Článek
Je ze série fotografií, která dokumentuje válečné události v ukrajinských městech Buča a Irpiň. Mezinárodní porota vítězný snímek vybrala z více než 6000 prací, které do 28. ročníku soutěže přihlásilo 234 autorů z Česka a Slovenska. Lidé si budou moci nejlepší snímky z fotožurnalistické soutěže prohlédnout od středy do konce července v Národním muzeu, kde dnes pořadatelé vyhlásili výsledky.
Vítězný snímek ukazuje zavražděného obyvatele Buči ležícího na ulici, vedle něj sedí pes. „Je důležité ukazovat i takto šokující obrazový materiál, protože lidé mnohdy nevědí, co se tam skutečně stalo. Oběti byly mučeny, zavražděny, a tyto příběhy musí veřejnost vidět,“ řekl člen poroty, ukrajinský fotograf Jevhen Maloletka.
Snímky z Ukrajiny letošní soutěži podle očekávání dominovaly. Máca se sérií snímků z Ukrajiny zvítězil i v kategorii Aktualita. Snímek z Buči, který pořídil Gabriel Kuchta z Deníku N, se umístil i na třetím místě. Všechny tři první příčky v kategorii Reportáž patří také událostem z Ukrajiny. Vyhrál ji Milan Bureš z Respektu za sérii snímků Čekání na vlak do bezpečí dokumentující ukrajinské uprchlíky.
V kategorii Lidé, o kterých se mluví, dvakrát bodovali reportéři ČTK. Vyhrál ji Roman Vondrouš se snímkem Jmenování premiéra, na kterém je v době proticovidových opatření prezident Miloš Zeman při tomto aktu na zámku v Lánech ve skleněné kukani. Ondřej Deml má za snímek s názvem Německá ministryně zahraničí v Lidicích třetí místo. David Taneček z ČTK získal třetí místo v kategorii Umění a kultura za snímek Akustická zkouška, na němž zachytil hráče na klarinet při akustické zkoušce v modelu nového ostravského koncertního sálu.
V kategorii Člověk a životní prostředí se na prvním i třetím místě ocitly snímky zachycující velké domácí téma minulého roku, požár v Českém Švýcarsku. Vyhrál ji Michal Fanta a třetí místo patří Igoru Mikulovi.
„Porota zvažovala několik silných sérií zachycujících uprchlickou krizi způsobenou ruskou invazí, ale nakonec volbu ovlivnila touha ukázat realitu války na Ukrajině. I když jsme válkou nepřímo zasaženi všichni, jsou to pouze lidé na Ukrajině, kteří jsou vystaveni skutečné hrůze konfliktu,“ řekl předseda poroty Petr Mlch, šéfredaktor fotobanky ČTK.
„V Buči jsem pobýval několik dní. Smutnou symbolikou tohoto města se stal masový hrob čítající přes 300 těl civilních obětí, často surově popravených. Ve chvíli, kdy jsem byl v Buči, bylo právě nalezeno místo, kde Rusové popravili zastřelením šest osob – dva muže, čtyři ženy. Jedna z žen byla údajně ještě v nezletilém věku. Všichni zastřelení byli politi hořlavinou a zapáleni, armáda takto chtěla zahladit stopy. Buča, to jsou obrazy sbírání lidských ostatků zavražděných civilistů, mrtvý muž ležící na zemi stále svírající svazek klíčů od domu nebo pes věrně čekající u těla svého pána,“ popsal vznik fotografie Vojtěch Dárvík Máca.