Článek
Scénou roku se stalo ostravské Divadlo Petra Bezruče. Vítězové byli vyhlášeni tuto neděli večer v pražském Divadle Na zábradlí na základě ankety časopisu Svět a divadlo.
Vítězná inscenace nazvaná jednoduše Wernisch měla premiéru loni v létě. Kritici na ní oceňují, že nepřináší ověřená tvůrčí řešení či stereotypy, naopak nutí diváka přemýšlet a prožívat. „Kabaret nabitý ‚zpěvy a tanci‘, hereckou virtuozitou a hlavně poezií, která je zase napěchovaná k prasknutí dramatem, komedií, zkrátka životem a divadlem,“ charakterizuje ji kritička Marie Zdeňková. Projekt v neděli získal ještě druhou cenu, a to díky hudbě Aleše Březiny.
Ocenění za nejlepší ženský herecký výkon si odnáší Denisa Barešová za Paní Bovaryovou. Toto drama v režii Tomáše Loužného také uvádí pražské Národní divadlo. Herečka byla vyznamenána za technickou preciznost či uvěřitelnost, podle kritičky Barbory Schneiderové inscenaci „táhne“, dokáže ukázat spoustu poloh a zachraňuje „jen lehce nadprůměrnou režii“.
V mužské kategorii uspěl Mark Kristián Hochman s postavou Vojcka v inscenaci zvané Vojcek – jednorozměrný člověk. Tu v režii Michala Háby nastudoval spolek Lachende Bestien, k vidění je na pražské scéně X10. „Hochman při neutuchajícím hereckém napětí a vzdor omezenému repertoáru role bez ustání hopsajícího, přitakávajícího mouly činí z Vojcka nezapomenutelného tragikomického heroa naší doby,“ komentuje jeho výkon kritička Josefína Formanová.
Cenu za nejlepší poprvé uvedenou českou hru dostala Klára Vlasáková za Lhářky, uváděné Divadlem Letí. Cenu kritiky Talent roku 2024 má herec, skladatel a autor Vojtěch Franců. Za nejlepší scénografii loňského roku pak ocenění získala Berta Doubková s výpravou inscenace Červený balónek, kterou v režii Michaely Homolové uvedlo Naivní divadlo Liberec.
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě umístily shodně opera Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha přivezla berlínská Staatsoper Unter den Linden na festival Janáček Brno, a euripidovská variace Medea’s Children. Tu s dětmi a souborem belgického divadla NTGent nastudoval Milo Rau, Čechům ji zprostředkoval festival Pražské křižovatky.
Ve 33. ročníku cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo, které dříve nesly jméno Ceny Alfréda Radoka, hlasovalo 65 kritiček a kritiků.
Vítězové Cen divadelní kritiky 2024
Inscenace
Wernisch – režie Jan Nebeský, Národní divadlo Praha
Ženský herecký výkon
Denisa Barešová – role Emy Bovaryové v inscenaci Paní Bovaryová, Národní divadlo Praha
Mužský herecký výkon
Mark Kristián Hochman – role Vojcka v inscenaci Vojcek – jednorozměrný člověk, Divadlo X10, Praha
Divadlo roku
Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
Poprvé uvedená česká hra
Klára Vlasáková: Lhářky, Divadlo Letí, Praha
Scénografie
Berta Doubková (výprava), inscenace Červený balónek, Naivní divadlo Liberec
Hudba
Aleš Březina, inscenace Wernisch, Národní divadlo Praha
Talent roku
Vojtěch Franců – herec, skladatel a autor