Článek
Hajao Mijazaki za více jak šest dekád své kariéry natočil dvanáct celovečerních snímků a na mnoha dalších se podílel jako scenárista či autor storyboardů a vizuálních návrhů. Krom jiného obdržel i Oscara (za Cestu do fantazie z roku 2001) a dvakrát na něj byl nominovaný. Díky precizní ruční animaci si získal přezdívku japonský Disney. Jeho vliv na japonskou animátorskou scénu jako režiséra i spoluzakladatele studia Ghibli je možné přirovnat ke vlivu Káji Saudka na český komiks - kdo tvrdí, že nikdy nekreslil jako Mijazaki, kreslí tak dodnes. A kruh se nakonec uzavřel, když jeho snímky použili jako studijní materiál jak v Disneym, tak v Pixaru.
V Mijazakiho filmech narazíme na mluvící zvířata, podivuhodná magická stvoření jako slavný totoro či kočkobus, průchody do tajemných světů, často inspirovaných japonskými romantickými představami o „zlaté“ Evropě (vždy však vykreslené na základě vyčerpávajících poznávacích cest). A velmi často jsou hrdiny děti. Ne proto, že by točil pohádky, ale protože právě děti dokážou přirozeně a hlavně aktivně reagovat s nadpřirozenem a vydávat se cestami, kterými by se dospělí svázaní předsudky nebo společenským očekáváním nikdy nevydali. Přesto jeho filmy milují lidé bez ohledu na věk. Díky důrazu na hrdinky navíc přilákal k anime hned několik generací divaček, které opakovaně přesvědčoval, že mohou dělat cokoliv, k čemu je povede jejich srdce.
Po finanční krizi z roku 2008 a děsivém zemětřesení ve Fukušimě o tři roky později se nicméně Mijazaki zařekl, že už nemůže točit fantasy, protože „by to byla lež“. Výsledkem odklonu k realitě byl životopis Džiróa Horikošiho. Tento skutečně žijící mladý inženýr měl zásadní podíl na vývoji nejlepšího stíhacího letounu své doby – Micubiši A6M. Snímek Zvedá se vítr (2013).
Mijazaki, který v příběhu takřka kompletně vymazal, že slavná „Zera“ byla především válečnou zbraní a přispěla k smrti desetitisíců lidí, se dočkal před odchodem do tvůrčího důchodu i obvinění z fašismu. Ve skutečnosti ovšem jen pokračoval v tom, co je jakousi spojnicí jeho příběhů – nabízel alternativu. Svět, kde lidé napínají své síly nikoliv proto, že chtějí něco zničit či ovládnout, ale stvořit cosi krásného a vznešeného.
A nakonec se tedy vrátil ještě s jednou fantasy. Hrdinou jeho aktuálního filmu Chlapec a volavka je desetiletý Mahito, kterého mluvící volavka vláká do polozřícené věže. V té se ukrývá nejen portál do světa tyranizovaného gigantickými lidožravými andulkami, ale dost možná i chlapcova matka, která měla rok před tím zemřít během amerického náletu na Tokio. Ve filmu, v němž částečně čerpá i z osobních vzpomínek na válku a složitého vztahu s otcem, který vydělával velké peníze díky dodávkám leteckých součástek armádě (právě pro zmíněná „Zera“), Mijazaki částečně rekapituluje jak svůj život, tak oblíbené motivy a témata.
Jako vítr
Už jako řadový animátor v šedesátých letech na sebe Mijazaki strhával svými nápady pozornost kolegů, kolem kterých se hnal jako vítr. Ten mimochodem patří k jeho animátorským trademarkům – stačí si vybavit všechny scény vlnící se trávy nebo létání. Postupně se dostal k čím dál důležitějším pozicím a nakonec i k režii.
Po úspěchu snímku Naušika z Větrného údolí (podle vlastní mangy) z roku 1984 založil spolu s Isao Takahatou a producentem Tošio Suzukim studio Ghibli. Jeho první dva filmy pod touto značkou nicméně nebyly okamžité hity. Druhý z těchto snímků, Můj soused Totoro (1988), ovšem přinesl studiu Ghibli jeho emblematického maskota známého dnes nejen v podobě plyšáků, ale i nejrůznějších japonských pekárenských a cukrářských výrobků.
Definitivní průlom pak přišel s Doručovací službou čarodějky Kiki (1989), jedním z nejvíc feel good filmů historie. V době vzniku snímku hodně pomohla promyšlená marketingová kampaň a dnes jsou jeho postavy hrdiny reklamních spotů JR West (Japonská železniční společnost zajišťující dopravu na západním Honšú, s kterou Ghibli spolupracuje opakovaně). Skvělá dívčí hrdinka, sympatický kocourek Džidži a fiktivní přímořské městečko Koriko každopádně upevnili Mijazakiho pověst dobrotivého strýčka, jehož filmy si opakovaně mohou vepsat na štít slogan z plakátu k Totorovi: „Vracíme vám něco, co jste už zapomněli“.
Pot, krev a křik v ráji
Mijazaki je ovšem osobností plnou paradoxů. I když jsou jeho díla plná chvil radosti a volnosti, jeho pracovitost opakovaně hraničila se sebezničením (a byla vykoupena i tím, že se vlastní kariéry vzdala jeho manželka). O méně výkonných kolezích (včetně Takahaty) i zaměstnancích se neváhal vyjadřovat jako o lenochodech či líných hlupácích. Ostatně tvorba Naušiky dala vzniknout manze „Záznam bitvy o zrod Naušiky aneb Jeden den v životě Mijazakiho: ,Promiň, že jsem na tebe křičel.´“ A aby dokázal nadřazenost autorské vize nad komercí, neváhal některé filmy distribuovat v podstatě bez marketingu.
