Hlavní obsah

Který sektor byl v Česku nejvíc ochromen? Napoví bezhotovostní platby

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Nárůst online prodejů zatím nekompenzuje ztráty v kamenných obchodech, největší ránu utržil zábavní průmysl. Jak si vedla ostatní odvětví během pandemie koronaviru v Česku?

Článek

Útraty zákazníků na pobočkách kamenných obchodů se v době karantény v mnoha sektorech propadly na nulu, naznačují údaje o platbách kartou. Výrazné ztráty zatím nevyrovnala ani větší ochota nakupovat online. Největší ránu utržil zábavní průmysl, který podle dat poskytovatele platebních technologií Global Payments zaznamenal mezi první a druhou březnovou sobotou 98procentní propad v útratách.

Od poloviny března do poloviny dubna naopak výrazně posílily prodeje potravin. Prodejci elektroniky pak zaznamenali nárůst online transakcí, který ztráty z plateb kartou v obchodech částečně kompenzuje.

Turismus a cestovní ruch

Jako první začaly už koncem února klesat tržby cestovních kanceláří a provozovatelů turistických atrakcí. Povinná karanténa pro navrátilce z Itálie a dalších zemí zavedená 7. března a následný zákaz vycestování je pak srazil téměř na nulu. „Podobně klesly také útraty za ubytovací služby. Uzavírání hotelů a pozastavení služeb sdíleného bydlení jako Airbnb tuto ekonomickou sféru naprosto zastavily,“ uvádí Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech.

„Cestovní ruch dostal v prvním čtvrtletí ránu na solar plexus. Ve druhém čtvrtletí přijde další úder, z kterého se již řada podnikatelů v cestovním ruchu nevzpamatuje a definitivně ukončí činnost,“ odhaduje ekonom Štěpán Křeček.

Podle Českého statistického úřadu dosáhl počet hostů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních v prvním čtvrtletí letošního roku úrovně 3,1 milionu. To představuje meziroční pokles o 22,2 procenta. V porovnání s loňským rokem se počet zahraničních návštěvníků snížil o 26,1 procenta a domácích hostů ubylo o 18,1 procenta.

Rozvážka a výdejní okénka

Pandemie uštědřila silnou ránu i podnikům v oblasti pohostinství, které musely od dvacáté hodiny 14. března uzavřít své provozovny. Část z nich proto přešla na režim výdejních oken či donáškové služby. Díky nim pohostinství jako celek během krize nekleslo na absolutní nulu. „Rozdíl v celkových útratách na platebních terminálech mezi první a druhou březnovou sobotou však činil více než 24,5 milionu korun. Tento 92procentní pokles nebyl vyvážen ani online platbami, které celkově zůstaly na dřívějších hodnotách v řádech desítek tisíc korun,“ říká Ondřej Holoubek ze společnosti Global Payments, která Seznam Zprávám poskytla interní data o bezhotovostních platbách.

Od pondělí vláda povoluje hospodám či restauracím otevřít alespoň zahrádky, interiéry však musí zůstat nadále zavřené. Pohostinská zařízení tak sníží tempo, v jakém v posledních zhruba dvou měsících inkasují ztráty.

„Hospody, restaurace a kavárny zaznamenaly v souhrnu ztrátu zhruba 23 miliard korun. To je suma peněz, o kterou přišly na tržbách,“ komentuje pro Seznam Zprávy ekonom Lukáš Kovanda.

V roce 2019 lidé v ČR utratili za stravování mimo domov historicky rekordní sumu více než 175 miliard korun, plyne z výpočtu na základě údajů Eurostatu.

Nejsilnější ránu utržily sporty a umění

Krize silně zasáhla sportovní a kulturní akce, prodejny sportovního zboží, hřiště, kina, divadla nebo koncertní sály. Rozdíl mezi prvními dvěma březnovými sobotami činil bezmála 34 milionů korun, což znamenalo pokles o 98 procent. Propad obnosů utracených prostřednictvím platebních terminálů se snaží dorovnat rostoucí online tržby. Ani téměř dvojnásobný nárůst internetových transakcí oproti běžnému stavu však na vyrovnání ztrát zatím nestačí.

Zavřená sportoviště přesto obyvatele Česka od sportu neodradila. Opatření proti šíření viru naopak podpořila prodejce sportovního vybavení na doma a zahradu. Podle dat serveru Zboží.cz v posledních dvou měsících nejvíc bodují kategorie cyklistika, rybaření a koloběžky. To je ovšem pro jarní měsíce typické.

V karanténě se ale podle údajů Zboží.cz objevily pozoruhodné meziroční nárůsty, ze kterých lze vyčíst zvýšený zájem o „home fitness“. Běžecké pásy rostly o 370 procent, činky a závaží pak zatížily doručovatele o 380 procent více. Na zahradu zákazníci nakupují mimo jiné například stolní tenis, jehož prodeje vzrostly téměř o 500 procent, a podobně vzali zákazníci útokem zásoby trampolín.

Překvapivě se však ve statistikách jako poražené ukázaly fitness náramky – zájem o ně meziročně poklesl o 40 procent.

Rekordní prodeje potravin a léků

Na rozdíl od většiny ostatních odvětví posílily během krize prodeje potravin. „Zajímavý je 66procentní nárůst mezi jedenáctým a dvanáctým březnem, kdy se do veřejného prostoru dostala nepotvrzená zpráva o plánovaném uzavření všech prodejen včetně těch s potravinami,“ říká Adéla Denková z projektu Evropa v datech. Celkové počty transakcí zůstávají v podobných řádech jako před zavedením výjimečného stavu. Češi tedy nakupují stejně často, ale platí za větší množství potravin než předtím.

Podobně jako u potravin zaznamenaly terminály společnosti Global Payments v lékárnách a ordinacích největší nárůst 12. března, poté se však utracené obnosy začaly opět zmenšovat. „Zásadním způsobem vzrostly v lékárnách online platby, které 18. března celkově dosáhly téměř na šest milionů. Pro srovnání, nejvyšší denní online tržby v únoru se pohybovaly pod částkou dvou milionů,“ doplňuje Ondřej Holoubek z Global Payments.

Prodejce elektra a knih zachraňuje internet

Pokles celkového objemu plateb mezi 13. a 16. březnem je velmi výrazný v oblasti elektroniky. Z 55 milionů klesly prodeje na pobočkách za pouhé tři dny o 92 procent. Od symbolického dna v hodnotě 4,2 milionu korun se odvětví odrazilo 16. března, kdy objemy transakcí na platebních terminálech začaly opět růst (s výjimkou velikonočního pondělí). Ačkoliv se zatím nevyšplhaly na původní hodnoty, pomalu se jim blíží. Výrazně rostou online prodeje, které původní částky převyšují až čtyřnásobně.

Ještě drtivěji ale krize zasáhla knihkupce, kteří museli prodeje na pobočkách zastavit úplně. Z 2,6 milionu korun ze 13. března jim přes noc transakce na terminálech klesly k nule, u které se držely až do znovuotevření poboček ve speciálním režimu. Více než dvojnásobné navýšení online prodejů znamená důležitou finanční vzpruhu, ale ani tak dubnové tržby nedosahují výsledků z ledna nebo února.

Doporučované