Článek
Letošní přijímací zkoušky významně ovlivnil koronavirus. Podle Cermatu jsou ale výsledky žáků jak v češtině, tak v matematice srovnatelné s těmi v předchozích letech. Ale třeba zrovna úlohy z geometrie, na které si žáci nejvíce stěžovali, loni dopadly výrazně lépe.
Z podrobných dat publikovaných Cermatem rovněž vychází, že z pohledu percentilového umístění oproti zbytku republiky významně propadli v češtině i matematice uchazeči z Karlovarského kraje. Jedním z vysvětlení by mohla být právě úroveň distanční výuky v době koronaviru.
Nepřekvapivě pak byla největší konkurence na pražských gymnáziích, následovala ta brněnská a gymnázia v dalších krajských městech.
I jejich uchazeče ale výrazně potrápily některé otázky. Zkuste si, jestli byste je zvládli zodpovědět. Správné odpovědi najdete na konci článku.
Čeština pro deváťáky
V obou verzích řádného termínu pro jednotné přijímací zkoušky byly nejtěžšími úlohami ty, ve kterých žáci měli najít chyby v textu. Tedy ony korektorské úlohy, které velká část učitelů opakovaně kritizuje.
Výchozí text k úloze 18
Dobrovolníci z celé České Republiky se o víkendu pustili do pravidelného úklidu řek a jejich blízkého okolí. Ze zkušeností totiž vyplývá, že znečišťování řek nejen ohrožuje živočichy a rostliny, ale mívá negativní vliv i na průběh povodní.
Poměrně náročnou částí úklidu bylo odstraňování spadlých stromů a větví, nelehkou práci alespoň trochu usnadnily motorové pily. Většina lidí se ale jako obvykle věnovala sběru odpadků. Kromě velkého množství plastových obalů objevily ve vodě také tři záchodové mísy a několik pneumatik.
Do rozsáhlé akce se zapojili i vodáci. Na Ploučnici se vydaly lodě, jejichž posádky byly vybaveny igelitovými pytly a ochrannými rukavicemi. Na březích Vltavy, naší nejznámnější řeky, uklízely dokonce celé rodiny. Když akce skončila, přeplněné kontejnery sice jasně poukazovaly na nepořádnost některých našich spoluobčanů, zároveň však svědčily o nezpochybnitelných výsledcích celého projektu. (CZVV)
18
Najděte ve výchozím textu čtyři slova, která jsou zapsána s pravopisnou chybou, a napište je pravopisně správně.
Doporučení: Opravte pouze ta slova, u kterých jste si jisti, že jsou v textu zapsána s pravopisnou chybou.
Chybějící dílčí odpověď nebo zápis jakéhokoli slova, které nevyhovuje zadání úlohy, jsou považovány za chybu.
Vyjma nich měli v prvním termínu deváťáci velký problém s devátou úlohou. Bod v ní získalo jen něco málo přes deset procent testovaných.
Výňatek z výchozího TEXTU 1 k úlohám 8–13
2) Počátky budování slavného opevnění, ***** tvarem dračí tělo, souvisí s epochou čínských dějin nazývanou Období xxxxx států.
9.1
Napište náležitý spisovný tvar slova připomínající, který patří na první vynechané místo (*****) v TEXTU 1.
Matematika pro deváťáky
Ačkoliv si žáci, rodiče i učitelé stěžovali na zbytečně náročné úlohy z geometrie, nakonec podle detailních dat Cermatu ztroskotaly děti na jiných úlohách. Na druhou stranu rýsovací úlohy sice zvládlo za plný počet bodů průměrně 23 procent žáků, loni bylo ale úspěšných o téměř 11 procent více.
Výchozí text k úloze 6
Firma zaměstnává 200 osob. Během epidemie museli někteří pracovat z domova.
Včera byla na pracovišti jedna třetina žen zaměstnaných ve firmě a dvě pětiny mužů zaměstnaných ve firmě, všichni ostatní pracovali z domova.
6
Počet všech žen zaměstnaných ve firmě označte 𝑥.
6.2 V závislosti na veličině 𝑥 vyjádřete počet mužů, kteří byli včera na pracovišti.
Zato objektivně nejtěžší otázky ohledně vyjádření neznámé a číselných řad zvládlo jen 7 procent (respektive 5 procent) uchazečů o čtyřleté středoškolské studium.
Výchozí text a obrázek k úloze 16
První čtverec má obvod 60 cm.
Každý další čtverec je sestaven z několika shodných obdélníků. Každý z těchto obdélníků má obvod 60 cm.
Druhý čtverec je sestaven ze dvou shodných obdélníků, třetí ze tří shodných (užších) obdélníků, čtvrtý ze čtyř shodných (ještě užších) obdélníků atd.
16.3
Určete, kolikátý čtverec má stranu délky 28 cm.
Správné odpovědi
Úloha 18: republiky, objevili/objevila, pytli, nejznámější
Úloha 9.1: připomínajícího
Úloha 6.2: ⅖ ⋅ (200 − 𝑥)
Řešení:
Počet všech mužů zaměstnaných ve firmě: 200 − 𝑥
Počet mužů, kteří byli včera na pracovišti: ⅖ ⋅ (200 − 𝒙) = 80 − 0,4𝑥
Úloha 16.3: 14. čtverec
Řešení:
Obdélníky dělí stranu hledaného čtverce na shodné díly délky 𝑑.
Jeden obdélník má obvod 60 cm, jeho kratší strana má délku 𝑑 a delší strana měří 28 cm stejně jako strana čtverce.
𝑑 + 28 cm + 𝑑 + 28 cm = 60 cm
2𝑑 = 4 cm
𝑑 = 2 cm
Delší strana obdélníku je 14krát delší než kratší strana (28 cm ∶ 2 cm = 14), hledaný čtverec je tedy sestaven ze 14 obdélníků. Ze 14 obdélníků je sestaven 14. čtverec.