Článek
Seriál Archive 81 se vyloupl na Netflixu zkraje letošního roku jako malé překvapení, na které se spousta diváků ochotně nechala nalákat. Hororová minisérie o mediálním restaurátorovi Danovi, který v odlehlém domě patřícím tajuplné korporaci digitalizuje staré véháesky, v prvním díle slibovala lákavou kombinaci přízračné retro estetiky, mysteriózní atmosféry a démonického nadpřirozena.
Videopásky pořízené mladou studentkou Melody se týkají newyorského bytového komplexu Visser, který vyhořel za záhadných okolností v devadesátých letech. To celé navíc nějak souvisí nejen se záhadnou korporací L.M.G., pro niž Dan Melodyiny kazety uvádí do přehratelného stavu, ale zřejmě i s Danovou rodinou, která také před lety uhořela při požáru jejich domu.
Klubko záhad, do kterého se Dan přijetím zvláštní zakázky zaplétá, je zkrátka hodně spletité a vede mnoha různými směry. Až podezřele mnoha.
Přehlídka hororových fetišů
Na jednu stranu má Archive 81 spoustu sympatických hororových fetišů, jako jsou stará audiovizuální média, na kterých jsou zaznamenané soukromé životy mrtvých lidí a kde se do náhodných ruchů a šumů propisuje aktivita metafyzických entit; jako jsou staré domy s podivnými nájemníky, kde se za nocí rozléhá okultní hudba a kde vám první den po nastěhování řeknou, že z nějakého důvodu za žádnou cenu nesmíte chodit do šestého patra; jako jsou tajné sekty provádějící zapovězené rituály vyžadující určité speciální konstelace hvězdných těles a samozřejmě také lidské oběti; jako jsou osamělí boháči, kteří si vás najmou na práci, o níž vám sice tvrdí, že je úplně bezpečná, ale zavřou vás s ní do hodně podezřele vypadajícího baráku uprostřed lesů; jako jsou démonické bytosti z jiných dimenzí disponující nepředstavitelnou mocí, které ale přesto někdo touží povolat do našeho světa…
Navíc ve spoustě případů seriál umí tyhle atrakce dobře prodat. Prostory obou domů, kde se většina děje odehrává, působí jako hrozivé labyrinty plné tajných zákoutí, bizarní melodie, která tvoří leitmotiv sektářského příběh, je patřičně zneklidňující, okamžiky, kdy se nacházíme na hraně snu a reality, nás dokáží překvapit a i démon Kaelego vypadá vlastně dobře, dokud má podobu kamenného idolu zavřeného ve skříňce nebo nejasného přízraku vystupujícího z televizní obrazovky. Ostatně produkčně za Archivem stojí tvůrce série V zajetí démonů James Wan, který právě co do designerské a řemeslné složky patří k současné hororové špičce. A jednu epizodu natáčela dvojice Justin Benson & Aaron Moorhead, jež má za sebou nápadité lovecraftovské horory Spring a The Endless.
V osmi zhruba hodinových epizodách Archivu 81 se takových hororových vychytávek objeví ještě o dost víc. Základní zápletka seriálu je ale zároveň, navzdory všem zmíněným i nezmíněným dějovým větvím, odbočkám a meandrům, nakonec nevyhnutelně velmi prostá a její nejobecnější obrysy tušíme už od začátku. Půjde o to, že Dan bude muset zabránit tomu, aby monstrum, které způsobilo požár Visseru, znovu povstalo a napáchalo další škody. K tomu potřebuje jen určité množství informací, artefaktů a schopností. A to je rozhodně menší než záplava motivů a vedlejších dějových linií, kterými seriál vyplňuje svou osmihodinovou stopáž.
Zoufale generické
Aby celá ta rozvětvená struktura podivných náznaků nakonec vytvořila alespoň rámcově uzavřený oblouk, musely některé motivy přijít hodně zkrátka a jiné se úplně vypařit. Popravdě řečeno, řadu z nich si tvůrci mohli odpustit úplně. Obsesivní nahrávání telenovel, experimentální opery, které jedna z obyvatelek Visseru skládá, žena, která si přivlastnila identitu Melody. To všechno jsou motivy, které v první řadě od začátku nebyly nijak zvlášť silné a působivé, takže když zjistíme, že by se bez nich příběh dost dobře obešel, dělá je to ještě o něco hloupějšími a otravnějšími.
To neznamená, že by mysteriózní seriály musely být za každou cenu úsporné. Nebo že by za každou cenu musely dávat smysl. Twin Peaks nebo Lost jsou dobré příklady sérií, které jsou úspěšné a kvalitní a přitom u nich evidentně nikdo včetně tvůrců nemá úplně jasno v tom, která bije. Jenže oba seriály zároveň kromě přehršle mystérií, z nichž většina ve skutečnosti nemá žádné řešení, drží pozornost svých diváků i tím, že mají jasně vyprofilované, sympatické postavy s civilními a srozumitelnými vztahy. Jsou to hrdinové, se kterými se rádi vypravíme i do těch nejvyšinutějších dějových zákrut.
Archive 81 bohužel nic takového nemá. Jeho postavy, včetně těch nejdůležitějších, totiž Dana a Melody, jsou naopak zoufale generické a postrádající výraznější povahové vlastnosti. A stejně bezvýrazné a ploché jsou i další postavy včetně těch nejhorších záporáků.
Archive 81 zatím nemá potvrzenou druhou sezónu, nicméně závěr pro ni každopádně nechává dostatečně otevřený konec. Je ale otázka, jaké vlastně důvody by někdo mohl mít, aby se do světa seriálu vracel. Většina vzrušující nejistoty, strachu a očekávání z něj totiž stihla vyvanout dávno před začátkem zatím poslední epizody.