S přibývajícími lety se režisérovo mrzoutství spíše zhoršovalo. Jak připomíná japanoložka Susan Napierová, jejíž česky právě vydaná kniha Mijazaki a jeho svět se zaměřuje především na rozbory režisérových celovečerních filmů a to, jak se v nich odráží jeho osobnost, i v Ghibli po dokončení některých náročných filmů řada jeho spolupracovníků prostě odpadla či odešla jinam. V dokumentu, který je k vidění na stránkách NHK (Japonská telekomunikační společnost), zase hodnotí první celovečerní film svého syna Góroa (Příběhy ze Zeměmoří, 2006) nekompromisně jako „dílo dítěte“.
Kniha: Susan Napierová - Mijazaki a jeho svět
Nakladatelství: Paseka, 2023
Překlad: Jana Hejná
Počet stran: 324
Zároveň Mijazaki dlouhá léta vyjadřoval nahlas svou skepsi ve vztahu k Japonsku, jeho historii a morálce. Režisérovo silné ekologické cítění bylo zase formované bezuzdnou poválečnou industrializací země. Vzhledem k tomu, jaké oblibě se u něj těší kočky, je třeba připomenout únik rtuti v Minamatském zálivu a smrtící „horečku tančících koček“ (otravě tehdy padlo za oběť i téměř tisíc lidí). Proto opakovaně trousil poznámky, že by bylo milé vidět Tokio pod vodou.
V mládí se přiklonil k levicově smýšlející mládeži, která se cítila zklamaná změnami v japonské poválečné politice. Aktivně se zajímal o odbory a posléze se snažil s Takahatou a Suzukim vytvořit v Ghibli animační studio nového typu, kde by měli nejen všichni spolupracovníci trvalé zaměstnání, ale také třeba školku pro děti. V mnohém čerpal i ze svého rodinného zázemí. Podle Napierové se v řadě Mijazakiho silných ženských postav odráží jeho matka (na druhou stranu, podle mnohých dalších kritiků se v nich minimálně částečně zrcadlí i sám tvůrce).
Hledět bez nenávisti
Mijazakiho příběhy jsou podobně paradoxní jako on sám. Na jedné straně vykreslují nostalgické a eskapické světy. Na straně druhé čerpají ze vzteku na okolní každodenní realitu, kde dochází k plundrování přírody, zavírání očí před válečnými zločiny a opěvování konzumu, takže řada Japonců prožívá slovy Napierové „vyhnanství z vlastní historie“. S pnutím mezi těmito dvěma rovinami souvisí i to, že v jeho filmech najdeme pouze minimum ryze záporných postav. Jeho hrdinové a hrdinky jsou komplexní, stejně jako jejich motivace a často i traumata.
Atmosféru oslavy „dětské radosti“, tedy film Můj soused Totoro, v jednu chvíli zcela změní výron frustrace a strachu, že matka hlavních hrdinek léčící se s tuberkulózou může zemřít. Odvážný letec Marco z filmu Porco Rosso (1992) netrpí tím, že se ze záhadných důvodů proměnil v prase, ale protože přežil všechny své přátele. Slavná Princezna Mononoke (1997) obsahuje nejen nádherné záběry divoké přírody, ale také hororové scény. Přírodu i její božstva totiž ničí lidé. Výsledkem je brutální konfrontace, kde mají ovšem obě strany logické důvody, proč pokračovat v krveprolití, zato minimální k uzavření míru. Právě v Princezně Mononoke proto zazní naléhavá výzva „hledět na svět očima nezatíženýma nenávistí“.
Aby toho dosáhl sám Mijazaki, musí se stát tím, čím je podle některých kritiků jeho slavná hrdinka Naušika – šamanem. Tím je podle antropoložky Joan Halifaxové ten, kdo se zaobírá „jak hrůzou, tak jasem dne“ a jeho osoba je „těžištěm základních lidských hodnot, které určují vztahy mezi lidmi i vztah (našeho společenství) k vesmíru a životnímu prostředí“.
Mijazaki se proto ve svých filmech opakovaně snaží najít způsob, jak smířit člověka s přírodou. U nás jsme přitom v podstatě všichni naočkováni díky Erbenově Kytici představou, že hybris, překročení hranice mezi lidským světem a tím nadpřirozeným, je nutné předejít, případně trestat. Mijazaki po takovém překročení naopak volá, protože dobře ví, že člověk nemůže existovat bez přírody a lidský rozum bez fantazie. A i kdyby už skutečně žádný celovečerní film nenatočil, nevadí. Kdysi totiž vznikla odborná publikace „Pro ty, kteří už viděli Totora stokrát, a stále se jim neomrzel“ a my můžeme jen dodat, že podobnou si zaslouží každé Mijazakiho dílo.
Film: Chlapec a volavka (2023)
Japonsko, 2023, 125 min
Režie: Hajao Mijazaki
Předloha: Genzaburó Jošino (kniha)
Scénář: Hajao Mijazaki
Kamera: Acuši Okui
Hudba: Džó Hisaiši
Hrají: Sóma Santoki, Takuja Kimura, Džun Fubuki, Džun Kunimura, Kaoru Kobajaši, Karen Takizawa, Keiko Takešita, Kó Šibasaki, Masaki Suda, Sawako Agawa, Šinobu Ótake
V kinech od 23. 11. 2023