Hlavní obsah

Colin Farrell pro Seznam Zprávy: Batman potemněl stejně jako dnešní svět

Herec Colin Farrell v rozhovoru pro Seznam Zprávy.Video: Jonáš Zbořil, HBO, Seznam Zprávy

„Je lidštější a smrtelnější, žije sám ve světě plném zrady a lidí, kteří vás stáhnou z kůže, jen aby se dostali před vás,“ říká herec Colin Farrell o své roli Tučňáka ve stejnojmenném seriálu z produkce HBO.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Colina Farrella byste v nové seriálové adaptaci ze světa Batmana nepoznali. Slavný herec se skrývá pod plastikou a make-upem v roli Oswalda Cobblepota, jinak řečeného Tučňák. Farrellův batmanovský záporák je docela jiný než ten, kterého v devadesátých letech pod vedením režiséra Tima Burtona ztvárnil Danny DeVito. Mnohem více spíš zapadá do světa, který ve filmovém podání stvořil Christopher Nolan a po něm Matt Reeves.

„Všechno závisí na psychologickém zeitgeistu doby,“ vysvětluje Colin Farrell ve videorozhovoru pro Seznam Zprávy. „Je logické, že dnešní Batman je temnější. Když se kouknete na dnešní svět, určitě uvidíte temnotu kolem.“

Pamatuji si Tučňáka, jak ho ztvárnil Danny DeVito. Váš Tučňák mi připadá úplně jiný. Působí mnohem komplexněji, má mnohem více emocí. A jedna z těch nejdominantnějších, alespoň mi to tak připadá, je strach.

No jistě. Celý svůj život žije v ohrožení. Žil s matkou, která byla velmi protektivní, ale také byla schopna ho vystrnadit z domu. Vyrostl s tělesným postižením, kvůli kterému se k němu ostatní chovali velmi krutě. Zná bolest z izolace, z vyloučení, z toho, že žije sám ve světě plném zrady a lidí, kteří vás stáhnou z kůže, jen aby se dostali před vás.

Když jsem se s Lauren LeFranc (výkonná producentka seriálu Tučňák, pozn. red.) bavil o seriálu a o tom, jak si představuje dramatický oblouk těch osmi epizod, vysvětlila mi, že se opravdu zkusíme dostat do útrob Oze Cobba, detailně prozkoumáme jeho psychiku, jeho chování, příběh jeho dětství a vztah s matkou, který byl zatraceně toxický. Bylo to fascinující. Měl jsem pocit, že opravdu prožíváme lidské drama, které nebylo jenom maškarádou a které do světa Gothamu zapadalo.

Zároveň jsme měli pocit, že Gotham vystavujeme jinak. Vyrůstal jsem na Tučňákovi Burgesse Mereditha ze šedesátých let a pak tu byl samozřejmě Danny DeVito, jak říkáte. Jeho Tučňák v Burtonově filmu byl děsivý, ale také působil, jako by přišel z jiného světa. Samozřejmě, vždyť ho vychovávali tučňáci, chápete?

Náš Tučňák není lepší nebo horší než ti předcházející, ale je velmi jiný. Je lidštější a smrtelnější. Působí jako někdo, kdo vyrostl ve stejném prostředí jako my.

Colin Farrell (*1976)

- irský herec narozený v Dublinu.

- kariéru začal na konci devadesátých let jako seriálový herec. K hollywoodské slávě mu pomohlo natáčení v Praze. Film Hartova válka, který tu Farrell natočil spolu s Brucem Willisem, sice propadl, ale pomohl odstartovat kariéru mladého herce.

- O pár měsíců později se Farrell objevil ve sci-fi Stevena Spielberga Minority Report a akčním dramatu Joela Schumachera Telefonní Budka.

- Farrell má za sebou také slavný propadák: roli Alexandra Velikého ve stejnojmenném dramatu Olivera Stonea, za kterou dostal Zlatou malinu. Dodnes se k filmu vrací s humorem.

- Excelentně zahrál v desítkách filmů. Mezi jeho nejslavnější a nejkouzelnější práce patří účinkování ve filmech irského dramatika a režiséra Martina McDonagha. Farrell si zahrál v krimikomedii V Bruggách (2008) a tragikomickém snímku Víly z Inisherinu (2022).

- Kvůli roli v seriálu Tučňák (2024) podstoupil radikální fyzickou proměnu.

Od dob Dannyho DeVita svět Batmana velmi potemněl.

Taky mám ten pocit. Asi není pochyb, že se esteticky, dokonce i tonálně svět Batmana změnil. Jen se podívejte na Riddlera, na jeho psychologii, na zločiny, které dělá, na jejich následky. Myslím, že jsou velmi současné a také velmi děsivé. Filmová adaptace Matta Reevese z roku 2022 je nádherně vystínovaná, barevná, ale tematicky velmi temná. A náš seriál je na tom podobně.

Určitě myslím, že je tu místo i pro odlehčenější a hravější verze Batmana. Jsem si jistý, že někdo najde způsob, jak se do světa Gothamu zase podívat touhle optikou, protože charaktery z Batmanova světa jsou archetypální, existují už přes osm dekád. Všechno ale závisí na psychologickém zeitgeistu doby. Je logické, že dnešní Batman je temnější. Když se kouknete na dnešní svět, určitě uvidíte temnotu kolem.

Ale jak říkám, já vyrůstal na odlehčeném Batmanovi 66 s Adamem Westem a Burgessem Meredithem a užil jsem si i ulítlé adaptace Joela Schumachera. To Matt Reeves své batmanovské univerzum od začátku stavěl jako svět, který má co nejvíce připomínat realitu, ve které žijeme. Zlomenou společnost, politicky se rozpadající systém. Vůbec nevím, jak bude vypadat Mattův další film, nečetl jsem ještě scénář. Ale rozhodně se nemůžu dočkat.

Je těžší, nebo naopak lehčí hrát s obličejem, který vám nepatří, ve kterém se nepoznáte v zrcadle?

Ani jedno, ani druhé. Nevím, jestli je to těžší, nebo lehčí. Když jde o herectví, nedá se nic hodnotit v běžných měřítkách nebo s jakoukoli jistotou. Herectví je ze své podstaty mlhavé, prchavé. Jediné, co vím, je, že make-up je zásadní součást toho charakteru. Jen spatřit Ozovu tvář mi o něm řeklo velmi mnoho, ale na kohokoli jiného by nejspíš působila jinak.

Věřím ale, že kdybyste viděl plastiku, kterou vytvořil Mike Marino (designér prostetické masky Tučňáka, pozn. red.), byl byste ohromený. Promlouvá k člověku stejně jako jakékoli umění – od sochařství po hudbu. Promlouvá k němu podle toho, s čím k němu přistoupíte. Co si k tomu pozorování v sobě přinesete. V tomhle byl pro mě ten make-up obrovsky přínosná zkušenost a skvělý nástroj, jak přivést můj charakter k životu.

+2

Seriál: Tučňák (2024)

The Penguin, Krimi / Drama / Fantasy

USA, 2024, 8 h 3 min (Minutáž: 56–67 min)

Tvůrci: Lauren LeFranc

Režie: Craig Zobel, Lauren LeFranc

Scénář: Lauren LeFranc, Erika L. Johnson, Noelle Valdivia

Kamera: Darran Tiernan

Hudba: Mick Giacchino

Hrají: Colin Farrell, Clancy Brown, Carmen Ejogo, Cristin Milioti, Shohreh Aghdashloo, Michael Kelly, Michael Zegen, Deirdre O’Connell, James Madio, Scott Cohen

Doporučované