. Ten do Česka přivezl hyperdokument Real, který natočil přímo v průběhu záchranné akce na frontové linii. Sencov akci sám zorganizoval, krátce po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu se přihlásil do armády.

Hlavní zprávy