Hlavní obsah

Cvach a Curtilová. Výstava představuje pár ze Centre Pompidou

Foto: Martin Šimral

Miloš Cvach a Sophie Curtilová společně tvoří od 70. let minulého století.

Dosud největší přehlídku děl uměleckého páru Miloše Cvacha a Sophie Curtilové, kteří se věnují mimo jiné geometrické abstrakci, připravilo pražské Museum Kampa.

Článek

Výstava nazvaná Harmonie protikladů potrvá do neděle 15. června. Představuje práce českého tvůrce Miloše Cvacha, narozeného roku 1945 ve Víru na Žďársku, a šestasedmdesátileté francouzské výtvarnice Sophie Curtilové. Ti už přes půl století tvoří manželský pár. Od roku 1973 žijí v Paříži, kde svou tvorbu rozvíjejí ve vzájemné diskusi a respektu, uvádějí pořadatelé.

Postupy sochaře a grafika Cvacha i malířky a grafičky Curtilové se podle kurátorky Terezie Zemánkové řídí zásadami jako prostotou, čistotou a jednoduchostí. Přehlídka ve dvou sálech zachycuje paralely i rozdíly.

První místnost ukazuje, jak ranou tvorbu obou umělců ovlivnily minimalismus, využívající většinou jednoduchou geometrickou formu, nebo geometrická abstrakce, v níž tvar zastává stejný význam jako třeba barva. Druhý sál výstavy pak zahrnuje práce od poloviny 80. let. Tou dobou už umělecký výraz dvojice vycházel z citlivého pozorování krajiny a architektury měst, zkoumání jejich vnitřních zákonitostí a schopnosti je přetlumočit výtvarnou zkratkou do výmluvné vizuální metafory.

„Navzdory formálním podobnostem má tvorba obou umělců rozdílná východiska i poselství. V tvarosloví jejich děl se odráží symbolika základních elementů - země, vody, vzduchu a ohně, jejichž souzvuk tvoří věčně pulzující harmonii protikladných principů,“ tvrdí kurátorka.

Oba autoři jednoho času pracovali jako animátoři v pařížském Centre Pompidou. Curtilovou po studiích na uměleckých vysokých školách v Paříži ovlivnila začátkem 70. let minulého století stáž v grafickém ateliéru pražské Akademie výtvarných umění. Cvach na stejné škole vystudoval sochařství, avšak klasické pojetí opustil a začal experimentovat.

+4

Tvůrčí osobnosti obou autorů dle pořadatelů výstavy vykrystalizovaly v klimatu svobodné společnosti ve Francii, kam Cvach v polovině 70. let odešel z československé normalizační totality za Curtilovou. Právě na Západě pak oba začali přirozeně vstřebávat dobové tendence světového umění a na pozadí toho formulovat svůj výtvarný projev.

V Sovových mlýnech ještě do 1. června pokračuje výstava zesnulého kreslíře Pavla Reisenauera. Začátkem měsíce Museum Kampa otevřelo také expozici připomínající blížící se 100. narozeniny Stanislava Kolíbala. Jeho geometrická díla sbírala už zakladatelka muzea Meda Mládková. Kolíbal jubileum oslaví v prosinci. Práce budou k vidění nejméně do února 2026, přičemž expozice má být postupně obměňována.

Související témata:
Miloš Cvach
Sophie Curtil

Doporučované