Článek
Bylo to přitom setkání herců a tvůrců, uvedené počátkem roku na globální platformě HBO MAX (k vidění je stále i na HBO GO), které vzbudilo velkou vlnu vášní na českých i zahraničních sociálních sítích. Nikoliv však kvůli tomu, jak moc staří už všichni jsou (a my s nimi), ale z toho důvodu, že autorka předlohy byla přítomna pouze na archivních záběrech.
„Nepozvali ji, cancel culture, jen proto, že má SVŮJ názor na transženy!“ křičela jedna strana. „No tak ji nepozvali, když se někdo takhle vyjadřuje, nemá tam co dělat,“ oponovali ti druzí. „Pozvali ji, ale ona nepřišla,“ kontrovala třetí strana, která si k tomu alespoň vygooglila nějaké články.
Na celé kauze byla patrná jedna věc. Dalo se poměrně snadno určit, kdo byl v době příchodu čarodějnického fenoménu příliš starý, než aby jím byl poznamenán, a také kdo v té době ještě ani nebyl na světě, a celou záležitost tak vnímá v podstatě jen jako dílek z obří popkulturní hromady. Hádaly se mezi sebou dva světy, kterým slouží Harry Potter do jisté míry jen jako beranidlo vůči tomu druhému.
Jenže pak tu byla ještě jedna skupina lidí, kterým jsou názory J. K. Rowlingové v zásadě jedno a pro něž byl událostí samotný reunion. Řeč je samozřejmě o mileniálech, potterheadech, jak si zarytí fanoušci říkají. V době největšího potterovského boomu jim bylo okolo deseti let, byli ve věku hlavních hrdinů a spolu s nimi s postupně vydávanými knihami (a natáčenými filmy) reálně dospívali.
Tito nejvíce autentičtí potterovští fandové mají nyní okolo třiceti, založili nebo zakládají rodiny, získali více či méně výdělečná zaměstnání a hlavně cítí čím větší nostalgii po dětství. Ostatně, i 25 let od vydání prvního dílu (a 15 let po vydání posledního) je jedním z nejposlouchanějších českých podcastů Neplecha ukončena, v níž knihy a celý fenomén rozebírá zarytá fanynka.
Kupní sílu cílovky si před Vánoci uvědomili i držitelé práv k Harrymu Potterovi. Prakticky ve všech obchodech v západním světě (Česko nevyjímaje) byl k vidění merchandising s brýlatým čarodějem s jizvou ve tvaru blesku – namátkou třeba stavebnice LEGO a další hračky, deskovky, bytové doplňky, encyklopedie a zejména oblečení pro malé i velké.
To vše dělá z Harryho Pottera jednu z nejlukrativnějších mediálních obchodních značek o celkové hodnotě přes 30 miliard dolarů. Při vědomí, že první díl psala Rowlingová jako matka samoživitelka po kavárnách a poznámky si dělala na ubrousky, nám musí být jasné, že je jí upřímně jedno, zda je zvaná na vzpomínkovou párty.
Značka Potter se chystá ještě více expandovat. Do kin letos zamíří třetí díl Fantastických zvířat, odehrávající se v kouzelnickém světě dlouhá desetiletí před narozením Harryho Pottera. K vydání se chystá i dlouho odkládaná RPG hra pro konzole Hogwarts Legacy z prostředí Bradavic v 19. století. Sem tam prosáknou i informace o zvažovaném seriálu na HBO, který by měl být konkurencí k rozjetému seriálovému světu Star Wars na streamu Disney+.
Žlutá smrt
Jenže co když Harry Potter přestane diváky zajímat? Co když zevšední mladším generacím? Jeví se to ve světle výše zmíněných plánů jako kacířská myšlenka, ale pro příklad podobně vyčpělé značky ale nemusíme chodit daleko, zná ji každý – Simpsonovi. Ještě na přelomu století šlo o jednu z nejcennějších položek v portfoliu společnosti 20th Century Fox. Za půlminutu v reklamním slotu se platily stovky tisíc dolarů, obrovské výnosy tekly i z prodeje nosičů a samozřejmě z merchandisingu. Prakticky neexistovalo dítě, které by nemělo žluté figurky nebo penál na tužky s Bartem.
O 20 let později jsou sice Simpsonovi nejdéle vysílaným kresleným seriálem v televizi, který letos načne 34. sérii, jejich komerční a kvalitativní úpadek je však zřejmý na první pohled. Stačí se podívat na hodnocení posledních sezón a rovněž na ceny, kterou jsou inzerenti ochotni platit za reklamu. I merch se v podstatě omezil na nezbytná trička s Homerem a trenýrky či ponožky s donuty či pivem Duff. Ačkoliv je rodinka ze Springfieldu nadále pevnou součástí všeobecného popkulturního povědomí, z dřívější dominantní cílovky pod 15 let se najde už jen málo lidí, kteří by si sami našli cestu k Simpsonovým. Mnohem více se jedná o nostalgii jejich rodičů.
Se stárnutím cílové skupiny se musí vyrovnat každá popkulturní franšíza, pokud chce nadále generovat zisk. Ty nejschopnější se přizpůsobují době a aktualizují se podle soudobých témat. Například Marvelovští X-Meni v 60. letech byli jasnou odpovědí na rodící se hnutí za lidská práva. Mutanti se svými nedostatky a společenskou vykořeněností měli nahrazovat až příliš dokonalé superhrdiny z 30. let, jako byl Superman. Skutečnost, že se dnes objevují stále minoritnější superhrdinové a superhrdinky, jako je černošský Spider-Man nebo muslimská Kamala Khan, není ničím jiným než vycházení vstříc trendům a požadavkům publika.
Že stárne i cílová skupina Harryho Pottera, vzkazovali už kinaři při uvedení posledního dvojdílu Harry Potter a relikvie smrti v roce 2012. Namísto dětí a dospívajících ve věku 10–15 let, kteří tvořili dominantní diváckou skupinu u prvních dílů, ten poslední již navštěvovali dospělí ve věku 20–25 let.
Harry Potter byl ve své době mimořádným a nezopakovatelným fenoménem. Žádné knihy se od roku 2007, kdy vyšel poslední díl, neprodalo více. Pozdější nadprůměrně úspěšné bestsellery, jako je Zmizelá nebo The Hunger Games, mají prodeje sotva poloviční. Není vůbec přehnané tvrdit, že Rowlingová naučila děti opět číst – mileniálové jsou podle odborníků čtenářsky vůbec nejaktivnější generace ze všech před ní nebo po ní. Bude přitom otázkou, zda se jim podaří lásku ke čtení vštěpit i vlastním dětem.
Rowlingová, filmové studio i nezletilí bangladéšští výrobci oděvů se přitom mohou snažit sebevíc, budoucnost franšízy však leží na bedrech dnešních třicátníků. Mladší publikum, tedy jejich potomci, najdou k Potterovi cestu většinou jen skrze ně. Harry Potter by mohl posloužit jako vcelku přístupný mezigenerační most, protože v sobě spojuje jak fantaskní a rozmanitý svět, který ocení děti, tak i určitou konzervativnost a rozvážnost, kterou ocení i stárnoucí mileniálové.
Harry Potter 20 filmové magie: Návrat do Bradavic je k vidění i na HBO GO, nejen na globální platformě HBO Max. Původní informaci jsme v textu opravili.